Wednesday, Nov 29, 2023

صفحه نخست » مراسم آخرین وداع با باقر مؤمنی در گورستان پرلاشز برگزار شد

momeni.jpgرادیو بین‌المللی فرانسه ـ ناصر اعتمادی - مراسم آخرین وداع با باقر مؤمنی، نویسنده، موّرخ و کنشگر سیاسی چپ، امروز سه‌شنبه با حضور دوستان و دوستداران او در گورستان پرلاشز پاریس برگزار شد. محسن یلفانی، اسد سیف، انوشه و ناتالی مؤمنی (فرزند و عروس باقر مؤمنی)، و همچنین دو نویسندۀ نامدار نسیم خاکسار و ناصر رحمانی‌نژاد که از راه دور پیام تصویری فرستاده بودند از جمله سخنرانان مراسم وداع با باقر مؤمنی بودند.

باقر مؤمنی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ در سن ۹۷ سالگی در پاریس چشم از جهان فروبست. او از آخرین نمادها و نمایندگان نسلی پرکار از کنشگران و اندیشه‌ورزان ایران بود که در سال‌های توفانی دومین جنگ جهانی، اشغال ایران توسط متفقین در شهریور ۱۳۲۰ به سیاست و به ویژه به سیاست چپ روی آورد و تا واپسین لحظات حیات پربار خود به آرمان‌های این راه پایبند ماند، هر چند این پایبندی با دگردیسی‌های دائمی در تلقی‌های فکری و سیاسی مؤمنی آمیخته بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

شکست‌های سیاسی پی در پی در ایران و در پهنۀ جهانی هرگز مؤمنی را به ناامیدی یا تسلیم در برابر روندهای مسلط زندگی وانداشت و این ایستادگی بیش از همه در شهامت اخلاقی مثال‌زدنی و روح پرسشگر و جستجوگر او ریشه داشت.

باقر مؤمنی آخرین دوره از حیات خود را در تبعیدی طولانی در پاریس سپری کرد. او پس از رویدادهای سی خرداد ۱۳۶۰ مخفیانه ایران را به قصد فرانسه ترک کرد. شکست‌های سیاسی پی در پی در ایران و در پهنۀ جهانی هرگز مؤمنی را به ناامیدی یا تسلیم در برابر روندهای مسلط زندگی وانداشت و این ایستادگی بیش از همه در شهامت اخلاقی مثال‌زدنی و روح پرسشگر و جستجوگر او ریشه داشت. به همین خاطر شاید آخرین دوره از زندگی مؤمنی‌ای بسا پربارترین دورۀ حیات فکری و سیاسی او به عنوان نویسنده، پژوهشگر و مؤرخ باشد. مؤمنی در این دوره بیشترین و باارزش‌ترین آثار خود را خلق کرد که اغلب کنکاش در تاریخ معاصر ایران بودند برای فهم حال و ساختن آیندۀ بهتر و همچنین برای شکستن بسیاری از تابوها به ویژه در عرصۀ دین.

[برای دیدن فیلم مراسم خاکسپاری باقر مؤمنی اینجا را کلیک کنید]



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy