Tuesday, Nov 28, 2023

صفحه نخست » حراست دانشگاه شلوار یک دانشجو را منگنه کرد

mangene.jpgایران اینترنشنال - در ادامه تلاش برای سرکوب دانشجویان، خبرنامه امیرکبیر نوشت حراست در روشی مشابه کمیته‌های انقلاب دهه ۶۰، شلوار یک دانشجو را منگنه کرده است. هم‌زمان رسانه‌ها در ایران از برگزاری کارگاه آموزشی غسالی و مرده‌شوری برای دانشجویان دانشگاه شاهد در مجتمع عروجیان سازمان بهشت زهرا خبر دادند.

خبرنامه امیرکبیر صبح روز سه‌شنبه هفتم آذر گزارشی از مواجهه عجیب نیروهای حراست دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران با یک دانشجوی پسر منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، روز پنج آذر حراست مانع از ورود این دانشجوی پسر به دانشگاه به دلیل بر تن داشتن شلوار جین با یک «زاپ» (پارگی یا ساییدگی) روی آن شد.

نیروهای حراست این دانشجو را داخل کیوسک خود حبس و کارت دانشجویی او را ضبط کردند و در نهایت پس از نیم ساعت و با «منگنه کردن شلوار» در قسمت زاپ، اجازه دادند این دانشجو وارد دانشگاه شود.

خبرنامه امیرکبیر این رفتار را «تکرار وحشی‌گری دهه ۶۰» خواند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

پس از انقلاب سال ۵۷ و عمدتا پس از پایان جنگ ایران و عراق و در اواخر دهه ۶۰، گشت‌های کمیته‌‌های انقلاب در خیابان‌ها و اماکن عمومی به برخورد خشونت‌بار با زنان و مردانی پرداختند که تلاش می‌کردند چهارچوب‌های سفت و سخت «پوشش اسلامی» را اندکی کنار بزنند. بر اساس روایت‌های موجود، از جمله این برخوردها فرو کردن پونز و منگنه در پیشانی دخترانی بود که موهایشان از زیر روسری و مقنعه دیده می‌شد.

در مورد مردان هم اگر یقه پیراهن باز بود، آن را با منگنه در خیابان می‌بستند.

برخوردهای امنیتی و خشن از سوی نیروهای حراست و روسای دانشگاه‌ها پس از خیزش انقلابی ایرانیان در سال گذشته و گسترده شدن دامنه اعتراضات دانشجویی تشدید شد.

هزاران دانشجو در سراسر ایران بازداشت و احضار شده یا از سوی کمیته‌های انضباطی تعلیق، ‌ممنوع‌التحصیل و تهدید شدند.

تور بازدید از دستاوردهای حکومت برای دانشجویان معترض

هم‌زمان با برخوردهای فیزیکی و انضباطی با دانشجویان، قاسم قریشی، جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین از برگزاری «تور بازدید از دستاوردهای جمهوری اسلامی» برای دانشجویان، معترضان بازداشتی و اساتید اخراجی خبر داد.

او اخیرا در جلسه اعضای شورای شهر تهران گفت سال گذشته استادان و دانشجویان معترض و ناراضی، اخراج شده‌ها، تنبیه‌شدگان و سردمداران «اغتشاشات» را به تورهای راهیان نور و مشاهده دستاوردهای پیشرفت [جمهوری اسلامی] بردیم.

قریشی مدعی شد این معترضان پس از برگزاری تورها، «زمین تا آسمان تغییر کردند».

از سوی دیگر در بیش از یک سال گذشته گزارش‌های متعددی درباره تشدید اقدامات سرکوب‌گرانه نیروهای حراست در مواجهه با دانشجویان مخالف حجاب اجباری منتشر شده است.

روز دوشنبه خبرنامه امیرکبیر نوشت گروه‌های سرکوب حراست با بهانه وجود مورد «اخلاقی-امنیتی» وارد حریم خوابگاه دخترانه «رفتاری» شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از صبح ششم آذر با دستور رییس حراست، گشت‌های امنیتی در دانشگاه امیرکبیر افزایش یافته است و در اقدامی بی‌سابقه بسیاری از این گشت‌ها به فضای داخلی دانشکده‌ها و کلاس‌های درس تعرض کردند.

نیروهای حراست امیرکبیر علاوه بر بازخواست دانشجو، در مواردی از کارت دانشجویی و پرتال دانشجویان عکس یا از چهره آنان عکس می‌گیرند.

در اقدامی مشابه، روز ۲۹ آبان تعدادی از نیروهای حراست دانشگاه بهشتی به کتابخانه‌ها و داخل کلاس‌های درس در دانشکده‌های روانشناسی، ادبیات و علوم انسانی حمله کرده بودند.

بر اساس بیانیه دانشجویان دانشکده روانشناسی در این حملات علاوه بر نیروهای حراست، افراد «بی‌نام و نشانی» هم حضور داشتند که صورت‌های خود را پوشانده بودند و هیچ مدرک شناسایی همراه نداشتند.

پیش‌تر اعلام شده بود زمانی که استاد مشغول تدریس بود نیروهای حراست کارت دانشجویان دختری را که مقنعه بر سر نداشتند ضبط کردند ودر یکی از دانشکده‌ها، استاد را هم به ‌دلیل اینکه برخی دانشجویان کلاسش حجاب‌ اجباری نداشتند، برای بازخواست از کلاس درس بیرون کشیدند.

در واکنش به این اقدام، دانشجویان دانشگاه بهشتی چندین روز تحصن و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy