Monday, Mar 25, 2024

صفحه نخست » یاسین به گوش خر!

avkh.jpgاحمد وحدت خواه - ویژه خبرنامه گویا

در داستان مربوط به این ضرب المثل ایرانی، «یاسین» نام پسر جوانی است که در بين مردم به دلیل ذکاوتش شهرت داشت.

روزی یاسین به یک روستا می رود و در آنجا او در گوش خری متعلق به یکی از روستاییان آواز می خواند و انتظار داشت که خر به او پاسخ دهد. اما گوش خر به واژه‌های یاسین توجهی نمی‌کند و به چمن خوردن ادامه می‌دهد. این ضرب المثل به تأکید بر بی‌فایده بودن تلاش در جلب توجه کسانی اشاره دارد که به هیچ وجه به نصیحت یا آگاهی گوش نمی‌دهند.

آقای محمود سریع القلم از معدود روشنفکران پراگماتیست و تحصیلکرده دورانی است که مانند چهل هزار دانشجوی دیگر ایرانی در پیش از انقلاب منحوس اسلامی در راستای برنامه های نوسازی معطوف به تمدن غربی حکومت شاه فقید در رشته های علمی و صنعتی و اقتصادی در آمریکا مشغول کسب تحصیلات عالی بودند.

البته شاه زمانی با اظهار تاسف گفته بود که ما با هزار زحمت از میان همه اقشار اجتماعی میهنمان بورسیه و مخارج تحصیل بسیاری از جوانان کشور را برای یادگیری سیستم سرمایه داری برای پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور به خارج می فرستیم ولی آنها به محض ورود به کشورهای غربی کمونیست می شوند!

سریع القلم در مقاله جدیدی که در وبسایت «ایران امروز» منتشر شده با توجه به وضعیت اقتصادی کشور آینده تحولات سیاسی آن را بررسی کرده و به دور از حاشیه پردازیهای معمول در بحث های روشنفکرمآبانه آن را سیاه و فاجعه وار می بیند.

او می نویسد: «آنچه از عملکرد گذشته و کنونی حاکمان کشور دیده می شود اگر آنها به مدیریت ماهانه بحرانها خو کنند (از این ستون به آن ستون فرج است) به هیچ وجه آینده مناسبی پیش روی جامعه نخواهد بود».

او به درستی وجود فاصله عمیق طبقاتی در کشور، کاهش قدرت خرید و کیفیت زندگی در مقابل افزایش فقر را به پیدایش یک ذهینت جدید همگانی مردم نسبت به رژیم حاکم و جستجوی ذهنی آنها برای تغییر شرایط و نظام سیاسی جایگزین تعبیر می کند.
اگرچه بنیانگذار جمهوری اسلامی اقتصاد را همچون یاسین تخیلی امری در خور همنوایی با «خر» خوانده بود، امروز این علم مبتنی بر قوانین ریاضی، منطق و حتی فرضیه تکامل، تعیین کننده حیات و ممات جوامع انسانی و به پیروی از آن سازماندهی زندگی انسانها به شمار می رود.


رژیمی که در آن گردش سرمایه عمدتا از درآمدهای نفتی در دست فرماندهان فاسد سپاه و هزاران شرکتهای وابسته به پسرعموها و شوهرخواهران دلار پرست آنها، مشتی آخوند شارلاتان وابسته به دربار ولی فقیه و نهادهای ارتجاع مذهبی، قاچاقچیان ارزهای خارجی، دلالان واردکننده بنجلهای چینی، هزینه های میلیارد دلاری ساخت پهپاد برای پوتین و پرداخت به حساب های لابی های اروپایی و آمریکایی در سوییس برای مماشات رهبران غربی با آن است، گوشش برای نصایح منطقی جناب سریع القلم کر است.


ایران با انقلاب اسلامی و هدایت کارتلهای بزرگ نفتی خارجی و سهامداران آنها از مسیر توسعه اقتصادی و صنعتی با توطئه برداشتن نقطه از روی «غربگرایی» که متضمن پیشرفت اجتماعی بود به «عربگرایی»‌ در معرکه «حقوق مسلمانان و فلسطینیان» که باتلاق مصیبت جنگهای صلیبی است افتاد و تا روزی که این مسیر به هدف «فقط سربلندی برای ایران» باز نگردد هیچ نسخه اصلاح اقتصادی و سیاسی برای میهن ما درمان فاجعه انقلاب اسلامی نخواهد بود.


هر نیروی سیاسی مخالف که گامی در مخالفت با این هدف برمی دارد به گفته رند شیرازی «عرض خود می برد و زحمت ما می دارند»!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy