Tuesday, Jan 2, 2024

صفحه نخست » زمینه‌سازی برای آغاز جنگ در لبنان

war.jpgتشدید حملات هوایی اسرائیل به سوریه زمینه‌سازی برای آغاز جنگ علیه لبنان است

اگر جنگی در لبنان رخ دهد، با همه درگیری‌های قبلی متفاوت خواهد بود و لبنان را به نابودی خواهد کشاند

طارق الحمید - ایندیپندنت فارسی

حملات هوایی اخیر اسرائيل به سوریه هیچ ربطی به حملات قبلی آن به قلمرو سوریه ندارد؛ بلکه هدف از این اقدام آمادگی اسرائيل برای آغاز جنگی جدید علیه لبنان است؛ جنگی که ممکن است در جریان نبرد غزه یا بلافاصله پس از پایان آن، آغاز شود.

کشته شدن رضی موسوی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران، در نتیجه حملات هوایی اخیر اسرائيل به سوریه هم این واقعیت را آشکار می‌کند، زیرا همان‌طور که مقام‌های ایرانی تصریح کرده‌اند، رضی موسوی مسئول پشتیبانی و لجستیک نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در سوریه بود.

هدف قرار دادن رضی موسوی که نقش مهمی در سوریه ایفا می‌کرد، اساسا برای قطع خطوط تدارکاتی ایران از تهران به لبنان بود تا از انتقال سلاح و مهمات به حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در دمشق و اطراف آن جلوگیری شود. هرچند درگیری بین حزب‌الله و اسرائيل به طور مداوم در مرزهای جنوبی لبنان جریان دارد، واضح است که در حال حاضر اسرائيل قصد دارد برای زمینه‌سازی هرگونه جنگی که در آینده علیه لبنان به راه می‌اندازد، خطوط تدارکاتی ایران را تضعیف کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

برای مقام‌های اسرائيلی که می‌خواهند شبه‌نظامیان حزب‌الله بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱، چه از طریق مذاکره و چه از طریق جنگ، از مرزهای اسرائيل رانده شوند، بهانه‌های بسیاری برای حمله به لبنان وجود دارد.

انگیزه‌های دولت اسرائیل برای جنگ واضح و قابل‌درک است؛ هرچه درگیری در نوار غزه یا در مرز لبنان طولانی‌تر شود، فرصت برای بقای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، در قدرت بیشتر می‌شود. در واقع، زندگی سیاسی نتانیاهو به پایان رسیده و زندان در انتظار او بود، اما عملیات هفتم اکتبر حماس و جناح‌های وفادار به آن، عمر سیاسی او را طولانی کرد و باعث شد نتانیاهو که سیاستمداری فاسد شناخته شده بود، به دنبال آن باشد تا به‌عنوان یک قهرمان ملی از این بحران خارج شود.

به همین دلیل، تحولات نظامی در سوریه در حال تشدید است و ماجرای خروج مکرر و مسخره‌ فرودگاه دمشق از مدار خدمت‌رسانی و بازگشت مجدد آن به خدمت از زمان آغاز جنگ غزه، چیزی جز نشانه‌ای از آمادگی برای جنگ احتمالی در لبنان نیست. افزون بر آن، تلاش ایران برای انتقال سلاح و مهمات از طریق فرودگاه دمشق و اکتفا نکردن به انتقال تدارکات از مسیرهای زمینی که مستلزم زمان طولانی است، بیانگر نیاز فوری به مهمات است.

در مقابل، اسرائيل هم از یک سو فرودگاه دمشق را پیوسته هدف حمله قرار می‌دهد تا در روند انتقال تسلیحات اخلال ایجاد کند و از سوی دیگر، به ترور شخصیت‌های برجسته ایرانی مانند رضی موسوی و بمباران انبارهای تسلیحات حزب‌الله در سوریه ادامه می‌دهد.

موارد یادشده حاکی از تشدید تنشی است که نمی‌توان آن را از نبرد غزه و تلاش برای تضعیف حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم ایران در منطقه با هدف تضعیف آن‌ها قبل از شروع جنگ واقعی در لبنان جدا محسوب کرد.

از سوی دیگر، اظهارات ضدونقیض مقام‌های ایران و سکوت حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در قبال تشدید حملات اسرائیل، نشان‌دهنده نگرانی از وخامت روزافزون اوضاع است؛ به‌ویژه اینکه رهبر حزب‌الله می‌داند اگر جنگی در لبنان رخ دهد، با همه درگیری‌های قبلی متفاوت خواهد بود. نتانیاهو می‌خواهد با راه‌اندازی جنگ، خود را از مسیر اجتناب‌ناپذیر زندان نجات دهد؛ در حالی که حسن نصرالله در تلاش است تا آنچه را از اعتبار و نفوذ ایران در سوریه باقی مانده است، حفظ کند.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy