Tuesday, Jan 16, 2024

صفحه نخست » بازداشت یک شهروند سوئدی دیگر در ایران

swe.jpgرادیو فردا - وزارت خارجه سوئد دوشنبه ۲۵ دی‌ماه از بازداشت یک شهروند دیگر این کشور در ایران خبر داد.

به گفته وزارت خارجه سوئد،‌ این شهروند سوئدی در دهه بیست زندگی خود است و در نخستین روزهای سال جدید میلادی بازداشت شده.

بر اساس ای‌میلی که وزارت خارجه سوئد به خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز ارسال کرده، سفارت این کشور در تهران برای پیگیری وضعیت این شهروند بازداشتی با مقام‌های محلی در تهران در تماس است.

وزارت خارجه سوئد با تاکید بر این‌که نمی تواند جزئیات بیشتری از هویت فرد بازداشتی را افشا کند،‌ تنها گفته که او ساکن مناطق مرکزی این کشور بوده است.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نیز یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی اتحادیه اروپا،‌ را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت و محاکمه کرده است.

آقای فلودروس ۳۳ ساله اواخر فروردین‌ امسال در فرودگاه تهران و به محض ورود به ایران بازداشت شد.

بازداشت‌ و تشکیل پرونده برای شهروندان سوئدی پس از آن شدت گرفت که دستگاه قضایی سوئد حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، را به اتهام دست داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ و نقض حقوق بشر به حبس ابد محکوم کرد.

در پی تایید این حکم در دادگاه استیناف سوئد در ۲۸ آذر امسال، تنش در روابط تهران و استکهلم بالا گرفت.

ایران ۱۶ اردیبهشت امسال حبیب اسیود،‌ شهروند ایرانی- سوئدی را به اتهام «افساد فی‌الارض» اعدام کرد.

احمدرضا جلالی،‌ یک شهروند ایرانی- سوئدی دیگر هم که بیش از هفت سال است به اتهام جاسوسی در ایران زندانی است،‌ با حکم و خطر اعدام روبرو است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر شماری از اتباع خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است و برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند.

این رویه حکومت بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» و «باج‌خواهی» با هدف «پیشبرد اغراض سیاسی» تعبیر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy