Tuesday, Jan 16, 2024

صفحه نخست » در روزهای آینده تهران و مسکو درباره یک توافق بزرگ خبررسانی خواهند کرد

putin.jpgدویچه وله - موسسه "مطالعات جنگ" گزارش داده که در گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر وزرای دفاع ایران و روسیه درباره یک قرارداد بزرگ نظامی میان دو کشور صحبت شده است. رسانه‌های ایران جزییات زیادی از این گفت‌و‌گو را منتشر نکرده‌اند.

مؤسسه "مطالعات جنگ" مستقر در واشنگتن گزارش داده که روابط نظامی ایران و روسیه مستحکم‌تر و بیشتر شده و دو کشور در حال گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه فناوری نظامی هستند.

کارشناسان این موسسه گفته‌اند از آنجا که روسیه برای ادامه جنگ تجاوزکارانه‌اش در اوکراین به تسلیحات و تجهیزات نظامی احتیاج دارد، تهران و مسکو قصد دارند با امضای یک قرارداد بزرگ همکاری‌های نظامی بین دو کشور را گسترش دهند.

در گزارش این موسسه به گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر وزرای دفاع ایران و روسیه اشاره شده که روز دوشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) انجام شد و در خلال آن دو طرف بر تقویت "اصول اساسی روابط ایران و روسیه" تاکید کردند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

رسانه‌های داخل ایران جزییات زیادی از مذاکرات میان سرگئی شویگو و محمدرضا آشتیانی منتشر نکرده‌ و تنها نوشته‌اند که دو طرف درباره "گسترش روابط در حوزه‌های مهم و راهبردی به ویژه مبارزه با تروریسم" گفت‌و‌گو کردند.

خبرگزاری ایسنا در این باره نوشته است: «طرفین در ادامه این رایزنی تلفنی با اشاره به اهمیت مسائل مرتبط با امنیت منطقه، تاکید کردند که مسکو و تهران به طور مداوم تلاش‌های مشترک خود را برای ایجاد نظم جهانی چندقطبی و نفی نظام یکجانبه گرایی آمریکا ادامه خواهند داد.»

موسسه مطالعات جنگ نوشته است که در این گفت‌و‌گوی تلفنی درباره یک قرارداد بین دو کشوری صحبت شده، آنهم درست در زمانی که بر اساس گزارش‌های منتشره روسیه قصد دارد موشک‌های کوتاه‌برد بالستیک از ایران خریداری کند.

اگرچه مقامات ایالات متحده گفته‌اند که این قرارداد هنوز بسته نشده اما خاطرنشان کرده‌اند که روسیه بهار امسال احتمالا این موشک‌ها را از ایران تحویل خواهد گرفت.

انستیتو مطالعات جنگ نوشته رابطه میان تهران و مسکو هرروز نزدیکتر می‌شود. ایران در جریان جنگ اوکراین تبدیل به یک صادرکننده مهم اسلحه به روسیه شده و مسکو تا کنون هزاران پهپاد انتحاری شاهد خریداری کرده که در حملات متعدد هوایی به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

همچنین ایران قراردادی برای خرید هواپیما و هلی‌کوپترهای مدرن روسی با مسکو امضا کرده است. دو کشور همچنین در دسامبر ۲۰۲۳ بیانیه‌ای مشترک برای مقابله با تحریم‌های غرب علیه دولت‌های ایران و روسیه به دلیل نقش آنها در جنگ اوکراین امضا کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy