Friday, Apr 5, 2024

صفحه نخست » مک‌دونالد در واکنش به بایکوت‌ حامیان حماس و فلسطین امتیاز همه شعبه‌هایش در اسرائیل را پس می‌گیرد

macIsrael.jpgبی بی سی - مک دونالد، غول رستوران‌های زنجیره‌ای جهان پس از بایکوت شدن در واکنش به جنگ اسرائیل و غزه، امتیاز تمام شعبه‌های خود را در اسرائیل از شرکت اسرائیلی مالک آن پس می‌گیرد.

پس از توزیع هزاران پرس غذای مجانی میان سربازان اسرائیلی، انتقاد، تحریم و بایکوت گسترده مشتریان دامن مک‌دونالد را گرفت.

این شرکت اعلام کرده است که با شرکت آلونیال که امتیاز مک‌دونالد را در اسرائیل در اختیار داشته بر سر بازگرداندن ۲۲۵ شعبه این رستوران با ۵ هزار کارمند در سراسر اسرائیل به توافق رسیده است.

مک‌دونالد می‌گوید از زمان آغاز درگیری در ماه اکتبر‌(مهر ماه) تاکنون، جنگ اسرائیل-حماس به طور «معناداری» بر کسب‌وکارش اثر داشته است.

اعتراضات گسترده بر فروش مک‌دونالد در خاورمیانه، اندونزی و فرانسه اثر گذاشته بود.

شرکت آلونیال بیش از ۳۰ سال امتیاز شعبه‌های مک‌دونالد را در سراسر اسرائیل در اختیار داشت. شرایط بازفروش و پس گرفتن این امتیاز فاش نشده است.

شرکت مک‌دونالد گفته است که کلیه رستوران‌ها و فعالیت آن و کارمندان با شرایط قبلی ادامه خواهد داشت و این شرکت به بازار اسرائیل متعهد خواهد ماند.

پس از اینکه در کشورهای عمدتا مسلمان مانند کویت، مالزی و پاکستان صاحبان امتیاز مک‌دونالد با صدور بیانیه‌هایی به دلیل حمایت از اسرائیل حساب خود را از این شرکت جدا کردند و از آن فاصله گرفتند، بایکوت این رستوران زنجیره‌ای در سراسر جهان شروع شد.

تحریم این رستوران از خاورمیانه به سایر نقاط گسترش یافت و اعتراضات و تجمعات پر هیاهویی در سراسر جهان برگزار شد.

در ماه ژانویه گذشته این شرکت اذعان کرد که جنگ اسرائیل غزه «به طور معناداری بر عملکرد شعب بین‌المللی آن در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ اثر داشته است».

همزمان شعب مک دونالد در مالزی، اندونزی و حتی فرانسه هم تحت تاثیر بایکوت‌ها قرار گرفتند هر چند کریس کیمپ‌زینسکی، مدیر عامل مک‌دونالد تصریح کرده بود که بزرگترین رکود در فروش در شعب خاورمیانه روی داده است.

پیش‌تر او اذعان کرده بود که جنگ اسرائیل-غزه روی فروش این شرکت اثر گذاشته اما آن را نتیجه پخش «اطلاعات نادرست» ارزیابی کرده بود.

از میان این ۴۰ هزار شعبه حدود ۵ درصد آن، یعنی ۲ هزار شعبه در خاورمیانه واقع شده است.

آقای کیمپ‌زینسکی پیشتر گفته بود: «مک‌دونالد در هر کشوری که فعالیت می‌کند از جمله کشورهای مسلمان با افتخار توسط مالکان محلی اداره می‌شود.»

شرکت مک‌دونالد امیدوار است که با تحت کنترل گرفتن رستوران‌هایش در اسرائیل،‌ اعتبارش را در خاورمیانه دوباره به دست بیاورد و به هدف‌های تعیین شده‌اش برای فروش برسد.

پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل در تاریخ هفتم اکتبر که به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن ۲۵۳ نفر منجر شد، ارتش اسرائیل به غزه حمله کرد و بیشتر مناطق غزه در اثر این حملات نابود شده است.

حدود ۱۳۰ تن از گروگان‌ها هنوز در دست حماس هستند و مرگ دستکم ۳۴ نفر از آنها اعلام شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy