Saturday, Nov 11, 2023

صفحه نخست » نخستین ضربۀ عمقی اسرائیل در خاک لبنان

lebanon.jpgیوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به حزب‌الله لبنان هشدار داد: نزدیک است اشتباه بزرگی مرتکب شوید، که نتیجه آن مانند غزه، فرار ساکنان بیروت از خانه هایشان خواهد بود

***

رادیو بین المللی فرانسه - با هدف قرار دادن یک خودرو در خاک لبنان و دور از مرز، اسرائیل نخستین حملۀ عمقی خود را علیه حزب‌الله به اجرا گذاشت. از شروع جنگ اسرائیل و حماس، درگیری‌های ارتش اسرائیل با حزب‌الله لبنان پراکنده، و در اطراف مرز بوده است. اما حملۀ اخیر، خطر ورود علنی حزب‌الله به جنگ و گشایش جبهه‌ای دیگر در شمال اسرائیل را افزایش می‌دهد. برخی از نظامیان و شخصیت‌های سیاسی اسرائیلی معتقدند که اسرائیل باید ابتکار عمل به خرج دهد و با حمله‌ای پیشگیرانه، خطر حزب‌الله را دفع کند.

روز شنبه ۲٠ آبان، پهپادهای اسرائیل کامیونی را در باغ‌های «دیرالزهرانی» هدف گرفتند. این باغ‌های میوه در شهرستان نبطیه، در جنوب لبنان قرار دارند. هیچکس در این حمله کشته نشده اما خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که محل واقعه تا مرز اسرائیل بیش از ۴۵ کیلومتر فاصله دارد و بنابراین نمی‌توان آن را از نوع «درگیری‌های مرزی» دانست.

یک روز قبل، حزب‌الله لبنان کشته شدن هفت نفر از نیروهایش را در حملات اسرائیل تأیید کرده بود. این در حالی است که برخی رهبران نظامی اسرائیلی معتقدند که باید بدون اتلاف وقت به حزب‌الله ضربه زد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

دکترین «ضاحیه»

روزنامۀ لوموند در مطلبی در بارۀ ترکیب «کابینۀ جنگ» اسرائیل و اختلاف نظرهای موجود میان نتانیاهو و سران نظامی می‌نویسد که در این کابینه، بنی گانتس، رئیس پیشین ستاد مشترک «ملایم‌تر» از سایرین است و می‌کوشد که از نفوذ شخصیت‌های راست افراطی در سیاست‌های دولت جلوگیری کند. اما دو ژنرال دیگر که در کابینۀ جنگ حضور دارند، یعنی یوآف گالانت وزیر دفاع کنونی و گادی ایزنکوت که قبلاً رئیس ستاد مشترک ارتش بوده، به گسترش جنگ اعتقاد دارند. در همان روزهای نخست جنگ اسرائیل و حماس، یوآف گالانت گفته بود که باید با یک «حملۀ پیشگیرانه»، خطر ورود حزب‌الله به جنگ را خنثی کرد.

گادی ایزنکوت نیز یکی از مبتکران دکترین نظامی معروف به «ضاحیه» است. در جنگ سال ۲٠٠۶ علیه حزب‌الله، بمباران‌های اسرائیل محلۀ «ضاحیه» را که یکی از مناطق شیعه‌نشین حومۀ جنوب بیروت است با خاک یکسان کرد. از آن پس «ضاحیه» به روشی نظامی اطلاق شد که طبق آن پاسخ به هر حمله‌ای باید بسیار شدیدتر و به اصطلاح «نامتناسب» با حملۀ نخستین باشد، به طوری که مهاجم را ناچار به عقب‌نشینی کند. در دکترین «ضاحیه»، زیرساخت‌های غیرنظامی هدف قرار می‌گیرد تا فشار بر مردم عادی، «بازدارندگی» واکنش را افزایش دهد.

روزنامۀ لوموند می‌نویسد که با توجه به میزان تلفات در غزه و اماکنی که هدف گرفته شده، می‌توان گفت که دکترین «ضاحیه» در جنگ کنونی ابعاد بی‌سابقه‌ای یافته است.

اما به نظر می‌رسد که کابینۀ جنگ اسرائیل هنوز در مورد حزب‌الله لبنان به اتفاق نظر نرسیده است. در این وضعیت، سایت اسرائیلی i24News به صراحت از حمله به حزب‌الله طرفداری می‌کند و می‌پرسد: «آیا اشتباهی که در جنوب، در رویارویی با حماس رخ داد، حالا در شمال تکرار می‌شود؟»

این سایت خبری هشدار می‌دهد که انبوه نیروهای عراقی وابسته به ایران در جنوب سوریه جمع شده‌اند و حتی برخی از آنها به جنوب لبنان وارد شده و به حزب‌الله پیوسته‌اند. سایت «آی۲۴نیوز» می‌افزاید: «مهم نیست که نیات ایران و حزب‌الله چیست یا رهبران آنها چه می‌گویند، واقعیت اینست که تنش‌ها، با ابتکار حزب‌الله شدت گرفته است.»

این سایت اسرائیلی تأکید می‌کند که «همه چیز برای یک حرکت تهاجمی برای بازگرداندن امنیت به شمال کشور آماده است، فقط می‌ماند صدور فرمان که انگار تأخیر می‌کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy