Thursday, Jan 18, 2024

صفحه نخست » خودسوزی زندانی سیاسی مشروطه‌خواه در اوین

18-8.jpgصدای آمریکا - گزارش رسیده به صدای آمریکا حاکی از آن است که مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی محبوس در اوین، در اعتراض به «قطع تماس با دخترش»، با «ریختن دیگ آب جوش به روی خود»، اقدام به خودسوزی کرد و به بیمارستان منتقل شد.

یک منبع مطلع روز پنجشنبه ۲۸ دی، به بخش فارسی صدای آمریکا خبر داد که «مهدی مسکین‌نواز بر اثر فشارهای بسیار که در زندان بر او وارد شده» این اقدام را انجام داده است.

مهدی مسکین‌نواز پس از اقدام به خودسوزی، از بند شش زندان اوین به «بیمارستان مطهری» تهران انتقال یافت. این منبع مطلع گفت که در حال حاضر، خانواده این زندانی سیاسی «در مقابل بیمارستان حضور یافته‌اند.»

بنا بر تازه‌ترین جزئیات رسیده به صدای آمریکا، آقای مسکین‌نواز با «۳۶ درصد سوختگی» در بیمارستان بستری است و «تمام بدن او باندپیچی شده است.»

به گفته این منبع مطلع، «تنها دخترش» توانسته مهدی مسکین‌نواز را برای «دقایقی» ببیند و او «از سوختگی ناله می‌کرده است.»

وی همچنین به صدای آمریکا گفت که «تمامی زندانیان سیاسی بند ۶» که شامل «بیش از ۳۰ زندانی» است، «در اعتراض به فشار وارد آمده بر مهدی مسکین‌نواز که منجر به سوزاندن خویش با آب جوش شد، همگی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.»

به گفته او، عسل مسکین‌نواز، دختر نوجوان این زندانی سیاسی که پیش از این نیز بازداشت شده بود، «در شرایط نامناسبی قرار دارد.»

به گفته یک منبع دیگر، علاوه بر «قطع تلفن و ملاقات» این زندانی سیاسی با دخترش، مقامات قضایی جمهوری اسلامی با وجود درگذشت دو تن از نزدیکان مهدی مسکین‌نواز از جمله پدرش، با دادن مرخصی به او برای شرکت در مراسم خاک‌سپاری آنها موافق نکردند.

مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی در زندان اوین، در رابطه با پرونده‌ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

او نخستین بار در اردیبهشت ۹۸ به دلیل «فعالیت در فضای مجازی و مدیریت یک کانال تلگرامی با مضمون براندازی» به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در بندر‌انزلی بازداشت شد.

این زندانی سیاسی مشروطه‌خواه در ۱۸ آذر همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام‌های «اجتماع و تبانی، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، و تبلیغ علیه نظام» در مجموع به ۱۳ سال و دو ماه حبس تعزیری، دو سال اقامت اجباری در فهرج کرمان، و ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

«ارتباط با اشخاص خارج‌نشین، آموزش شعارنویسی، چگونگی فعالیت در اعتراضات خیابانی» و همچنین «بارگذاری مطالب و پست در فضای مجازی و کانال تلگرامی» به عنوان جزئیات اتهام‌ها علیه آقای مسکین‌نواز عنوان شده بود

پیش از این، یک منبع نزدیک به خانواده مهدی مسکین‌نواز روز اول اردیبهشت امسال به صدای آمریکا گفته بود اطلاعات سپاه پاسداران طی تماسی با عسل مسکین‌نواز، به او گفته است که عفو شامل حالش نمی‌شود و پرونده‌اش دوباره به جریان می‌افتد.

به گفته این منبع آگاه، عسل مسکین‌نواز، ۱۷ ساله، روز ٢٢ فروردین در شعبه ٣ دادسرای اطفال مورد بازپرسی قرار گرفت و با تعیین وکیل از سوی او مخالفت شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy