Friday, May 24, 2024

صفحه نخست » "حمله حکومتی‌ها به تجمع معترضان در لندن نباید بی‌پاسخ بماند"

reaction.jpgایران اینترنشنال - شماری از فعالان سیاسی و چهره‌های شاخص اپوزیسیون جمهوری اسلامی به حمله حامیان حکومت ایران به تجمع معترضان در لندن واکنش نشان دادند و خواهان محاکمه آمران و عاملان این «حمله وحشیانه» شدند.

شامگاه جمعه چهار خرداد شماری از فعالان ایرانی در لندن ویدیوهایی را منتشر کردند که نشان می‌داد چند تن از حامیان حکومت با خشونت به تجمع مخالفان ایرانی که در حال اعتراض به برگزاری مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در لندن بودند، حمله و شماری از معترضان را زخمی کردند.

سخنگوی پلیس لندن به ایران‌اینترنشنال گفت در جریان این حمله چهار نفر مجروح و یک نفر بازداشت شد.

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به این حمله گفت: «معترضان در ایران مدت‌هاست که در مبارزه برای آزادی جان خود را به خطر انداخته‌اند. اکنون معترضان در غرب نیز با تهدیدهای مشابه و مداوم اوباش رژیم مواجه‌اند که اجازه یافته‌اند در کشورهای آزاد مامن بگیرند.»

او با اشاره به اینکه معترضان ایرانی «هرگز مرعوب نمی شوند» تاکید کرد که این حمله‌های خشونت‌بار در لندن باید به بازداشت و محاکمه «حامیان جنایتکار» جمهوری اسلامی منجر شود.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه پیامش گفت: «زمانش رسیده که این پیام به جمهوری اسلامی داده شود که ارعاب، خشونت و تهدیدهای شبکه مراکز اسلامی افراطی این حکومت و وابستگانش تحمل نخواهد شد.»

نخستین گزارش‌ها از درگیری‌ها در منطقه آلپرتون لین در ناحیه ومبلی، ساعت حدود شش و نیم عصر لندن برابر با ساعت ۹ شب تهران به پلیس رسید.

به گفته سخنگوی پلیس لندن، مراسمی به مناسبت درگذشت ابراهیم رئیسی با حضور حامیان حکومت ایران در حال برگزاری بود و معترضان مخالف جمهوری اسلامی در بیرون محل آن، تجمع کرده بودند.

بر اساس این گزارش، یک مرد به‌ظن اختلال‌آفرینی خشونت‌آمیز دستگیر شد اما تحقیقات بیشتری برای شناسایی تخلفات و افراد دخیل دیگر هم‌اکنون در جریان است.

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در واکنش به این حمله، از خشم عمومی درباره سهل‌انگاری دولت بریتانیا در ارتباط با جمهوری اسلامی گفت.

او تاکید کرد مردم ایران خواستار اتحادند و مطالبه‌شان این است که دولت و پلیس بریتانیا در اقدامی فوری و قاطع به این حمله‌ها رسیدگی کنند.

نازنین بنیادی، هنرپیشه و فعال حقوق بشر هم در واکنشی مشابه درباره این حمله به ایران‌اینترنشنال گفت: «حمله وحشیانه اخیر هواداران جمهوری اسلامی به مخالفان در بریتانیا نگران‌کننده است. پلیس لندن باید فورا تحقیق کند و عاملان این حمله را به دست عدالت بسپارد.»

او اضافه کرد: «۴۵ سال ایجاد پناهگاه برای رژیم در بریتانیا، خطر را برای مخالفان آزادی‌خواه جمهوری اسلامی که اغلب شهروندان بریتانیایی هم هستند، افزایش داده است.»

پیش‌تر یک تشکل وابسته به جمهوری اسلامی در لندن به نام «جامعه اسلامی بریتانیا» اعلام کرده بود که مجلس یادبودی را برای تجلیل از رئیسی و همراهانش در محل دیوان‌الکفیل این شهر بر پا می‌کند.

شماری از شهروندان ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در مقابل مرکز دیوان‌الکفیل جمع شدند و با سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای، شادی خود را از کشته شدن ابراهیم رئیسی به نمایش گذاشتند.

با وجود حضور پلیس در این محل، حامیان جمهوری اسلامی با ترک ساختمان به تجمع‌کنندگان حمله کردند.

نازنین بنیادی بر ضرورت قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست «گروه‌های تروریستی» تاکید کرد و گفت این اقدام به ایرانی-انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که امنیتشان اهمیت داردو در عین‌حال، امنیت همه شهروندان بریتانیایی را نیز حفظ و از دستگاه جمهوری اسلامی که مسئول جنایات داخلی و خارجی است، سلب قدرت می‌کند.

او با اشاره به حمله روز جمعه به مخالفان جمهوری اسلامی در لندن گفت: «محیط خصمانه‌ای را که در دهه ۱۹۸۰ در تظاهرات در مقابل سفارت تحت اشغال رژیم اسلامی در لندن وجود داشت، به‌خوبی به یاد دارم.»

گابریل نورونها، مشاور امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نیز در واکنش به این حمله به ایران‌اینترنشنال گفت که غرب یک مشکل جدی دارد.

او اضافه کرد: «به نظر من این واقعا ترسناک و زنگ خطری برای دولت‌هایی است که باید در مورد از بین بردن آزادی‌ها در کشورشان و قدرت کنترل نشده دولت‌هایی مانند جمهوری اسلامی جدی‌تر باشند.»

نورونها گفت نفوذ وفاداران حکومت استبدادی جمهوری اسلامی یک تهدید واقعی برای غرب است و ادامه داد: «اگر فعالیت‌های سرکوبگرانه خارجی را مهار نکنید، آن‌ها فقط در اینجا در خاک ما جسورتر و خشونت‌آمیزتر خواهند شد.»

به گفته نورونها، خشونتی که جمعه در خیابان‌های لندن رخ داد، نشان‌دهنده موضوع بسیار گسترده‌تری از ایجاد شبکه‌های نفوذ ایران در جهان غرب است.

مقام‌های دولت بریتانیا پیش‌تر تاکید کرده بودند که جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر به شکل قابل توجهی بر میزان اقدامات خشونت‌بار خود در خاک بریتانیا افزوده است.

سه مهاجم در دهم فروردین ماه امسال به پوریا زراعتی مجری تلویزیون ایران‌اینترنشنال حمله کردند.

پیش از آن نیز دولت بریتانیا از خنثی کردن طرح حمله به فرداد فرحزاد و سیما ثابت، مجری‌های کنونی و سابق تلویزیون ایران‌اینترنشنال خبر داده بود.

ایران‌اینترنشنال در ۲۹ بهمن سال ۱۴۰۱، پس از تهدیدهای تروریستی مجبور شد پخش تلویزیونی خود را به طور موقت از دفتر لندن به شکل کامل به واشینگتن منتقل کند.

پخش برنامه‌های ایران‌اینترنشنال از لندن، از سوم مهر سال گذشته از سرگرفته شد.

گابریل نورونها در همین زمینه گفت: «جمهوری اسلامی منابع مالی و فشارها و برنامه‌ریزی‌های بی حد و حصری را برای شبکه‌سازی در کشورهای خارجی با هدف پیشبرد منافع خود صرف کرده است. چیزهایی که ما می بینیم فقط در معرض دید عموم است. پشت آن‌ها شبکه‌هایی گسترش یافته‌اند.»

مشاور پیشین امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به حمله روز جمعه لندن گفت: «این عوامل قاتلانی هستند که می‌توانند منتقدان رژیم را بکشند، یا حداقل قلدری کنند. آن‌ها می‌خواهند منتقدان را چه به معنای واقعی و چه مجازی، ساکت کنند.»

به گفته او، این امر محدود به بریتانیا نیست. بلکه در بقیه اروپا، کانادا و آمریکا نیز مشاهده می‌شود.

علاوه بر لندن، مراسم تجلیلی هم برای ابراهیم رئیسی در ایالت میشیگان آمریکا برگزار شد.

امیلی شریف، فعال ایرانی-آمریکایی در همین زمینه به ایران‌اینترنشنال گفت که از دیدن این رویداد در خاک آمریکا منزجر شده است و اضافه کرد: «دیدن سوگواری شهروندان آمریکایی برای مرگ رئیسی، ناامید و متعجبم کرد.»

او گفت کسانی که در مراسم تجلیل رئیسی در آمریکا شرکت داشتند، همان افرادی هستند که در کشتار مردم ایران سکوت کردند یا حتی کشته شدن ایرانیان بی‌گناه از سوی جمهوری اسلامی را جشن گرفتند.

بر اساس جدول اعلام شده برنامه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل، قرار است در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی این سازمان، مجلس یادبودی برای رئیسی در روز ۱۰ خرداد برگزار شود.

ارسال پیام‌های تسلیت از سوی رهبران برخی کشورهای غربی به مناسبت کشته شدن رئیسی و امیرعبداللهیان، از همان ابتدا با واکنش‌هایی منفی و انتقادهایی تند مواجه شد.

روز ۳۱ اردیبهشت‌ در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مرگ رئیسی و همراهانش در ایران یک دقیقه سکوت اعلام شد و پرچم سازمان ملل در مقر آن واقع در نیویورک، نیمه‌افراشته شد.

مخالفان این برنامه‌ها از ابراهیم رئیسی با «قصاب تهران»، «جلاد ایران»، «قاضی مرگ» و «آیت‌الله اعدام» نام می‌برند که به دلیل نقش او در کشتار هزاران زندانی سیاسی تابستان سال ۱۳۶۷ است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy