Saturday, Dec 2, 2023

صفحه نخست » احتمال جهش قیمت دلار

dlr.jpgیک مدیر مرکز پژوهش‌های مجلس: عوامل افزایش قیمت ارز همچنان فعال است

صدای آمریکا - مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ایران از جهش قریب‌الوقوع نرخ ارز در بازار خبر داده و گفته است که «عوامل افزایش قیمت ارز همچنان فعال است.»

مهدی دارابی ثبات نرخ ارز در سال جاری را ناشی از افزایش صادرات نفتی و گشایش‌های خارجی ارزی دانسته و تاکید کرده است که «می‌توان انتظار داشت این ثبات در قیمت ارز تا اواسط سال آینده نیز تداوم داشته باشد.»

از نگاه دارابی ثابت ماندن قیمت ارز امری مثبت نیست جریان نرخ ارز در ایران همواره تصاعدی بوده است. از نگاه این مدیر پولی و مالی باید مشکلاتی مانند «کسری بودجه دولت، ناترازی بانکی، ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی انرژی» و مشکلاتی از این قبیل را از بین برد.

این اظهارت با در نظر گرفتن هدف‌گذاری دولت در بودجه سال آینده در مورد قیمت ارز نشان دهنده این مهم است که دولت نیز خود را آماده دور تازه‌ای از نوسانات قیمت در این بازار می‌کند. بر همین اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۳، یورو جایگزین دلار شده و نرخ تسعیر ارز هر یورو ۳۱ هزار تومان تعیین شده است در صورتی‌که در بودجه پارسال ۲۳ هزار تومان پیشنهاد و ۲۵ هزار تومان تصویب شده بود.

برخی از اقتصاددانان بر این باورند که قیمت دلار در سال جاری در بالای ۵۰ هزار تومان تثبیت خواهد شد و در روزهای پایانی سال روند آهسته و پیوسته افزایشی خود را شروع خواهد کرد. برهمین اساس می‌توان انتظار داشت میانگین قیمت دلار در سال آینده در محدوده ۶۰ هزار تومان قرار بگیرد.

تحلیلگران معتقدند این اتفاق تاثیر چشمگیری بر روند افزایشی قیمت‌کالا و خدمات در ایران خواهد گذاشت و می‌تواند تورم را به محدوده ۵۰ درصد بازگرداند.

موضوع دیگری که تبعات آن در رفاه خانوار و مهمتر از آن معیشت مردم قابل مشاهده خواهد بود بحث افزایش نرخ ارز کالاهای اساسی است چراکه به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه در «برنامه هفتم» تکلیف شده طی ۵ سال نرخ تامین ارز کالاهای اساسی به نرخ ارز مبادله نزدیک شود.

جمهوری اسلامی به دنبال حذف دلار از اقتصاد خود است هرچند اقتصاددانان این اقدام را «غیرممکن» یا «بسیار بعید» می‌دانند و دلیل آن را ماهیت نفتی اقتصاد ایران عنوان می‌کنند اما علی خامنه‌ای دولت را مکلف به انجام این کار کرده و دولت نیز به دنبال تحقق این «دستور» است.

در همین راستا مبنای بودجه سال ۱۴۰۳ از دلار به یورو تغییر پیدا کرده است که به باور کارشناسان یک «تغییر ظاهری» است و تاثیری خاصی نخواهد داشت چرا که ایران در حال حاضر رابطه خوبی با کشورهای حوزه یورو هم ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy