Saturday, Dec 9, 2023

صفحه نخست » رویداد۲۴: سفر بدون دعوت ابراهیم رئیسی به مسکو

shishkelaseh.jpg
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران صبح روز پنجشنبه برای یک سفر یک روزه وارد مسکو شد. رسانه‌های دولتی اعلام کردند که این سفر «به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه» بوده است، اما اظهارات پوتین در نشست دوجانبه روسای جمهور دو کشورخلاف این ادعا را نشان میدهد
خبر دادند شما تمایل دارید به روسیه بیایید

رویداد۲۴ لیلا فرهادی - سفر‌های ابراهیم رئیسی به مسکو هربار جنجال‌آفرین می‌شود. اولین سفر رئیسی به مسکو در بهمن ماه ۱۴۰۰ با حواشی متعددی از نماز خواندن در کاخ کرملین و انتخاب یک میز ۵ متری برای گفتگوی دوجانبه روسای جمهور گرفته تا عدم استقبال رسمی پوتین از رئیس جمهور ایران و فریاد‌های «Go Go» مسئول تشریفات ریاست جمهوری مقابل کاخ همراه بود. در دومین سفر رئیس جمهور به مسکو، حواشی شکل دیگری داشته است.

خبرگزاری ایرنا صبح روز پنجشنبه از سفر ابراهیم رئیسی به مسکو خبر داد و نوشت «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان به دعوت ولادیمیر پوتین همتای روس خود به مسکو سفر کرده است. تصاویر بدرقه سرد پوتین از رئیس جمهور ایران در سفر اول و گاف‌های تیم تشریفاتی ریاست جمهوری در بهمن ۱۴۰۰ باعث شده بود این بار همه تمرکز هیات همراه رئیس جمهور و وزارت خارجه بر معکوس کردن آثار منفی سفر قبلی باشد. بدرقه گرم پوتین از ابراهیم رئیسی هنگام خروج او از کاخ کرملین احتمالا در نتیجه بازتاب‌های منفی استقبال سرد سفر اول بوده است. پوتین این بار رئیس جمهور ایران را کنار در اتومبیل تشریفات بدرقه کرده است. طبیعی است که این صحنه در رسانه‌های نزدیک به دولت بازتاب قابل توجهی پیدا کند.

سفر رئیسی به مسکو به دعوت پوتین نبوده است!

اما آنچه این سفر را جنجالی کرده اظهارات پوتین در جریان گفتگو‌های دو جانبه با ابراهیم رئیسی بوده است. پوتین در بخشی از این گفتگو‌ها که در مقابل دوربین رسانه‌ها انجام می‌شد گفت «از فراز حریم هوایی ایران عبور می‌کردم و تمایل داشتم همان جا فرود کنم تا با شما ملاقات کنم، ولی به من خبر دادند که خود جنابعالی تمایل دارند به مسکو سفر کنند.»

این اظهارنظر نشان می‌دهد برخلاف ادعای رسانه‌های دولتی، رئیس جمهور ایران به دعوت پوتین به مسکو سفر نکرده بلکه تمایل به دیدار با پوتین از جانب طرف ایرانی مطرح شده است. منظور پوتین به عبور از حریم هوایی ایران، سفر روز چهارشنبه او به امارات متحده عربی و عربستان سعودی است. این یعنی پوتین تا روز چهارشنبه (یک روز قبل از سفر رئیسی به مسکو) از این سفر اطلاعی نداشته است. رئیس جمهور روسیه، روز چهارشنبه، ۱۵ آذرماه، سفری یک روزه به خاورمیانه برای دیدار با سران عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عربی وارد ابوظبی شد.

پوتین در امارات با استقبال گرمی روبرو شد، اما در کنفرانس مطبوعاتی با ولیعهد عربستان سعودی، پس از گفتن این عبارت که این کشور از خلیج فارس استقلال خود را به دست آورده، با اعتراض محمد بن سلمان روبرو شد که صحبت‌های او را قطع کرد و گفت: «عربستان سعودی هرگز استقلال خود را از کسی به‌دست نیاورده است... عربستان هرگز مستعمره نبوده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy