Sunday, May 19, 2024

صفحه نخست » تهران-واشنگتن؛ این بار گفتگو در عمان جدی است

karimi.jpgیدالله کریمی پور

نمایندگی جمهوری اسلامی در ملل متحد طی پاسخ به پرسش رسانه ها،‌ مذاکرات غیر مستقیم ایران- آمریکا در مسقط پایتخت سلطنت عمان را تایید کرد. او گفته است:

این مذاکرات نه نخستین بار و نه آخرین بار خواهد بود/تسنیم. نشریه معتبراکسیوس آمریکا نیز ضمن تایید این مذاکرات، هدف آن را جلوگیری از حملات بیشتر عنوان کرد. ولی وقتی نام برت مک گورک مشاور ارشد دولت بایدن در امور خاورمیانه به عنوان رئیس نمایندگی واشنگتن به میان می آید، کمتر ناظری می تواند در ناموفق بودن گفتگوها تردید کند.

ضمن آن که آبرام پیلی، فرستاده موقت بایدن در امور ایران که گفتگوگری قهار است در کنار مکگورگ نشسته باشد. شگفت آن که تبحر مکگورک در امور خاورمیانه و تسلطش بر فرهنگ و زبان های خاورمیانه ای، باعث شده که وی در هر سه دولت متفاوت اوباما، ترامپ و بایدن، جایگاه خود را حفظ کند. هم چنین او در دوره جرج بوش، نقشی محوری در سیاست گذاری آمریکا در عراق پس از فروپاشی صدام و رویارویی با داعش داشت. وی بارها در بغداد و مسقط، غیر مستقیم با مقامات بلند پایه ایرانی در مسائل هسته ای و تحریم ها به گفتگو نشسته است.

جدای از شخصیت، شگردها، زبان متفاوت و قدرت مانور مک گورک، چهار عامل دیگر بر نتیجه موفقیت مذاکرات این بار ایران-آمریکا موثر خواهد بود: فشار چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت از ایران برای آرام شدن باب المندب، خواست هند از ایران به عنوان برترین سرمایه‌گذار چابهار برای بالارفتن امنیت اقیانوس هند، نیازمندی غیر قابل اجتناب اقتصاد داخلی در جهت پیوندی هر چند اندک با جهان تجارت وپیامدهای گسترده پیمان کلان امنیتی ریاض-واشنگتن.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy