Sunday, Feb 18, 2024

صفحه نخست » چرا پوتین الکسی ناوالنی را کشت؟

akbanner.jpgعلی کشتگر - خبرنامه گویا

دیکتاتورها به گوهر ترسو هستند و به شدت از شجاعت مخالفان خود نفرت دارند، در دیکتاتوری قیمت آزادی، جانهای پاک و پاکباخته است . ناوالنی اسطوره شجاعت و مقاومت در سرزمین زیر سلطه حکومت تبه کار پوتین بود.

او از سالها پیش با شجاعتی وصف ناشدنی علیه فساد و غارتگری مافیای حاکم روسیه بویژه شخص پوتین به مبارزه برخاست.

در هنگام مرگ 47 سال داشت، دکترای حقوق و وکیل دادگستری بود، او در همه سالهای گذشته لحظه ای از افشای فساد و تبه کاری رژیم حاکم باز نایستاد.

شش سال پیش، پلیس سیاسی روسیه کوشیده بود با مسموم کردنش در یک سفر هوائی از "شر" او خلاص شود اما او به محض آن که فهمید مسموم شده به خدمه هواپیما اطلاع داد. با فرود هواپیما نخست پزشکان روسی کوشیدند وی را نجات دهند، اما با وخامت حال وی آلمان از روسیه خواست که برای مداوا به آن کشور بفرستندش. رژیم روسیه برای حفظ ظاهر و به امید آن که کار ناوالنی تمام است پیشنهاد آلمان را پذیرفت. پزشکان آلمانی سرانجای وی را از خطر مرگ حتمی نجات دادند.

ناوالنی به محض بهبود، تصمیم گرفت برای ادامه تلاشهای سیاسی خود علیه دیکتاتوری سراسر فاسد پوتین به روسیه بازگردد. در حالی که به خوبی می دانست که مخالفت با پوتین می تواند به بهای جان وی تمام شود.

به محض بازگشت به روسیه، بازداشت شد بیدادگاه پوتین وی را به 19 سال زندان محکوم کرد. الکسی ناوالنی را چند ماه پیش به بدترین زندان در قطب شمال فرستادند و در یک سلول سیمانی شش متری محبوس کردند. در منطقه ای که سرمای آن معمولا در زمستان زیر 35 تا 40 درجه است با پوشش ناکافی و غذای ناسلام مرگ تدریجی را به وی تحمیل کردند. او در این زندان نیز با لبخندهای خود و گفتن این که حال او خوب است و مشکلی ندارد جنایتکاران حاکم بر روسیه را تحقیر می کرد. اما در هفته گذشته از فشارهای بسیار شدید زندان بانان پوتین سخن گفته بود.

ظاهرا پوتین سرانجام دستور قتل وی را در زندان صادر کرد. جنایتی که نشانه ضعف پوتین و حکومت وی به شمار می رود. در شرایطی که پوتین به اهداف تجاوز کارانه اش در اوکراین نرسیده و هر روز مخالفتها با جنگ در داخل روسیه آشکارتر می شود. رژیم پوتین با کشتن برجسته ترین مخالف خود درصدد ارعاب هرچه بیشتر مردم برآمده است. پرونده قتل مخالفان سیاسی حکومت پوتین همانقدر سیاه است که پرونده جمهوری اسلامی: کشتن مخالفان در خارج، قتل خبرنگاران مستقل به اشکال مختلف در زندان و خارج از زندان، قتل های زنجیره ای مخالفان سیاسی و نویسندگان، این دو رژیم جنایتکار و همدست را به هم شبیه کرده است.

همه این تبه کاری ها، اما چیزی جز نشانه ترس و ضعف رژیم در برابر مخالفان نبوده و نیست.

رهبران جهان آزاد و مراجع مدافع حقوق بشر در سراسر جهان ظرف چند ساعت گذشته این جنایت را محکوم کرده اند.

باید امیدوار بود روزی فرا برسد که پوتین و همدستان او در دادگاه جنایت علیه بشریت پاسخگوی همه آن چه که در اکراین و روسیه مرتکب شده اند باشند.

من در بحبوحه بهت جهانیان درباره قتل ناوالنی در زندان به زندانیان سیاسی جمهوری اسلامی می اندیشم که ممکن است برخی از انان نیز به سرنوشت الکسی ناوالنی دچار شوند.

فراموش نکنیم که جمهوری اسلامی یک رهبر (خامنه ای) دارد و یک سرور (پوتین). باید نگران آن بود که رهبر برای آن که از سرور عقب نیفتد شرایط زندانیان سیاسی ایران را از این هم که هست دشوارتر و اعدام ها را تشدید کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy