Sunday, Mar 3, 2024

صفحه نخست » اعدام غیرمنتظره "عامل انفجار مجتمع وزارت دفاع" در اصفهان

mussad.jpgبی بی سی - تلویزیون دولتی ایران خبر داد یک نفر به اتهام همکاری با موساد برای انفجار مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان اعدام شده است

نام این فرد و جزئیات بیشتری اعلام نشده است.

به گزارش تلویزیون ایران که در برخی رسانه‌های داخلی هم منتشر شده است: «متهم در ۸ بهمن پارسال با هدایت افسر اطلاعاتی موساد قصد داشت مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان را منفجر کند.»

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه ایران این خبر را در وبسایت خود منتشر نکرده است.

بهمن ماه سال گذشته وزارت دفاع ایران در بیانیه‌ای از حمله سه «ریزپرنده» (پهپاد) به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع خبر داده بود.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و برخی از منابع متخصص گزارش داد حمله سه «ریزپرنده» - پهپاد - به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در ایران «کار اسرائیل» بوده است. روزنامه جروزلم‌پست هم در گزارشی نوشت بر خلاف ادعاهای ایران، این حمله پهپادی «موفقیت فوق‌العاده‌ای» در پی داشت.

با این حال، مقامات ایرانی در آن زمان گفتند حمله سه ریزپهپاد به یک کارخانه مهمات‌سازی در شهر اصفهان را مهار کردند.

درباره حملات منتسب به اسرائیل در ایران و متهمان آن چه می‌دانیم؟

قوه قضاییه ایران ۸ دی امسال چهار نفر را به جرم «جاسوسی و خرابکاری» برای اسرائیل در زندان ارومیه اعدام کرده بود.

خبرگزاری قوه قضاییه با اعلام خبر اعدام وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرهازو و نسیم نمازی نوشته بود که آنها «افرادی را ربوده و با تهدید و شکنجه از آنها خواستند به دروغ خود را ماموران امنیتی ایران معرفی و در پی آن اکاذیبی نسبت به ماموریت‌های آتی آنها منتشر کنند.»

مقام‌های ایران در ماه‌های گذشته بارها اسرائیل را متهم کرده‌اند که در عملیات خرابکارانه در ایران و ترور چهره‌های نزدیک به حکومت نقش داشته است.

انفجارهای اخیر در خط لوله سراسری گاز، خرابکاری در پمپ بنزین‌ها و همچنین کشته شدن برخی از نیروهای نظامی ایران در سوریه تازه‌ترین مواردی است که به اسرائیل منسوب شده است.

ایران اوایل خرداد ماه ۱۴۰۱ - مه ۲۰۲۲ - هم گفت در حادثه‌ای در مرکز نظامی پارچین، یک مهندس کشته شد و یک کارمند هم زخمی شد. پارچین یک پایگاه نظامی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته مظنون است محل انجام آزمایش هایی روی مواد انفجاری نیرومند بوده که معمولا برای ساخت چاشنی بمب اتمی استفاده می‌شوند.

یکم خرداد ۱۴۰۱ یک سرهنگ سپاه به نام حسن صیادخدایی در مرکز تهران ترورشد که به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده شده بود.

یک سال پیشتر در فروردین ۱۴۰۰ - آوریل ۲۰۲۱ - هم حمله ای به تاسیسات زیرزمینی نطنز که به سانتریفیوژها خسارت زد انجام شد که ایران اسرائیل را به خاطر آن مقصر شناخت.

اسرائیل مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است اما رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که این کشور یک حمله سایبری ویرانگر که باعث خاموشی در تاسیسات نطنز شد را ترتیب داده بود.

در آذر ماه ۱۳۹۹ - نوامبر ۲۰۲۰ - هم محسن فخری‌زاده، از فرماندهان سپاه پاسداران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران در دماوند ترور شد که ایران بلافاصله انگشت اتهام را به سوی اسرائیل بلند کرد.

وزارت اطلاعات ایران و همچنین سازمان اطلاعات سپاه تا کنون بارها افرادی را به اتهام جاسوسی و یا همکاری با دولت متخاصم بازداشت کرده‌اند.

اما نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر درباره رعایت تشریفات دادرسی در رسیدگی به اتهامات دستگیرشدگان ابراز تردید کرده‌اند.

از جمله زمانی که مازیار ابراهیمی به همراه ۱۲ نفر دیگر در یک برنامه تلویزیونی به نام "کلوب ترور" که از صدا و سیمای ایران پخش شد اعتراف کرد که به اسرائیل رفته، آنجا آموزش دیده و سپس برای ترور دانشمندان اتمی ایران به این کشور بازگشته‌اند.

در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ شمسی، وزارت اطلاعات ده‌ها نفر را به همکاری با سرویس‌های امنیتی خارجی و به ویژه اسرائیل متهم کرد اما پس از افشاگری مازیار ابراهیمی یکی از بازداشت شدگان در مورد اعترافات اجباری دستگیرشدگان، وزارت اطلاعات در شهریور ۹۸ به صراحت اذعان کرد که تمام ۵۳ متهم "پرونده ترور دانشمندان هسته ای"، پس از محرز شدن "عدم انتساب اتهام ترور به آنها" آزاد شده‌اند.

در این پرونده ۱۲ نفر از دستگیرشدگان، در سال ۹۱ با حضور در تلویزیون به دست داشتن در ترور "اعتراف" کرده بودند که یک نفر از آنها یعنی مجید جمالی فشی اعدام شد و ۱۱ نفر دیگر بعدها آزاد شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy