Tuesday, Jan 23, 2024

صفحه نخست » جزئیات عجیب‌ترین تلاش برای کودتا در آفریقا از طریق جادو

majicChad.jpgایندیپندنت فارسی - اخبار مربوط به کودتا در قاره آفریقا در ماه‌ نخست سال میلادی جدید نیز همچنان ادامه دارد و پس از اینکه بورکینافاسو اواسط ژانویه اعلام کرد که یک کودتا را خنثی کرده است، اکنون مقام‌های چاد نیز از خنثی کردن تلاشی برای کودتا با عجیب‌ترین روش‌ها یعنی سحر و جادو خبر می‌دهند.

به گزارش اسکای نیوز عربی، از زمان اعلام خنثی‌سازی اقدام برای کودتا با روش‌های جادویی، در مورد صحت این ادعا و نحوه این تلاش‌ها بحث‌هایی مطرح شده است.

اداره‌کل اطلاعات نظامی چاد روز جمعه به نقل از عبدالرحمن کلام‌الله، وزیر اطلاعات این کشور، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جنبشی موسوم به ام۳ام (M3M) افرادی را با هدف تضعیف امنیت دولتی سازماندهی‌ کرده بود.

به گفته او، این گروه قصد نداشتند شورش کنند یا سلاح بردارند، بلکه می‌خواستند با سحر و جادو و به‌کارگیری سه جادوگر برجسته کودتا کنند. روش‌هایی از جمله کشتن مرغ، بز، گوسفند و حتی قربانی کردن انسان به عنوان شیوه‌هایی معرفی شده‌اند که این گروه با کمک آن‌ها قصد کودتا داشتند.

مقام‌های نظامی چاد ادعا می‌کنند که در چمدانی در خانه رئیس گروه ام۳ام سر بریده یک مرد پیدا شده است.

در حالی که در مورد این گروه هیچ جزئیاتی اعلام نشده است، رسانه‌های چاد هویت رهبر شورشیان را ستوان کورومتا لوانا گولیمی اعلام کرده‌اند و بنا بر گزارش‌ مقام‌های اداره زندان‌های چاد، «بیش از ۸۰ نفر از اعضای این گروه یک روز قبل از ۱۳ ژانویه، روزی که قصد شورش داشتند، دستگیر شدند».

این ادعاها در حالی است که برخی مخالفان دولت چاد صحت این ادعا را زیر سوال می‌برند. آدام زکریا آدم، رهبر اپوزیسیون این کشور، در این زمینه می‌گوید: «هدف از اعلام این خبر منحرف کردن افکار عمومی از آن چیزی است که در داخل رژیم می‌گذرد. واقعیت این است که حاکمان کنونی چاد برای کنترل امور بین هم اختلاف و درگیری دارند و این موضوع به نارضایتی عمومی دامن زده است.»

او تاکید کرد که صحبت کردن در مورد جادو برای کودتا «مضحک و عجیب» است؛ «به‌خصوص که جامعه چاد چندان درگیر پدیده سحر و جادوگری نیست». به گفته این چهره اپوزیسیون چاد، این سومین باری است که تلاش برای کودتا خنثی می‌شود.

آدام زکریا آدم ادعای مسئولان درباره استفاده از جادوگری برای کودتا و بحث‌های مشابه را ناشی از «ترس از گسترش تب کودتا در این قاره» می‌داند. به‌ویژه آنکه قاره آفریقا در سال ۲۰۲۳ شاهد چندین کودتا بود و چاد آخرین دژ فتح‌نشده فرانسه در این منطقه محسوب می‌شود و میزبان بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی این کشور است.

برخی تحلیلگران هم ادعای تلاش برای کودتا از طریق سحر و جادو را «نمایشنامه‌ای ضعیف» نامیده‌اند که هدف از آن سرپوش گذاشتن بر مشکلات بزرگ‌تر در این کشور و عبور از دوره انتقالی است.

اعلام تلاش برای کودتای جدید در شرایطی است که چاد در حال آماده شدن برای خداحافظی با مرحله انتقالی است که در آن، حکومت نظامی متشکل از ۱۵ ژنرال به رهبری محمد ادریس دبی قدرت را به دست گرفت. ادریس دبی پس از ترور پدرش در جریان نبرد با جنبش‌های شورشیان مسلح در شمال چاد، ۲۰ آوریل ۲۰۲۱ از سوی ارتش به عنوان رئیس‌جمهوری موقت چاد معرفی شد.

چاد در دسامبر ۲۰۲۳ قانون اساسی جدیدش را به عنوان یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای پایان دادن به دوره انتقالی و آماده شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری تصویب کرد. با این حال، مخالفان نتایج همه‌پرسی قانون اساسی را رد کردند؛ به‌ویژه به این دلیل که شامل موادی است که به رئیس‌جمهور انتقالی اجازه می‌دهد برای ریاست‌جمهوری نامزد شود؛ در حالی که او قبلا گفته بود چنین قصدی ندارد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

یکی دیگر از تغییرات قانون اساسی چاد این است که سن نامزدی برای ریاست‌جمهوری را از ۴۰ سال به ۳۵ سال کاهش داده است؛ تغییری که مخالفان آن را تلاش برای تداوم حکومت ادریس دبی می‌دانند که اکنون ۳۹ سال دارد. در اصل ۶۸ نیز آمده است که رهبران نظامی حق دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند؛ مشروط بر اینکه خود را وقف این سمت کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy