Wednesday, Jan 17, 2024

صفحه نخست » آغاز غیرعادی محاکمه متهمان قتل مهرجویی

mehrjooyee2.jpgصدای آمریکا - منابع خبری در ایران، امروز، چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه از محاکمه متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر در دادگاه کیفری استان البرز «بدون حضور اولیای دم» خبر دادند.

به نوشته وب‌سایت «خبرآنلاین» محاکمه چهار متهم این پرونده که با حاشیه‌های فراوانی همراه بود در حالی برگزار شد که هیچ‌کدام از «اولیای دم» مقتولان در این جلسه حاضر نشدند و وکیل آنها در دادگاه حضور یافته است. اگرچه اعلام شده این جلسه علنی است اما به نوشته رسانه‌ها، از حضور خبرنگاران جلوگیری شد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ادعا کرده‌اند که از این چهار متهم یک نفر متهم اصلی و سه نفر دیگر با او همدستی کرده‌اند.

پیش‌تر ادعا شده بود متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر از اتباع افغانستان بوده و کم سن و سال هستند.

آنگونه که قوه قضاییه ادعا کرده دو متهم این پرونده شناسنامه ندارند و با آزمایش‌های پزشکی مشخص شده هنوز به «سن قانونی» نرسیده‌اند.

به نوشته رسانه‌ها در ایران کیفرخواست صادره علیه متهمان ۱۲ صفحه است.

براساس خبرهای منتشر شده، در این جلسه دادگاه ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را خواند و اعلام کرد «جرم هر ۴ متهم این پرونده محرز است.»

در ادامه جلسه از آنجا که اولیای دم در دادگاه شرکت نکرده بودند، وکیل آن‌ها در جایگاه قرار گرفت و برای همه متهمان «درخواست قصاص کرد.»

بنابر گزارش‌ها، وکیل اولیای دم در جریان سخنان خود نواقص زیادی را به پرونده وارد کرد و خواستار تحقیق بیشتر و رفع این نقص‌ها شد، اما نماینده دادستان در پاسخ به او گفت «تحقیقات انجام و همه این نواقص برطرف شده است.»

پیش‌تر وکیل مونا مهرجویی از «صدور کیفرخواست» برای متهمان قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر ابراز تعجب کرده و از اعتراض به «نظریه پزشکی قانونی» خبر داده بود.

مانوش منوچهری، وکیل مونا، دختر داریوش مهرجویی دوشنبه بیستم آذر ماه به روزنامه «اعتماد» گفته بود «از طریق رسانه‌ها از صدور کیفرخواست باخبر شدیم، در حالی که تحقیقات در دادسرا همچنان ادامه داشته است.»

او با اشاره به «وجود ابهاماتی در پرونده» گفته که تقاضای «تحقیقات در برخی موارد» را درخواست کرده بودیم که تا «تکمیل تحقیقات» و بررسی اعتراض به نظریه پزشکی قانونی، همچنان «صدور کیفرخواست غیرممکن به نظر می‌رسید.»

مانوش منوچهری همچنین در ارتباط با روند رسیدگی به این پرونده گفته‌بود «با توجه به اینکه آخرین نظریه پزشکی قانونی نیز با ابهاماتی روبه‌رو بوده، کیفرخواست با طرح احتمالات و به صورت غیرقطعی صادر شده است.»

به گفته وکیل این پرونده «اعتراض آنها نظریه پزشکی قانونی و تقاضای تکمیل تحقیقات طی دو لایحه و حتی اعتراض وکلای تسخیری متهمان به آخرین نظریه پزشکی قانونی، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته‌ است.»

کانون نویسندگان ایران بیست و چهارم مهرماه، با اشاره به «قتل فجیع» داریوش مهرجویی، فیلم‌ساز شناخته شده و همسرش، وحیده‌ محمدی‌فر، فیلم نامه‌نویس، اعلام کرده بود که «حاکمیت از پاسخگویی به ابهامات و شرح چگونگی آنچه بر آن دو رفته است»، سر باز می‌زند.

در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه بیست و سوم مهرماه ۱۴۰۲ ابتدا برخی کانال‌های تلگرامی و سپس رسانه‌های رسمی و وب‌سایت‌های خبری از کشته شدن داریوش مهرجویی، فیلمساز برجسته و همسرش وحیده محمدی‌فر در منزل شخصی خود (واقع در شهر فردیس استان البرز) به دست افراد «ناشناس» خبر داده بودند.

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی نوزدهم آذر ماه به نقل از حسین فاضلی هریکندی، رئیس دادگستری استان البرز از صدور کیفرخواست برای چهار متهم پرونده و ارجاع آن «جهت رسیدگی» به دادگاه کیفری ۱ استان البرز خبر داده بود.

«اسکندر، داوود، میرویس و کریم» چهار متهمی هستند که ادعا شده است در ماجرای قتل این کارگردان و همسرش دست داشتند و انگیزه‌شان را «خصومت، طلب مالی و سرقت» عنوان کردند.

از ابتدای انتشار خبر قتل مهرجویی و همسرش تا معرفی متهمان پرونده، تناقض‌های بسیاری در اخبار مشاهده شد.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را مشابه «قتل‌های زنجیره‌ای» دانستند. مقایسه‌ای که با واکنش‌های بسیاری میان رسانه‌های حکومتی روبه‌رو شد و ارگان مطبوعاتی دولت جمهوری اسلامی از چنین تشبیهی انتقاد کرد.

مونا مهرجویی، فرزند داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر که بدون «حجاب اجباری» مورد نظر جمهوری اسلامی بیست و ششم مهرماه در مراسم تشییع پیکر پدر و مادرش شرکت کرده بود در بخشی از سخنانش گفته بود: «به قول بابا، قاتلین واقعا میان ما» هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy