Thursday, Mar 14, 2024

صفحه نخست » روسیه: حوثی‌ها هم‌اکنون "موشک هایپرسونیک" دارند

hypersonic.jpgصدای آمریکا - خبرگزاری دولتی «ریانووستی» روسیه روز پنجشنبه ۲۴ اسفند مدعی شد شورشیان حوثی هم‌اکنون موشک هایپرسونیک در زرادخانه خود دارند.

خبر بدون مدرک این خبرگزاری دولتی روسیه‌ای به نقل از یک مقام نزدیک به حوثی‌ها که اشاره‌ای به نامش نشده، در حالی منتشر می‌شود که شورشیان حوثی طی هفته‌های اخیر چندین بار درباره رونمایی از «سورپرایز» جدید برای جنگیدن با آمریکا و متحدانش در آب‌های منطقه سخن گفته‌اند.

جنگ‌افزارهای هایپرسونیک، یا «بَرین صوتی»، به جنگ‌افزارهایی اطلاق می‌شود که قادرند ۵ تا ۲۵ برابر سرعت صوت (حدود ۱.۶ تا ۸ کیلومتر بر ثانیه) حرکت کنند.

مقام مزبور مدعی شده که شورشیان حوثی با موفقیت موشکی را آزمایش کرده‌اند که با سوخت جامد کار می‌کند و قادر است به سرعت هشت ماخ (هشت برابر سرعت صوت) برسد. او در ادامه ادعاهایش افزوده است که حوثی‌ها قصد دارند تولید این موشک را برای استفاده در حملات دریای سرخ و خلیج عدن و همچنین علیه اسرائیل آغاز کنند.

جمهوری اسلامی به عنوان حامی تسلیحاتی اصلی شورشیان حوثی در خرداد سال جاری مدعی شد از اولین موشک مافوق صوت خود با عنوان «فتاح» رونمایی کرده است.

اگرچه حکومت ایران حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها را تکذیب می‌کند، آمریکا و متحدانش چندین بار محموله‌های سلاح و مهمات ایرانی در راه یمن را توقیف کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از فابیان هینز، پژوهشگر و متخصص مسائل موشکی در اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی، نوشته که انتقال احتمالی تسلیحات مافوق صوت و هایپرسونیک از ایران به حوثی‌ها او را شگفت‌زده نخواهد کرد. به باور او، مساله اصلی میزان مانورپذیری این موشک در سرعت‌های بالا و قابلیت آنها برای حمله به اهداف متحرک است. آقای هینز افزود ممکن است جمهوری اسلامی تسلیحات جدیدی برای آزمایش کردن به حوثی‌ها بفرستد.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند، از اوایل آبان به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها، بارها با موشک و پهپاد به کشتی‌های تجاری بین‌المللی در خلیج عدن و دریای سرخ حمله کرده‌اند.

بسیاری از حملات این گروه توسط نیروهای آمریکایی یا ائتلاف خنثی شده و شمار زیادی از پایگاه‌های آنها در داخل یمن هدف حملات مستقل یا مشترک ارتش آمریکا و دیگر کشورهای متحد آمریکا قرار گرفته است.

با این وجود، دستیابی این گروه به موشک هایپرسونیک چالش عمده‌ای علیه سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد خواهد کرد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، که اندکی پس از آغاز فعالیت خود در دی ۱۳۹۹ حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده بود، ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ این گروه را دوباره در فهرست «تروریست‌های جهانی به‌طور ویژه تعیین‌شده» قرار داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy