Thursday, Jun 27, 2024

صفحه نخست » خطر اجرای حکم قطع انگشتان دست چهار زندانی

angosht.jpgسازمان حقوق بشر ایران؛ ۸ تیر ۱۴۰۳: چهار زندانی به‌نام‌های مهدی شریفیان، کسری کرمی، هادی رستمی و مهدی شاهیوند که به اتهام «سرقت» به قطع انگشتان دست محکوم شده‌اند، در زندان مرکزی ارومیه (دریا) در معرض خطر قریب الوقوع اجرای حکم قرار دارند.

سازمان حقوق‌بشر ایران نسبت به اجرای احکام قطع دست این زندانیان در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «مسئولان جمهوری ‌اسلامی معمولا پس از یک کاهش نسبی در اجرای احکام اعدام که با هدف تشویق مردم به شرکت در انتخابات نمایشی انجام می‌شود، بلافاصله نمایش وحشت خود را با هدف ارعاب و یادآوری چهره واقعی جمهوری‌اسلامی از سر می‌گیرند. به همین دلیل خطر اجرای احکام قطع دست و اعدام در روزها و هفته‌های آینده بسیار جدی‌ست. مردم و جامعه‌جهانی می‌توانند با اعتراض و واکنش مناسب، هزینه اجرای این احکام را برای جمهوری‌اسلامی بالا ببرند».

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، چهار زندانی در زندان زندان مرکزی ارومیه درخطر اجرای حکم قطع انگشتان دست قرار دارند. این چهار زندانی که مهدی شریفیان، کسری کرمی، هادی رستمی و مهدی شاهیوند نام دارند، به اتهام «سرقت» به قطع انگشتان دست راست محکوم شده‌اند.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این چهار زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «در روزهای اخیر رئیس دادگستری آذربایجان غربی و دادستان ارومیه با آنها دیدار داشته و به ایشان اطلاع داده‌اند که حکم شما اجرا خواهد شد و هرگونه درخواست استینافی رد می‌شود.»

این منبع در بخشی از سخنانش گفت: «این چهار زندانی پیشتر درخواست عفو داده بودند ولی دادگستری استان با درخواست آنها مخالفت کرده و گفتند منتظر باشید، حکم شماها اجرا می‌شود. در روزهای پیش رو احتمالا حکم این چهار زندانی به اجرا درخواهد آمد.»

مهدی شریفیان، کسری کرمی، هادی رستمی و مهدی شاهیوند در آذرماه سال گذشته جهت اجرای حکم به زندان تهران بزرگ منتقل شده بودند اما به دلایل نامعلومی به زندان ارومیه بازگردانده شدند.

سازمان حقوق بشر ایران روز ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای هشدار داد که هفت زندانی در زندان تهران بزرگ در خطر قریب الوقوع اجرای حکم غیرانسانی قطع دست قرار دارند. از آن‌جا که قوه قضاییه ایران نهادی غیرشفاف است، آمار دقیق محکومان به قطع دست در سراسر کشور مشخص نیست و گمان می‌رود ده‌ها نفر در ایران در معرض این حکم غیر انسانی قرار داشته باشند.

مجازات‌هایی چون قطع عضو و تازیانه زدن کیفرهایی بی‌رحمانه، غیر انسانی و مصداق شکنجه است و شکنجه بر اساس موازین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy