Monday, Feb 5, 2024

صفحه نخست » ماجراجویی غیرتمدارانه برخی جریان‌ها ایران را به سرنوشت غزه دچار خواهد کرد

majlesi.jpgفریدون مجلسی دیپلمات پیشین معتقد است ما در منطقه نتیجه جنگ‌ها را دیده ایم و بنابراین جنگ از نظر ما هیچ وقت راه حل نبوده است هرچند ماجراجویی‌های غیرتمدارانه برخی نهاد‌ها می‌تواند پای ایران را به جنگ باز کند

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی - هفته گذشته شبه‌نظاميان نزدیک به سپاه در عراق مسئولیت حمله به یکی از پایگاه‌های آمریکا در در مرز مشترک اردن، عراق و سوریه را پذیرفت. در نتیجه این حمله سه تن از نیروهای نظامی آمریکا کشته شدند و همین کافی بود تا واکنش تند ایالات متحده را در پی داشته باشد. آمریکا در اولین واکنش خود انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت و مدعی شد این نیروها مورد حمایت ایران بوده اند.

رویداد۲۴ درباره این تحولات با فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفتگو کرده است. بخش‌های مهم این مصاحبه به شرح زیر است:

*نگرانی ما از این است که ماجراجویی‌های غیرتمدارانه برخی جریان‌ها باعث شود مردم ایران که در یک آرامش همراه با فقر و قناعت زندگی می‌کنند، به روزگار مردم غزه دچار شوند.

*اینکه مدام می‌گوییم حوثی‌ها هرکاری می‌کنند به دستور ما نیست و ما دخالتی در تصمیم‌گیری‌های آنها نداریم، برای دلخوش کردن است.

*آمریکا هزاران کیلومتر از ما فاصله دارد و فقط می‌تواند به ما ضربه بزند و ضربه متقابلی که دریافت می‌کند، ضربه به چند کشتی و پایگاه است. از طرفی اگر بخواهیم به کشور‌های عربی ضربه بزنیم و آن‌ها را وارد جنگ کنیم، وارد نوعی برادرکشی خواهیم شد. ما باید دعا کنیم پاسخ‌های آمریکا درون خاک ایران نباشد و بهانه جدیدی برای انتقام جویی به دست کسی ندهد، چراکه هر انقامی یک انتقام جدید را به همراه دارد.

*جنگ هیچ‌گاه راه حل نبوده است. ما سرنوشت عراق و صدام حسین را دیده‌ایم. ما ویران شدن افغانستان را دیدیم، می‌دانیم چگونه طالبان با کمک همان‌هایی که اخراجشان کرده بودند، دوباره روی کار آمدند؛ ما میبینیم کشورمان چگونه در محاصره دشمن ساز‌ها است. با کشور‌های همسایه روابط صمیمانه نداریم. حتی عراق که حکومت شیعی دارد، پول‌های برق و گازمان را نمی‌دهد. میبینیم طالبان ضد شیعی و ضد ایرانی، چگونه چشم طمع به ایران دوخته است.

*۴۴ سال است با آمریکا در حال جنگ زیر خاکستر هستیم. امروز اسرائیل همه تلاش خود را به کار برده تا این جنگ زیر خاکستر را به یک جنگ واقعی تبدیل کند و از توان نظامی آمریکا جهت ضربه زدن به ایران استفاده کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy