Friday, Jan 19, 2024

صفحه نخست » کشته شدن چهار عضو سپاه از جمله دو مقام بلندپایه در حمله «اسرائیل» به ساختمانی در دمشق

sp00.jpg

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای فوری اعلام کرده است: «بار دیگر رژیم ددمنش و جنایتکار صهیونیستی اقدام به تجاوز به شهر دمشق، پایتخت کشور سوریه نمود و طی حمله هوایی جنگنده‌های رژیم متجاوز و غاصب، تعدادی از نیروهای سوری و چهار تن از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.»

رادیو فردا - در پی انتشار خبر حمله منتسب به اسرائیل در دمشق، پایتخت سوریه، خبرگزاری مهر روز شنبه تأیید کرد که دو «مقام بلندپایه سپاه» در این حمله کشته شده‌اند.

ساعتی بعد سپاه پاسداران در بیانیه‌ای رسمی از مرگ چهار نیروی ایرانی در این حمله خبر داد و آنها را «مستشار نظامی جمهوری اسلامی» معرفی کرد.

در پی حمله ساعت ۱۰.۵ صبح شنبه، ۳۰ دی، به وقت محلی، به شهر دمشق، خبرگزاری رویترز به نقل از «یک منبع نزدیک به ائتلاف منطقه‌ای حامی سوریه» گزارش داده بود که یک «مقام» سپاه پاسداران در این حمله کشته و تعداد دیگری زخمی شده‌اند.

رویترز با استناد به منبع خود گزارش داد ساختمانی چند طبقه که مورد استفاده «مستشاران ایرانی حامی دولت سوریه» بود، بر اثر این حمله «با خاک یکسان شده است».

ساعتی بعد خبرگزاری مهر تأیید کرد که «در این حمله، مسئول اطلاعات مستشاری سپاه در سوریه و جانشین وی به همراه دو نفر دیگر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، به مقام شهادت نایل شدند.»

پیش از آن شبکه تلویزیونی المیادین هم که با ایران و حزبالله همسویی دارد، از مرگ دو افسر اطلاعاتی سپاه پاسداران خبر داده بود.

همزمان نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، دو سپاهی کشته‌شده را از مقام‌های عالی‌رتبه سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، به نام «صادق امیدزاده، معاون اطلاعات نیروی قدس در سوریه به همراه جانشین وی حاج غلام (محرم)» معرفی کرده است.

رسانه‌های دولتی سوریه از «حمله اسرائیل» به منطقه «المزه» خبر داده بودند. منابع محلی دیگر سوریه نیز به رویترز گفتند صدای انفجار «در سراسر پایتخت» شنیده شد.

حملات منتسب به اسرائیل در ساعات روشنایی روز یک امر نادر است.

شبکه سعودی الحدث در این رابطه گزارش داده که جنگنده‌های اسرائیلی دو موشک به سوی منطقه المزه شلیک کردند که به مرگ پنج تن منجر شده است.

در همین زمینه دیده‎‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه مخالف حکومت بشار اسد که از بریتانیا رویدادهای جنگ داخلی سوریه را دنبال می‌کند، ابتدا از مرگ چهار تن در این حمله خبر داده و نوشته بود که ساختمان مورد حمله مرکز رفت و آمد مقام‌های ایرانی و سازمان جهاد اسلامی فلسطین بود.

همزمان شبکه اسکای‌نیوز عربی از کشته شدن اکرم العجوری، از مهره‌های ارشد سازمان جهاد اسلامی فلسطین، در حمله یادشده خبر داده است.

با این حال، تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از اسماعیل السنداوی، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در سوریه نوشت: «هیچ یک از نیروهای این سازمان در حمله امروز اسرائیل به دمشق کشته نشده است.»

شبکه العربیه نوشته است که جهاد اسلامی فلسطین تنها کشته شدن زیاد نخاله، دبیرکل این سازمان را «تکذیب کرده است».

به نوشته العربیه، اکرم العجوری، رئیس بخش نظامی جهاد اسلامی فلسطین و مسئول تأمین تسلیحات برای سرایا القدس، شاخه نظامی این سازمان «احتمالا» کشته شده است.

نام العجوری در فهرست آمریکایی «تروریست‌های بین‌المللی مشخص شده ویژه» قرار دارد.

رسانه‌های اسرائیل خبر حمله به دمشق را به نقل از رویترز و منابع منطقه‌ای بازتاب داده‌اند اما کسی از مقامات این کشور به مسئولیت احتمالی در این حمله اشاره نکرده‌ است.

حمله موشکی چهار هفته پیش به محله زینبیه در دمشق به خانه رضی موسوی، مسئول بلندپایه نیروی قدس سپاه پاسداران نیز که به مرگ او منجر شد، به اسرائیل نسبت داده شد.

رضی موسوی سه دهه در سوریه حضور داشت و «مسئول پشتیبانی و لجیستیک نیروی قدس» در سوریه و همچنین در لبنان بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه، ۲۸ دی، در یک نشست خبری در ستاد جنگ در تل‌آویو در پاسخ به پرسشی درباره حمله به ایران اشاره کرد که کشورش به ایران «حمله می‌کند». او توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

sp3.jpg

sp2.jpgsp4.jpgsp5.jpg



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy