Saturday, Nov 18, 2023

صفحه نخست » ضرب‌العجل ۴۸ساعته وزیر علوم برای برخورد با عوامل مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه شریف

18-2.jpgایران وایر - پس از انتشار تصاویری از حضور دانشجویان دختر «بدون حجاب اجباری» در مراسم فارغ‌التحصیلی پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف، سخنگوی وزارت علوم آن را «مراسمی ناهنجار» خواند و اعلام کرد که وزیر علوم دستور «برخورد جدی» با همه افراد مرتبط با این مراسم را صادر کرده است.

در ویدیوی که از مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف در فضای مجازی منتشر شده است، اغلب دختران دانشجو با لباس و کلاه فارغ‌التحصیلی اما «بدون حجاب اجباری» و با «موهای باز» روی جایگاه ایستاده‌اند.

در همین حال کانال تلگرامی امیرکبیر روز شنبه، ۲۷ آبان، تصویری از استعفانامه علی سلک غفاری رئیس پردیس کیش دانشگاه شریف خطاب به رسول جلیلی رئیس این دانشگاه و رئیس هیئت‌ امنای پردیس کیش را منتشر کرد.

در این استعفانامه آمده است: «ضمن اظهار تأسف از عدم رعایت مقررات و شئونات دانشگاهی برخی از دانش‌آموختگان این پردیس... ضمن عدم تأیید این رفتار خارج از عرف، به‌منظور صیانت از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ شأن دانشگاه صنعتی شریف، ادامه مسئولیت به‌ عنوان رئیس پردیس بین‌الملل شریف کیش را به صلاح نمی‌دانم.»

علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، شامگاه جمعه ۲۶ آبان ماه حضور بدون حجاب اجباری دختران دانشجو در این مراسم را «ناهنجاری» خواند و بر برخورد با این دانشجویان و مقام‌های مرتبط با این مراسم تاکید کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

سخنگوی وزارت علوم در شبکه اجتماعی ایکس، نیز از دستور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، برای برخورد با افراد مرتبط با این مراسم خبر داد.

سخنگوی وزارت علوم افزود: «پیرو اتفاقات ناهنجاری که در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف افتاده ، وزیر علوم دستور پیگیری، بررسی و اعلام نتیجه ظرف ۴۸ ساعت را صادر کرد.»

شمسی پور همچنین تاکید کرد که طبق دستور وزیر علوم «با متخلفین در هر سطحی برخورد قانونیِ جدی انجام خواهد شد.»

پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه شریف در شمال شرقی این جزیره قرار دارد و با ۹۰۰ دانشجو از جمله زیر مجموعه‌های دانشگاه صنعتی شریف است.

بنابر اطلاعیه‌های دانشگاه شریف، «سیزدهمین دوره مراسم دانش‌آموختگی پردیس بین الملل کیش» روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان ماه برگزار شده است. به نظر می‌رسد ویدیوی «حضور دانشجویان دختر بدون حجاب اجباری» که واکنش وزیر علوم را در پی داشته، مربوط به همین مراسم است.

در همین حال شماری از کانال‌های نزدیک به فعالان دانشجویی ضمن انتشار ویدیوی حضور دانشجویان دختر بدون حجاب اجباری در مراسم فارغ‌التحصیلی پردیس کیش دانشگاه کیش، از آن استقبال کردند.

کانال دانشجویان پیشرو با تحسین اقدام این دانشجویان دختر، نوشت که «جشن فارغ‌التحصیلی بدون حجاب اجباری، دهن‌کجی به موجودیت جمهوری اسلامی» است.

این کانال دانشجویی افزود که دانشجویان با این روش‌های اعتراضی در دانشگاه‌های سراسر ایران «خواب را از چشم جنایتکاران و ستمگران و زورگویان» گرفته‌اند.

خبرنامه امیرکبیر، نزدیک به فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، نیز اقدام دانشجویان دختر پردیس کیش دانشگاه شریف را «نافرمانی مدنی» خوانده و نوشت: «این یک نافرمانی مدنی است تا جمهوری اسلامی با سرکوب بیش از ۵ هزار دانشجو، همچنان بازنده گوی و میدان باشد.»

رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، برنا وابسته به وزارت ورزش و جوانان، و ایسنا وابسته به جهاد دانشگاهی، بدون اشاره مستقیم به حضور «بدون حجاب اجباری دختران دانشجو»، آن را مراسمی همراه با «اتفاقات ناهنجار» و «جشن فارغ التحصیلی خارج از عرف» توصیف کردند.

اوایل آبان ماه نیز در پی حضور فاطمه رجایی‌راد بدون حجاب اجباری به هنگام دریافت تقدیرنامه به عنوان «جراح نمونه» از سازمان نظام پزشکی آمل، وزارت بهداشت دستور «تعلیق» فعالیت مطب، پروانه طبابت و همچنین تدریس او در دانشگاه علوم پزشکی بابل را صادر کرد.

علاوه بر تشکیل پرونده قضایی برای این جراح متخصص، با دستور مقام‌های وزارت بهداشت، رئیس بیمارستان خمینی آمل محل کار خانم رجایی‌‌راد، «برکنار» و رئیس دانشکده پیراپزشکی آمل و رئیس نظام پزشکی آمل به «هیات تخلفات اداری علوم پزشکی بابل» احضار شدند.

وزارت علوم طی یک سال گذشته علاوه با برخورد با عدم رعایت حجاب اجباری در مراسم زیر مجموعه‌های خود، در ماه‌های اخیر اقدام به تشدید برخورد با دانشجویانی کرده‌اند که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند. در طول این مدت برای بسیاری از دانشجویان احکام انظباطی یا قضایی صادر شده است با این وجود دانشجویان بسیاری همچنان مقاومت مدنی خود را ادامه می‌دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy