Friday, Jan 26, 2024

صفحه نخست » کشتی کانتینتری ایرانی تبدیل به پهپادبر آماده شلیک شد

26-6.jpgایران اینترنشنال - وب‌سایت اسپلش خبر داد ایران یک کشتی کانتینری به نام «شهید باقری» را تبدیل به «پهپادبر آماده حمله به کشتی‌ها» به ویژه در دریای عرب واقع در جنوب دریای عمان کرده است. کشتی‌های کانتینری یا کشتی‌های بارگنجی، کشتی‌های باربری‌ای هستند که تمام بار آن‌ها کانتینر است.

اسپلش با استناد به تحقیقات گروه ردیاب‌های تانکری به رهبری سمیر مدنی و تصاویر ماهواره‌ای که موسسه پلنت‌لب (Planet Labs) حدود ۱۰ روز پیش از این کشتی ثبت کرده است، اطلاعاتی درباره تغییر کاربری این کشتی کانتینری منتشر کرد.

اخیرا گزارش‌هایی درباره کمک سخت‌افزاری و اطلاعاتی جمهوری اسلامی به حوثی‌ها طی سه ماه گذشته برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ منتشر شده است.

حوثی‌ها که به‌عنوان گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی شناخته می‌شوند در این مدت با هدف حمایت از فلسطینیان در جنگ میان اسرائیل و حماس، به ۳۵ کشتی تجاری حمله موشکی و پهپادی کرده‌اند.

اواخر آذر ماه حوثی‌ها یک کشتی خودروبر بریتانیایی به نام گلکسی ریدر را که ژاپن اداره‌اش می‌کرد همراه با خدمه‌اش ربودند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این ناو همچنان در آب‌های یمن باقی مانده است.

بر اساس گزارش اسپلش، ایران کشتی کانتینری مورد نظر (شهید باقری) را سال ۲۰۰۰ از صنایع سنگین هیوندای تحویل گرفت.

این کشتی اخیرا در کارخانه کشتی‌سازی ISOICO در غرب بندرعباس تغییر کاربری داد و اکنون تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

سپاه در بازسازی کشتی و تبدیلش به ناو پهپادبر، به عرض عرشه آن افزوده و اکنون این کشتی حدود ۱۷۰ متر باند پروازی دارد.

این باند گسترده، کشتی «شهید باقری» را قادر به ایجاد امکان بلند شدن (پرواز کردن) و فرود آمدن ناوگان بسیار بزرگی از پهپادهای دوربرد می‌کند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز ۱۱ دی گزارشی از «روند ساخت ناو شهید باقری» منتشر کرد و به نقل از علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نوشت این شناور مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.

بر اساس گزارش فارس، قرار بوده است یک باند پروازی با گنجایش ۶۰ فروند پهپاد روی عرشه این ناو ساخته شود.

تنگسیری پیش‌تر گفته بود ماموریت اصلی نیروی دریایی سپاه با استفاده از این ناو(ها) در خلیج فارس است اما در خارج از مدار تعیین شده برای ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش در دریای عمان، با این نیرو همراه و هماهنگ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی هدف از ساخت ناو «شهید باقری» و استفاده از دیگر شناورها را «تامین امنیت خطوط تجاری ایران و حفاظت از ملوانان و ماهی‌گیران ایرانی در دریاهای آزاد» عنوان کرده‌اند.

سمیر مدنی که در شش سال گذشته کشتی‌های ایرانی را از نزدیک ردیابی می‌کند، به اسپلش گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم پهپادبر باقری در نهایت به کشتی‌های تجاری در دریای عرب و در راه هند، آسیب برساند.»

روز دوم بهمن برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به آسوشیتدپرس گفت جمهوری اسلامی به طور «خیلی مستقیم» در حملات شیعیان حوثی یمن به کشتی‌ها دخالت دارد.

کوپر تاکید کرد ایران آشکارا گروه‌های نیابتی خود را تامین مالی و مجهز می‌کند و به آن‌ها آموزش می‌دهد.

او حملات اخیر به کشتی‌ها در خاورمیانه و دریای سرخ را بدترین حملات از زمان «جنگ نفت‌کش‌ها» در دهه ۱۹۸۰ خوانده بود.

جنگ نفت‌کش‌ها به مجموعه عملیات نظامی در هوا و دریا میان سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ در خلیج فارس و در طول جنگ ایران و عراق اطلاق می‌شود که طرفین درگیر در این جنگ و نیروی دریایی آمریکا، علیه کشتی‌های تجاری و نظامی یکدیگر انجام می‌دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy