Saturday, Feb 3, 2024

صفحه نخست » حداقل ۳۹ کشته، آخرین اخبار از نتیجه حملات تلافی‌جویانه آمریکا به تاسیسات سپاه

USresponse.jpgحداقل ۳۹ نفر در حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه کشته شدند

دویچه وله - منابع رسمی در عراق و سوریه روز شنبه ۳ فوریه (۱۳ بهمن) اعلام کردند که "حداقل ۳۹ نفر در حملات هوایی آمریکا به ده‌ها پایگاه شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق و سوریه کشته شدند."

سخنگوی دولت عراق همچنین اعلام کرد: «در میان ۱۶ کشته شده در عراق، غیرنظامیان نیز حضور داشته‌اند.» باسم العوادی همچنین از مجروح شدن ۳۶ نفر دیگر بر اثر این حملات در عراق خبر داد.

همچنین بنا به اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، "حداقل ۲۳ نفر از شبه نظامیان طرفدار ایران نیز در حملات نیمه شب شنبه در سوریه کشته شدند." بنا به گزارش خبرگزاری سانا (خبرگزاری سوریه)، حملات آمریکا خسارات جدی به بار آورده است.

آمریکا به بیش از ۸۵ هدف نیروی قدس سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه حمله‌ کرد

کاخ سفید: طبق بررسی‌های اولیه، حمله تلافی‌جویانه آمریکا به عراق و سوریه موفقیت‌آمیز بود

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا در عراق و سوریه موفقیت‌آمیز بوده است.

کربی گفت آمریکا به بیش از ۸۵ هدف در هفت تاسیسات حمله کرد که سه مورد آنها در عراق و چهار مورد در سوریه بود.

دو مقام آمریکایی به نیویورک تایمز: آمریکا علیه ایران عملیات سایبری نیز انجام داد

ایران اینترنشنال - دو مقام آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند ایالات متحده جمعه علیه جمهوری اسلامی عملیات سایبری انجام داد، اما آنها جزییات بیشتری ارائه نکردند.

مک‌کال، عضو مجلس نمایندگان آمریکا: حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا دیرهنگام بود

مایکل مک‌کال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: حمله‌های تلافی‌جویانه آمریکا در عراق و سوریه پس از یک هفته، واکنشی دیرهنگام بود و به دشمنان اجازه داد خود را آماده کنند.

او افزود: دولت بایدن باید با حمله‌های تلافی‌جویانه مداوم، از خود قاطعیت نشان دهد و با اعمال تحریم‌های نفتی و سایر تحریم‌ها، منبع تامین مالی ترور را قطع کند.

ارتش اردن مشارکت در حملات هوایی آمریکا به عراق را تکذیب کرد

یک مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح اردن اعلام کرد نیروی هوایی سلطنتی این کشور در حمله آمریکا در داخل خاک عراق مشارکتی نداشته است.

این درحالیست که اعضای مجلس نمایندگان عراق امروز طرحی برای توقف فروش نفت یارانه ای به اردن ارائه کردند، مجلس عراق دلیل این طرح را مشارکت اردن در عملیات هوایی شب گذشته در خاک عراق دانستند:

***

خبرهای اولیه:

گزارش های تائید نشده خبر از همراهی نیروی هوایی سلطنتی اردن در حملات هوایی امشب به رهبری امریکا علیه سپاه پاسداران خبر می دهند. دلیل احتمالی آن می تواند پاسخ اردن به حمله پهپادی ایران به خاک این کشور باشد.

***

گفته می شود انفجارهای ثانوی دیده شده پس از حملات هوایی امریکا نشانه موفقیت این عملیات در هدف قرار دادن انبارهای موشکی و تسلیحاتی سپاه بوده است.

***

آمریکا به ۸۵ هدف نیروی قدس سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه حمله‌ کرد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد نیروهای آمریکا علیه بیش از ۸۵ هدف متعلق به نیروی قدس سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه حمله‌های هوایی انجام دادند.

centcom.jpg

طبق اعلام سنتکام، تاسیساتی که هدف قرار گرفتند عبارتند از مراکز فرماندهی و کنترل عملیات، مراکز اطلاعاتی، راکتی و موشکی، انبارهای پهپاد و تاسیسات زنجیره تامین لجستیک و مهمات برای گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان آنها در سپاه که به حمله‌ها به نیروهای آمریکا و ائتلاف نظامی بین‌المللی ضد داعش کمک می‌کردند.

ارتش آمریکا گفت: چندین فروند هواپیمای جنگنده، از جمله بمب‌افکن‌هایی که از ایالات‌متحده آمده‌اند، با بیش از ۱۲۵ بمب هدایت شونده این حمله‌ها را انجام دادند.

چرا آمریکا برای حمله صبر کرد؟

بی بی سی - حملات تلافی‌جویانه آمریکا به گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران،‌ تقریبا یک هفته بعد از حمله پهپادی به پایگاه‌ آمریکایی‌ها در اردن آغاز شد که در آن سه سرباز کشته و ۴۱ نفر دیگر شدند. دلیل آمریکا در تاخیر واکنش فوری چه بود؟

کارشناسان روابط خارجی معتقدند این رویکرد تاخیری آمریکا، به ایران اجازه داد نفراتش را از مراکزی که احتمال حمله به آنها می‌رفت خارج کند و در عمل مانع از وقوع یک درگیری گسترده‌تر بین ایران و آمریکا شود.

میک مالروی، از مقام‌های سابق وزارت دفاع آمریکا در حوزه خاورمیانه، به بی‌بی‌سی گفت: «این رویکرد به آنها اجازه خواهد داد تا ظرفیت و توان گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران برای حمله به آمریکا را کاهش دهند، اما میزان تنش را بیش از این بالا نبرند. هر چند که بعید است مانع حملات آتی [این گروه‌ها] شود.»

او می‌گوید مزیت اصلی این کار این است که احتمالا مانع از در گرفتن «جنگ مستقیم» میان ایران و آمریکا خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy