Tuesday, Dec 26, 2023

صفحه نخست » کیهان شریعتمداری پیش از پایان دادگاه از حکم تبعه سوئدی خبر داد

sweden.jpg«سنگین و پشیمان‌کننده‌» خواهد بود

صدای آمریکا - روزنامه کیهان در سرمقاله خود با مقایسه دادگاه حمید نوری و یوهان فلودروس، نوشت که در صورت اثبات اتهام این تبعه سوئدی از جمله درباره «همکاری با اسرائیل»، می‌تواند «طبق قوانین داخلی و بین‌المللی محکومیت سنگین و پشیمان‌کننده‌ای» در انتظار او باشد.

تایید حکم «حمید نوری» در دادگاه تجدید نظر در سوئد موجب شده تا روزنامه «کیهان» ضمن انتقاد از این اتفاق، اطلاع رسانی غیر رسمی از رای دادگاه تبعه سوئدی داشته باشد و حکم او را «سنگین» و «پشیمان کننده» اعلام کند. موضوعی که به باور بسیاری، بیان آن از سوی کیهان به‌عنوان موضع حاکمیت تلقی شده و اقدام «تلافی جویانه» دانسته می‌شود.

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای، در مورد پرونده حمید نوری مدعی شد «این پرونده چهار سال قبل با خباثت و میدان‌داری اعضای گروهک تروریستی منافقین به بهانه مسئولیت قضائی حمید نوری در بیش از سه دهه قبل تشکیل شد.»

یادداشت نویس این روزنامه حکومتی، مقامات سوئدی را تهدید کرده و نوشته است که «مقامات قضائی و دولت سوئد فراموش نکنند در پایان رسیدگی به اتهامات تبعه سوئدی متهم به همکاری اطلاعاتی با اسرائیل، طبق قوانین داخلی و بین‌المللی می‌توان منتظر محکومیت سنگین و پشیمان‌کننده‌ای برای این تبعه اهل سوئد بود.»

وزیر امور خارجه سوئد روز شنبه ۱۹ آذر ماه سال جاری خبر داد که دادگاهی در تهران محاکمه یوهان فلودروس، شهروند سوئدی شاغل در اتحادیه اروپا را که سال گذشته در ایران بازداشت شده بود، آغاز کرده است.

براساس گزارش رسانه‌های ایران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هشتم مرداد ماه از بازداشت «یک تبعه سوئدی» به اتهام «جاسوسی» و هنگام خروج از کشور خبر داده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شده بود که فرد بازداشت شده با تعدادی از «عناصر مظنون اروپایی و غیر اروپایی» که در ایران «تحت نظر» قرار داشتند، ارتباط برقرار کرده و سابقه سفر به اسرائیل «پیش از عزیمت به ایران» داشته است.

هفته گذشته و یک روز پس از اعلام رای دادگاه تجدید نظر سوئد که حکم «حبس ابد» حمید نوری، متهم به دست‌داشتن در اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ را عینا تأیید کرد، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی از برگزاری سومین جلسه دادگاه شهروند سوئدی زندانی در ایران، با اتهام «فساد فی‌الارض» سخن گفته بود.

سخنگوی قوه قضاییه ۲۹ آذر ماه در جلسه مطبوعاتی خود از برگزاری سومین جلسه دادرسی پرونده فلودروس در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در روز ۲۷ آذر ماه، درست یک روز پیش از اعلام رای دادگاه تجدیدنظر سوئد در مورد پرونده حمید نوری خبر داده بود. به گفته ستایشی، کاردار سوئد نیز در جلسه دادگاه حضور داشت.

از زمانی که خبر بازداشت فلودروس پس از چند صد روز منتشر شد، تحلیلگران این بازداشت و پرونده‌سازی را با تلاش جمهوری اسلامی برای بازگرداندن حمید نوری مرتبط دانستند. روند دادرسی پرونده این شهروند سوئدی نیز نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی پیگیر همین مسیر هستند. ادعای روزنامه کیهان در مورد رای دادگاه، پیش از آنکه جلسات دادگاه به اتمام برسد، نشانه دیگری است که مقامات جمهوری اسلامی از پرونده فلودروس به عنوان گروگانی برای تاثیر بر پرونده نوری استفاده کرده و خواهند کرد.

یوهان فلودروس ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در حالی که با دوستانش برای سفری تفریحی به ایران رفته بود، به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد. خانواده فلودروس گفته‌اند که او «بدون هیچ دلیل موجه یا روند قانونی» به هنگام برگشت، در فرودگاه بازداشت شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy