Saturday, Apr 27, 2024

صفحه نخست » نخواستم چرخ‌دنده‌ای در ماشین بزرگ سرکوب باشم

khatibi.jpgبابک غفوری آذر - رادیو فردا

دی ماه سال ۱۴۰۱ بود که اشکان خطیبی، بازیگر، خواننده، نویسنده و کارگردان در اینستاگرامش خبر داد که به دلیل حمایت از اعتراضات «زن زندگی آزادی» با برخوردهای شدید حکومت مواجه و مجبور به زندگی در «خوف و خفا» شده است.

او در نهایت یکی از چندین هنرمندی شد که در پی اعتراضات سال ۱۴۰۱ مجبور به ترک ایران شدند و فعالیت‌‌هایشان را در خارج از کشور پیگیری می‌کنند.

اشکان خطیبی کارش را از اواخر دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ خورشیدی در هنرهای نمایشی و موسیقی ایران آغاز کرد و تا قبل از اعتراضات ۱۴۰۱ سابقهٔ فعالیت در عرصه‌های گوناگون هنری، از نویسندگی و بازیگری و کارگردانی تئاتر تا بازیگری در تلویزیون و سینما و خوانندگی، داشت.

یکی از آخرین محصولات نمایشی به نمایش درآمده از او در ایران سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان بود که با توجه عمومی قابل توجهی هم روبه‌رو شد.

اشکان خطیبی در یک سال اخیر در ایتالیا اقامت داشته و در همین مدت چند نمایش را در تعدادی از سالن‌های شهرهای رم و میلان این کشور به روی صحنه برده است.

«سه خواهر من» نام نمایش تازه‌ای است که به نویسندگی و کارگردانی اشکان خطیبی اوایل اردیبهشت ۱۴۰۳ در یکی از سالن‌های معروف شهر میلان به روی صحنه رفته است؛ نمایشی که مانند دیگر آثار اخیر او مضمونی مرتبط با اعتراضات «زن زندگی آزادی» بر مبنای زندگی یکی از آسیب‌دیده‌های آن اعتراض‌ها به نام صدف باغبانی دارد و خود خانم باغبانی هم بازیگر اصلی آن است.

آقای خطیبی در گفت‌وگو با رادیوفردا که نخستین گفت‌وگوی او پس از خروج از کشور با یک رسانهٔ فارسی‌زبان است، از دلایل خروجش از ایران، دشواری‌های گرفتن اقامت‌ ایتالیا، حمایت از آسیب‌دیدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، نمایش‌هایی که در ایتالیا روی صحنه برده و نگاهش به فعالیت‌هایش در زمان حضور در ایران گفته است.

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy