Wednesday, Jun 26, 2024

صفحه نخست » تبدیل مساجد به چایخانه، چرا تاجیکستان با اکثریت مسلمان حجاب را ممنوع کرد؟

tajik.jpgیورونیوز - ممنوعیت حجاب در تاجیکستان بازتاب سیاستی است که دولت امامعلی رحمان، رئیس جمهور مادام‌العمر این کشور از سال ۱۹۹۷ دنبال می‌کند.

در جدیدترین اقدام، مجلس علیای تاجیکستان با تصویب لایحه ممنوعیت شرکت کودکان در جشن‌های دو عید فطر و قربان و همچنین حجاب اسلامی، واردات، فروش، پوشیدن و تبلیغ آنچه را که «لباس‌های بیگانه با فرهنگ تاجیکستان» نامید، ممنوع کرد.

در این مصوبه که هفته گذشته به تصویب نمایندگان مجلس علیای تاجیکستان رسید از سبک حجابی که از خاورمیانه وارد آسیای میانه شده به عنوان نماد «اسلام‌گرایی افراطی» نام برده شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

بر اساس اصلاحاتی که در قانون تنظیم سنت‌ها و جشن‌ها صورت گرفته است، زنانی که از این قانون پیروی نکنند تقریباً ۷۰۰ یورو جریمه می‌شوند. مقام‌های دولتی و مذهبی نیز در صورت تخطی از این قانون با جریمه‌هایی به ترتیب ۴ هزار و ۶۹۴ یورو و ۵ هزار یورو مواجه می‌شوند.

cameronlarge.jpgاستقبال زنان تاجیک با لباس‌های سنتی از دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، هنگام بازدید از پروژه برق آبی نورک، در حدود۷۰ کیلومتری دوشنبه، پایتخت

:::

مجلس علیای تاجیکستان در حالی این لایحه را تصویب کرده است که ۹۶ درصد این کشور ۱۰ میلیون نفری مسلمان هستند.

تبدیل مساجد به چایخانه

دولت تاجیکستان سال‌هاست به آنچه که «افراط‌گرایی» می‌نامد، توجه داشته است.

امامعلی رحمان برای پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله این کشور در سال ۱۹۹۷، ابتدا با اعطای امیتازاتی به حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، راهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز با این حزب مخالف ایجاد کرد.

بر اساس توافق صلح که با میانجی‌گری سازمان ملل متحد در این سال انجام شد، این حزب اسلامی توانست ۳۰ درصد دولت را در اختیار خود داشته باشد. همچنین نمایندگان این حزب در پارلمان تاجیکستان به عنوان نمایندگان مسلمانان شناخته می‌شدند.

اگرچه این حزب اسلامی به مرور زمان سکولارتر شده بود اما امامعلی رحمان توانست آن را از قدرت کنار بزند. در نهایت این حزب در سال ۲۰۱۵ پس از طرح اتهاماتی مبنی بر دست داشتن در یک کودتای نافرجام منحل شد.

همزمان با این اتفاق‌ها، دولت امامعلی رحمان توجه خود را به آنچه که تأثیرات «افراط‌گرایی» در میان شهروندان تاجیکستان می‌نامید، معطوف کرد. تاجیکستان همچنین در آن سال‌ها تلاش کرد تا با تقویت کنترل خود بر کشور، مانع تأثیر کشورهای همسایه بر شهروندان تاجیکستان شود.

در حالی که هیچ محدودیت قانونی برای ریش مردان در تاجیکستان وجود ندارد، اما گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که در دهه گذشته هزاران مرد تاجیک که ریش‌های بلند داشته‌اند مجبور شده‌اند که خلاف میل خود آن‌ها را بتراشند.

قانون مسئولیت والدین که از سال ۲۰۱۱ در تاجیکستان به اجرا درآمده، ورود افراد زیر ۱۸ سال به مساجد را ممنوع کرده است. همچنین بر اساس این قانون، افرادی که فرزندانشان را برای آموزش مذهبی به خارج از کشور بفرستند، مجازات خواهند شد.

در سال ۲۰۱۷، کمیته امور دینی تاجیکستان اعلام کرد که هزار و ۹۳۸ مسجد فقط در یک سال بسته شده‌اند. بنا به گزارش این نهاد مذهبی، مساجد در این کشور با اکثریت مسلمان به چایخانه یا مرکز پزشکی تبدیل شده‌اند.

تدوین قوانین جدید در مورد پوشش اسلامی در تاجیکستان پس از حمله مرگبار به یک سالن کنسرت در نزدیکی مسکو در ۲۲ مارس انجام شده است که به گفته مقام‌های روسیه، چهار نفر از مظنونان این حمله، تاجیک هستند.

کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذهبی بین‌المللی در گزارش سال ۲۰۲۳ خود، تاجیکستان را به عنوان «کشوری با نگرانی ویژه» معرفی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy