Tuesday, Nov 14, 2023

صفحه نخست » اوین سراسرِ مردانه و امنیتی را با موهایمان به‌خطر انداختیم

sotudeh.jpgصدای آمریکا - نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، با انتشار نامه‌ای جزییات بازداشت خود و تعدادی دیگر از شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند را بازگو کرده و نوشته است وقتی او و سایر بازداشت‌‌شدگان به دادسرای اوین منتقل شدند، آنها «اوین سراسرِ مردانه و امنیتی» را با موهایشان «به‌خطر انداخته» بودند.

نسرین ستوده که پس از حضور بدون حجاب اجباری در جریان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله جان‌باخته، بازداشت شد تعداد بازداشت‌شدگان در این مراسم را ۴۳ نفر شامل ۲۳ زن و ۲۰ مرد ذکر کرده است. او پس از بازداشت به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

این فعال حقوق بشر زندانی با اشاره به پرشمارتر بودن زنان بازداشت‌شده نوشته است: «حیاط دادسرای اوین را زنانه کرده بودیم.»

نسرین ستوده همچنین از خشونت ماموران حکومتی علیه شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند از جمله کشاندن روی زمین او و منظر پورضرابی، از خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، و زدن چند شوکر به پایش در حین بازداشت خبر داده است.

به نوشته این وکیل زندانی، ماموران حکومتی تلاش کردند تصاویر شماری از جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی را هم از دست منظر پورضرابی بربایند.

آنها همچنین سعی کرده بودند که یکی از دختران مخالف حجاب اجباری در این مراسم را بازداشت کنند که با «مقاومت مردم» ناکام مانده‌اند.

این وکیل محبوس در بخشی از نامه خود نوشته است که مراجع قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی، آزادی شماری از بازداشت‌شدگان را به امضای تعهد عدم شرکت در چنین مراسمی مشروط کرده‌ بودند که از سوی جمعی از بازداشت‌شدگان رد شده است.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۲ آبان، با ابراز نگرانی نسبت به رفتار جمهوری اسلامی با زنان و دختران، خواستار لغو جرم‌انگاری علیه زنان مخالف حجاب اجباری و انحلال «پلیس امنیت اخلاقی» در ایران شد.

نسرین ستوده در بخشی از نامه‌اش نوشته است که او و منظر پورضرابی «به کلی از گذاشتن روسری» خودداری کرده‌اند.

این فعال حقوق بشری زندانی، انتخاب پوشش را «عادی‌ترین کار دنیا» توصیف کرده و افزوده است که با این‌حال با حضور بی‌حجاب آنها «نَفَس آقایان در دادسرا در سینه‌هایشان حبس شده بود.»

نسرین ستوده همچنین با اشاره به خودداری مراجع قضائی از بازپرسی و محاکمه او و منظر پورضرابی «به دلیل نداشتن روسری» نوشته است که دراینباره شکایت خواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy