Thursday, Jan 25, 2024

صفحه نخست » پیام عبادی و اسماعیلیون به مقام سازمان ملل

UN.jpgرادیو فردا - دو چهره شاخص اپوزیسیون ایران روز پنج‌شنبه، پنجم بهمن، در پیام‌هایی جداگانه به یک مقام سازمان ملل که در شرف سفر به ایران است، از او خواستند که پیش از هر کار از زندان اوین و زندانیان سیاسی، به‌ویژه زنان زندانی، دیدار کند.

شیرین عبادی، اولین برنده ایرانی نوبل صلح، و حامد اسماعیلیون، از بازماندگان قربانیان پرواز ۷۵۲ و مخالف حکومت جمهوری اسلامی، پیام‌های خود را در شبکه اینستاگرام خطاب به ندا النشیف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، منتشر کرده‌اند.

آن طور که خانم عبادی در صفحه شخصی خود نوشته است، ندا النشیف قرار است هفته آینده در ابتدای ماه فوریه «برای بررسی دو موضوع حقوق بشری در زمینه اعدام و حقوق زنان» به ایران سفر کند.

سفر این مقام عالی سازمان ملل، در صورت انجام، در حالی صورت می‌گیرد که حکومت جمهوری اسلامی تاکنون به هیچ یک از گزارشگران حقوق بشری این سازمان اجازه سفر به کشور را نداده است.

پیام دو چهره اپوزیسیون ایران همچنین پس از آن منتشر شده است که حساب نرگس محمدی، دومین برنده نوبل صلح، در اینستاگرام اعلام کرد که زنان زندانی سیاسی- عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر و برای «توقف اعدام» در روز پنجم بهمن در اعتصاب غذای عمومی خواهند بود‌‌.

پیام خانم محمدی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی بلافاصله مورد توجه بسیار قرار گرفت و شماری از فعالان سیاسی مدنی نیز اعلام کردند که در همراهی با «۶۱ زن زندانی» و در اعتراض به اعدام محمد قبادلو، روز پنج‌شنبه پنجم بهمن دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

محمد قبادلو که به اتهام زیر گرفتن و قتل یک نیروی انتظامی در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» سال ۱۴۰۱ به اعدام محکوم شده بود، به گواهی وکیلش با وجود نقض حکم اعدامش در دیوان عالی کشور، بامداد سوم بهمن اعدام شد.

شیرین عبادی با اشاره به همین رخدادها در پیام خود از مقام سازمان ملل خواسته است که یا به ایران سفر نکند، یا اگر می‌رود از پوشیدن حجاب اجباری خودداری کند.

او نوشته است: «سفر شما در چنین زمانی باعث سوءاستفاده تبلیغاتی و پروپاگاندای جمهوری اسلامی خواهد شد. بنابراین به عنوان یک مدافع دیرین حقوق بشر توصیه می‌کنم شما نیز در اعتراض به اعدام‌‌های فراقانونی و رو به گسترش، از سفر به ایران صرف نظر کنید.»

او در ادامه خطاب به خانم النشیف نوشته است: «با مردم عادی نیز ملاقات و گفت‌وگو کنید؛ از جمله به زندان اوین بروید وبا تعدادی از زنانی که در اعتصاب غذا هستند، از جمله نرگس محمدی، وخانواده مهسا امینی که در سپتامبر ۲۰۲۲ به خاطر حجاب توسط مأمورین حکومتی به قتل رسید.»

حامد اسماعیلیون نیز در پیام ویدئویی خود در اینستاگرام در همین زمینه گفته است: «ما انتظار داریم که او [ندا النشیف] به ملاقات زندانیان سیاسی برود که پشت دیوار زندان‌های استبداد به سر می‌برند. خانم النشیف باید به دیدار زندانیانی برود که در صف اعدام هستند.»

او ادامه می‌دهد: «خانم النشیف، اگر دلیلی برای رفتن شما به تهران پیدا شود فقط دیدار زندانیان و آسیب‌دیدگان است و بس.»

راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با رادیوفردا، در واکنش به نظر فعالان حقوق بشر مبنی بر «بی‌فایده» بودن ارتباط سازمان‌های حقوق‌ بشری با حکومت ایران تأکید کرده بود که این نهاد فکر نمی‌کند که «حرف نزدن کمکی به این وضعیت بکند».

او در این مصاحبه تأکید کرد: «ما همواره از ارتباط حمایت می‌کنیم، چون جایگزین آن، صحبت نکردن است. ما نیاز داریم تا از همه ابزاری که در اختیار داریم استفاده کنیم که بتوانیم از حقوق بشر در کشورهای مختلف محافظت کنیم. از همین رو هم ما در سازمان ملل همواره مدافع ارتباط و استفاده از همه ابزار هستیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy