Sunday, Jan 28, 2024

صفحه نخست » شلیک یک موشک ساخت ایران به سمت پایگاه نظامی اسرائیل

mooshak.jpgایران اینترنشنال - گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، اعلام کرد برای اولین بار از آغاز جنگ کنونی غزه، موشک «فلق۱» را به سمت یک پایگاه نظامی اسرائیل شلیک کرده است. پرتاب این موشک از آنجا که ساخت ایران است، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است.

حزب‌الله روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که هدف این حمله موشکی، پادگان اسرائیلی «معالیه جولان» بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، حزب الله در جنگ ۲۰۰۶ از این نوع موشک استفاده کرده بود.

موشک «فلق ۱» با کالیبر ۲۴۰ میلیمتر، و برد ۱۰.۵ کیلومتر است و کلاهک‌های انفجاری قوی بدون ترکش با خود حمل می‌کند.

این موشک هدایت شونده در دهه نود میلادی از سوی گروه صنعتی «شهید باقری» که بخشی از سازمان صنایع هوافضای ایران است ساخته شد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

پرتاب این موشک در میانه افزایش تنش‌ها در مرز لبنان و اسرائیل، خطر گسترش جنگ در این منطقه را بیشتر کرده است.

برخی رسانه‌های محلی گزارش دادند که یک کشور عربی به حزب‌الله اطلاع داده که اسرائیل قصد دارد عملیات گسترده‌ای را در عمق لبنان انجام دهد.

این عملیات احتمالی اسرائیل ممکن است به بحرانی‌تر شدن اوضاع در منطقه بیانجامد.

پیشتر روزنامه اسرائیلی معاریو گزارش داده بود که نتانیاهو در ساعات آینده علیه لبنان اعلام جنگ خواهد کرد.

لبنانی‌ها در رسانه‌های اجتماعی خود این سوال را مطرح کردند که اگر گزارش روزنامه اسرائیلی صحت داشته باشد، موضع دولت لبنان چه خواهد بود و آیا خود علیه اسرائیل اعلام جنگ خواهد کرد یا نه.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل درباره تنش‌ها با حزب‌الله گفته است: «ما همه چیزهایی را که در شمال اسرائیل اتفاق می‌افتد رصد می‌کنیم. حزب‌الله به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه می‌دهد. ما خواهان جنگ نیستیم، اما آماده‌ایم تا با هر وضعیتی که ممکن است در شمال پیش بیاید روبه‌رو شویم.»

حزب‌الله پیشتر نیز گفته بود که به پایگاه‌های اسرائیل در شمال این کشور حمله کرده است. در مقابل، اسرائیل نیز حملاتی را علیه این گروه شبه‌نظامی انجام داده است.

در ۱۸ دی، خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی گزارش داد وسام (جواد) الطویل، از فرماندهان ارشد حزب‌الله در حمله هوایی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان کشته شد.

بر اساس این گزارش، خودروی طویل در روستای مجدل سلم در جنوب لبنان هدف قرار گرفت. یکی دیگر از اعضای حزب‌الله نیز در این حمله جان خود را از دست داد.

قبل از آن نیز در یک حمله پهپادی منتسب به اسرائیل به منطقه شیعه‌نشین ضاحیه در بیروت صالح العاروری، نایب رییس حماس، کشته شد.

از زمان حمله حماس به خاک اسرائیل در هفتم اکتبر و آغاز جنگ کنونی غزه، هر روز تبادل آتش در مرز اسرائیل و لبنان بین‌ارتش اسرائیل و حزب‌الله صورت گرفته است.

این گروه شبه‌نظامی می‌گوید که در حمایت از فلسطینیان در غزه، مواضع ارتش اسرائیل در مرز را هدف قرار می‌دهد.

اسرائیل با بمباران «زیرساخت‌ها» و جنگنده‌های حزب‌الله در مناطق مرزی به این حملات پاسخ می‌دهد.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه تا روز دوشنبه گذشته، از هفتم اکتبر تعداد کشته‌شدگان حملات اسرائیل در جنوب لبنان از دویست نفر، از جمله ۱۴۷ عضو حزب‌الله، گذشته است.

در طرف اسرائیل، مقامات از کشته شدن ۹ سرباز و شش غیرنظامی خبر دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy