Friday, May 24, 2024

صفحه نخست » پیام شیرین عبادی به سازمان ملل درارتباط با مجلس یاد‌بود "جلاد ایران"

se.jpgایران اینترنشنال - با وجود انتقادها از پیام‌های تسلیت مقام‌های برخی کشورها برای مرگ ابراهیم رئیسی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌خواهد روز ۱۰ خرداد مجلس یادبودی برای او برگزار کند. شیرین عبادی، حقوقدان و برنده نوبل صلح از سازمان ملل خواست این جلسه را لغو کند و نهادهای زیردست خود را به مسخره نگیرد.

بر اساس جدول اعلام شده برنامه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل، قرار است در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی این سازمان، مجلس یادبودی برای رئیسی در روز ۱۰ خرداد برگزار شود.

عبادی در اینستاگرام خود به این خبر واکنش نشان داد و در مطلبی با عنوان «برگزاری یادبود برای قصاب تهران در سازمان ملل متحد؟!» نوشت برگزاری این مراسم در حالی است که هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل اخیرا خشونت‌های اعمال شده به دست جمهوری اسلامی را در سطح «جنایت علیه بشریت» برشمرده و گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل سال‌هاست در مورد نقض گسترده حقوق بشر در ایران اطلاع‌رسانی می‌کند.

این حقوقدان از رئیسی به عنوان «جنایتکار علیه بشریت» نام برد و نوشت که ادعای احتمالی سازمان ملل متحد مبنی بر برگزاری این مراسم بر اساس پروتکل، نادرست است.

عبادی با بیان اینکه یکی از پروتکل‌ها، برگزاری مراسم یادبود برای عالی‌ترین مقام هر کشور است تاکید کرد که رئیسی، عالی‌ترین مقام سیاسی در ایران نیست.

او در ادامه نوشت: «علی خامنه‌ای عالی‌ترین مقام سیاسی و نظامی در جمهوری اسلامی است. هر وقت ایشان مردند، سازمان ملل متحد می‌تواند به برگزاری مراسم یادبود چهارگانه همراه با صدام حسین، معمر قذافی و هیتلر برای ایشان اقدام کند.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

ارسال پیام‌های تسلیت از سوی رهبران برخی کشورهای غربی به مناسبت کشته شدن رئیسی و امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت او، از همان ابتدا با واکنش‌هایی منفی و انتقادهایی تند مواجه شد.

روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ ماه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مرگ رئیسی و همراهانش در ایران یک دقیقه سکوت اعلام شد و پرچم سازمان ملل در مقر آن واقع در نیویورک، نیمه‌افراشته شد.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، این رخداد را منزجرکننده خواند و گفت: «اقدام بعدی چیست؟ یک دقیقه سکوت برای هیتلر اختصاص خواهند داد؟»

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا هم در اعتراض به پیام تسلیت دولت جو بایدن برای مرگ رئیسی و نیمه‌افراشته شدن پرچم سازمان ملل در نیویورک، در جریان نشستی در کنگره به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعتراض شدیدی کرد و گفت این نیمه‌افراشته کردن پرچم شرم‌آور است.

عبادی در بخش دیگری از واکنش خود به تصمیم سازمان ملل برای برگزاری مراسم یادبود رئیسی نوشت: «پرونده جمهوری اسلامی بسیار سیاه‌تر و ننگین‌تر از آن است که بتوان از آن در جایی که ردی از عدل و انصاف و وجدان وجود داشته باشد، برای مسئولانش یادبود و بزرگداشت برپا کرد.»

این برنده جایزه نوبل صلح در پایان از دبیرکل و رییس مجمع عمومی سازمان ملل خواست ابراهیم رئیسی را آن‌طور که مردم ایران پس از مرگش «جلاد ایران» و «قصاب تهران» خطاب کردند به رسمیت بشناسند و نهادها و کمیته‌های زیر دست خود از جمله کمیته‌ حقیقت‌یاب را به مسخره نگیرند.

پیش از این و به دنبال انتشار خبر سقوط بالگرد حامل رئیسی و کشته شدن او، بسیاری از ایرانیان در داخل و خارج از کشور از این اتفاق ابراز خوشحالی کردند و آن را پیامد سرکوب‌های شدید در دوران مسئولیت‌های او در چهار دهه اخیر دانستند.

نگاهی به عملکرد رئیسی نشان می‌دهد او از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی تا لحظه مرگش در ارتفاعات شمال غرب ایران، به شیوه‌های گوناگون حقوق مردم را نقض کرده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ناقضان حقوق بشر در ایران شناخته می‌شود.

«آیت‌الله اعدام»، «آیت‌الله قتل‌عام»، «قصاب تهران» «جلاد ۶۷»، «قاضی مرگ» و «عضو هیات مرگ»، برخی از القابی هستند که مردم به خاطر عملکرد رئیسی به او داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy