Monday, Feb 26, 2024

صفحه نخست » "چند عضو ناتو و اتحادیه اروپا اعزام نیرو به اوکراین را بررسی می‌کنند"

slovakia.jpgصدای آمریکا - رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، روز دوشنبه هفتم اسفند گفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در حال بررسی اعزام نیروی نظامی به اوکراین به صورت دو جانبه هستند.

نخست وزیر اسلواکی که مدت‌هاست با تدارکات نظامی به اوکراین مخالف بوده و از نظر برخی منتقدان طرفدار روسیه است، هیچ جزئیاتی ارائه نکرد. رویترز در گزارش خود گفت دیگر رهبران اروپایی بلافاصله در مورد اظهارات وی سخن نگفتند.

فیکو پیش از نشست رهبران اروپایی در پاریس گفت تنها به این اکتفا می‌کند که بگوید روند آماده‌سازی برای نشست پاریس «نشان می‌دهد که تعدادی از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا در نظر دارند نیروهای خود را به صورت دوجانبه به اوکراین آعزام کنند.»

او در ادامه افزود: «نمی توانم بگویم برای چه هدفی نیرو اعزام می‌کنند و ماموریت آنها چیست.» اما تاکید کرد که اسلواکی، عضو اتحادیه اروپا و ناتو، نیروی نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

اعضای ناتو میلیاردها دلار تسلیحات و مهمات به کی‌ف کمک کرده‌اند و در حال آموزش نیروهای اوکراینی هستند. اما رهبران ناتو از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، تاکید کرده‌اند که ائتلاف نظامی غرب می‌خواهد ضمن کمک به اوکراین از درگیری مستقیم با روسیه که می‌تواند منجر به جنگ جهانی شود، اجتناب کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز ۲۵ بهمن، گفت: «نه ناتو و نه متحدان ناتو طرف درگیری با روسیه نیستند».

ناتو در مورد اظهارات فیکو اظهار نظری فوری نکرد.

پتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک در پاسخ به سوالی درباره این اظهارات گفت: کشورش مطمئناً آماده اعزام سربازی به اوکراین نیست، هیچ کس نباید نگران این موضوع باشد.»

فیکو گفت که خطر تشدید گسترده درگیری‌ها در اوکراین را می‌بیند، اما نمی‌تواند اطلاعات بیشتری را برای عموم فاش کند.

حدود ۲۰ رهبر اروپایی، از جمله فیکو، روز دوشنبه در پاریس گردهم می‌آیند تا با ورود به سومین سال تهاجم به اوکراین به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پیامی مبنی بر عزم اروپایی‌ها در مورد حمایت از اوکراین بدهند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در یک دعوت غیرمنظره از رهبران اروپایی خواست در این نشست اضطراری در کاخ الیزه شرکت کنند که به گفته مشاورانش تشدید تجاوزات روسیه در چند هفته گذشته به اوکراین چنین اضطراری را ایجاب کرده است.

فیکو گفت که برگزاری این نشست نشان می‌دهد که استراتژی غرب در مورد اوکراین شکست خورده است. او گفت گرچه مطالبی که قرار است در مورد آنها بحث شود «لرزه به اندام می‌اندازد» اما با روحیه‌ای سازنده در این نشست شرکت می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy