Monday, Jun 3, 2024

صفحه نخست » نتایج آزمایش جدید: ژل ضد بارداری مردانه ایمن و موثر است

bardari.jpgاین ژل تستوسترون و هورمونی مصنوعی به نام نستورون دارد که تولید اسپرم را کاهش می‌دهد

ایندیپندنت فارسی - لوگان وایتهد ۲۴ ساله هر روز ژلی شفاف را روی شانه‌‌اش می‌مالد، سپس صبر می‌کند تا خشک شود و بعد روزش را طبق روال معمول آغاز می‌کند. این ژن که شبیه ضدعفونی‌کننده دست است، کارایی متفاوتی دارد و یک محلول هورمونی است که از تولید اسپرم جلوگیری می‌کند و نوعی ژل ضد بارداری مردانه است. وایتهد که به صورت داوطلبانه در تحقیقات مشارکت کرده، مرحله دوم آزمایش را زمستان گذشته به پایان رسانده است.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، این ژل که پیشرفته‌ترین محصول در میان گزینه‌های جدید برای پیشگیری از بارداری در مردان است، تستوسترون و همچنین هورمونی مصنوعی به نام نستورون دارد که تولید اسپرم را کاهش می‌دهد. وایتهد می‌گوید که در صورت تایید این دارو در سازمان غذا و دارو، قطعا مصرف آن را ادامه خواهد داد؛ به‌خصوص که با همسرش برای جلوگیری از بارداری چالش‌های متعددی داشته است. او فرایند استفاده از این ژل را بسیار آسان و مثل مصرف قرص روزانه توصیف می‌کند.

محققان روز یکشنبه در کنفرانس انجمن غدد درون‌ریز در بوستون، نتایج امیدواکننده مرحله دوم آزمایش این ژل هورمونی را ارائه کردند. در این کارآزمایی، ۲۲۲ مرد ۱۸ تا ۵۵ ساله شرکت داشتند که حدود یک قاشق چایخوری از این ژل را روزانه بر یکی از شانه‌هایشان می‌مالیدند. به گفته محققان، یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که این ابزار پیشگیری از بارداری سریع‌تر از حد انتظار عمل می‌کند.

پس از مصرف ۱۲ هفته‌ای ژل ضد بارداری به صورت روزانه، تولید اسپرم در ۸۶ درصد شرکت‌کنندگان سرکوب شد، به این معنی که این افراد در هر میلی‌لیتر مایع منی تنها یک میلیون اسپرم داشتند؛ این مقداری است که محققان در پیشگیری از بارداری موثر می‌دانند، زیرا تعداد طبیعی اسپرم از ۱۵ میلیون تا ۲۰۰ میلیون در میلی‌لیتر متغیر است. مدت زمان متوسط برای پیشگیری از بارداری هم هشت هفته اعلام شد.

محققان زمان‌بندی سریع‌تر از انتظار در سرکوب اسپرم را امیدوار‌کننده می‌دانند، به‌ویژه که تلاش‌های گذشته برای رسیدن به این سطح اسپرم بسیار طولانی‌تر بوده است. در تلاش‌های قبلی که تنها با استفاده از تسترون انجام می‌شد، به دوز بالایی از این هورمون نیاز بود که عوارض جانبی به دنبال داشت. ترکیب نستورون و تستوسترون در ژل جدید به این معنی است که تولید اسپرم در مردان بدون تاثیر بر میل جنسی یا عوارض جانبی دیگر، کاهش می‌یابد.

اکنون محققان در حال بررسی نحوه عملکرد این ژل در جلوگیری از باروری‌اند. به دلیل وجود احتمال باردار شدن، شرکت‌کنندگان مرد باید در روابط متعهد و تک‌همسر باشند و به رضایت همسرشان هم نیاز است. زن و شوهر باید موافقت کنند که تنها از این ژل به عنوان روش جلوگیری از بارداری استفاده کنند و به مدت یک سال، دست‌کم یک‌بار در ماه، رابطه جنسی داشته باشند. در طول این پژوهش تعداد اسپرم مردان به صورت دوره‌ای آزمایش می‌شود که عامل پیش‌بینی‌کننده مناسبی برای باروری است. اگر تعداد اسپرم‌ها پایین بماند، شانس باروری کاهش می‌یابد.

پس از چندین دهه تلاش و شکست در مراحل اولیه، هنوز هیچ داروی کنترل بارداری مردانه موردتایید دولت در ایالات متحده وجود ندارد و تنها تعداد کمی از آن‌ها به مرحله آزمایش روی انسان رسیده‌اند. محققان می‌گویند دلیلش این است که بودجه یا سرمایه‌گذاری مالی کافی برای تکمیل آزمایش‌های انسانی پیشرفته گران‌قیمت وجود ندارد.

تقاضا برای روش‌های جلوگیری از بارداری جدید رو به افزایش است

دکتر برایان نگوین، متخصص زنان و یکی از محققان آزمایش‌های بالینی این ژل، می‌گوید: «نظرسنجی‌ها در ایالات متحده و جهان حاکی از آن است که مردان تمایل دارند از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند.» بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۲۳ که در مجله پیشگیری از بارداری (Contraception) منتشر شد، سه‌چهارم از دو هزار و ۶۶ شرکت‌کننده برای استفاده از داروهای ضد بارداری جدید تمایل نشان دادند.

در پی حکم دادگاه‌ آمریکا مبنی بر ممنوعیت سقط جنین در این کشور، تمایل زوج‌ها به استفاده از روش‌های جلوگیری افزایش یافته است. در حال حاضر یکی از روش‌های رایج برای جلوگیری از بارداری در مردان وازکتومی یا «بستن لوله‌ها» است.

این در حالی است که ژل هورمونی ضدبارداری برای مردان هنوز فاز سوم آزمایش‌ها را پشت سر نگذاشته و همچنین به دلیل قطعی‌ نبودن بودجه، هنوز برخی برنامه‌ها و طرح‌ها به منظور آزمایش بیشتر ژل در جریان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy