Tuesday, Jan 2, 2024

صفحه نخست » تنش در جلسه فعالان سیاسی با رئیسی

tanesh.jpgمحصولی: عده‌ای مدعی تقلب ۱۱ میلیونی در انتخابات ۸۸ شدند / ربیعی: آقای محصولی! روز انتخابات ۸۸، مهندس موسوی من را نزد شما فرستاد، اما شما با اینکه وقت داده بودید، اما من را به دفترتان راه ندادید

ایرنا: «سید ابراهیم رئیسی» برای دومین بار پس از روی کار آمدن دولتش میزبان سران احزاب و فعالان سیاسی کشور بود. اولین نشست وی با فعالان سیاسی در بهار (اردیبهشت) ۱۴۰۱ و در آخرین روز‌های ماه مبارک رمضان برگزار شد و اکنون دومین نشست در یک شب نیمه سرد زمستانی؛ نشستی داغ و در برخی لحظات پرتنش با حضور ۵۰ فعال سیاسی از تمامی طیف‌های سیاسی کشور که محور اصلی آن انتخابات اسفند ۱۴۰۲ بود. این نشست که قرار بود ۹۰ دقیقه باشد، ۱۸۰دقیقه طول کشید و ۲۵ نفر از میهمانان نیز سخنرانی کردند.

میهمانان از اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی یک به یک وارد سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری می‌شدند و پیش از ورود رئیس‌جمهور با یکدیگر مشغول خوش و بش بودند؛ برخی به گرمی با رقبای جناحی‌شان سلام و علیک می‌کردند و برخی نیز واکنش‌هایی سرد نسبت به یکدیگر داشتند. از اصلاح‌طلبان افرادی نظیر «مجید انصاری، محمدعلی ابطحی، جواد امام، محمد هاشمی، حسین مرعشی، محسن هاشمی، محمد قوچانی، الیاس حضرتی، مسعود پزشکیان و ...»، از اصولگرایان «غلامعلی حدادعادل، مرتضی آقاتهرانی، صادق محصولی، حمید رسایی، محمدرضا باهنر، اسدالله بادامچیان، مالک شریعتی، سیدنظام موسوی و ...» و از اعتدالیون نیز «محمدباقر نوبخت، علی ربیعی، علی مطهری، قدرت‌الله حشمتیان و ...» در این نشست حضور داشتند.

آغاز تنش و تشنج در نشست رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی زمانی بود که «صادق محصولی» دبیرکل جبهه پایداری سخنان خود را آغاز کرد. ابتدای سخنان محصولی، سکوتی سنگین در جلسه حاکم شد، زمانی که او گفت: «مردم حال و روز خوبی ندارند، اما این ناامیدی را چه کسانی ایجاد کردند و چه کسانی امروز همین ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کنند؟ دوستانی که در دولت قبل مسئولیت داشتند چرا نمی‌گویند چه باری بر دوش این دولت گذاشتند؟»

محصولی در ادامه اظهاراتی را مطرح کرد که سرآغاز تنش در جلسه بود. او گفت: «تحریم‌ها از فتنه ۸۸ شروع شد. مشارکت در آن انتخابات ۸۵ درصد بود، اما با آن انتخابات چه کردند؟ انتخابات ۸۸ تنها انتخاباتی بود که نتایج آن صندوق به صندوق اعلام شد، اما عده‌ای مدعی تقلب ۱۱ میلیونی در آن شدند». وقتی مجری جلسه تذکر پایان وقت را به محصولی داد، او گفت: «اجازه بدهید یک جمله دیگر بگویم»؛ اما در این میان «حسین مرعشی» سخنان محصولی را قطع کرد و گفت: «همان ۸۵ درصد را که گفتید کافی بود فتنه ۸۸ فتنه احمدی‌نژاد بود»

سپس «مصطفی کواکبیان» خطاب به محصولی گفت: «از احمدی‌نژاد هم سخن می‌گفتید». «علی ربیعی» هم با قطع دوباره سخنان محصولی میکروفون خود را روشن کرد و گفت: «من آدم بی‌ادبی نیستم که مانع سخنان دیگران شوم، اما آقای محصولی! روز انتخابات ۸۸، مهندس موسوی من را نزد شما فرستاد، اما شما با اینکه وقت داده بودید، اما من را به دفترتان راه ندادید»؛ محصولی ادعای ربیعی را رد کرد. در دیگر سوی جلسه «جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات با صدایی بلند و با حالتی عصبانی سخنانی را درخصوص زمان پایان رأی‌گیری خطاب به محصولی بیان کرد و موجب تشنج در جلسه شد.

سپس رئیس‌جمهور میکروفون خود را روشن کرد و گفت: «اجازه دهید مباحث به شیوه قبل ادامه پیدا کند و اگر بخواهید درخصوص این موضوع مصداقی صحبت کنید، نتیجه‌ای ندارد». در این میان «محمدعلی ابطحی» وارد بحث شد و گفت: «چرا جلسه متشنج شد؟» که آیت‌الله رئیسی از او خواست سخنان خود را آغاز و جلسه را از تشنج خارج کند. «محمدعلی وکیلی» نیز در واکنش به سخنان محصولی گفت: «آقای محصولی! شما باید این بحث را در جلسات احزاب و خانه احزاب مطرح کنید؛ جای این مباحث در این جلسه نیست».

یکی از حواشی پررنگ این نشست، نوع واکنش‌ها و سخنان «جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات ایران بود. او علاوه بر واکنش تندی که به محصولی داشت، در میانه جلسه خطاب به مجری (معاون سیاسی وزیر کشور) گفت: «اگر وقت نمی‌دهید که صحبت کنیم، به حضورتان زحمت ندهیم و جلسه را ترک کنیم»؛ در این میان یکی از حاضرین در واکنش به اظهارات امام گفت: «کمی حوصله کنید! وقت شما هم می‌رسد»

«جواد امام» در نوبت سخنرانی خود از دعوت نشدن «آذر منصوری» رئیس غیرقانونی جبهه اصلاحات به این جلسه انتقاد کرد و سخنانش را از روی کاغذ خواند؛ به نظر می‌رسید سخنان او بیانیه‌ای از سوی «جبهه اصلاحات ایران» بود که امام به نمایندگی در نشست با رئیس‌جمهر قرائت کرد. او در این سخنان «نشست رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی را نشستی نمایشی خواند که به میزان مشارکت در انتخابات اسفندماه هیچ کمکی نمی‌کند». در این میان «سیدنظام الدین موسوی» نماینده مردم تهران در مجلس در اعتراض به امام گفت: «شما به جمع حاضر توهین می‌کنید، اگر این نشست نمایشی است شما چرا حضور یافتید؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy