Saturday, Jun 29, 2024

صفحه نخست » جلیلی در راه پاستور؟ واکنش بازارهای مالی و قیمت دلار

bazararz.jpgنزدیک شدن قیمت دلار به ۶۲ هزار تومان

ایندیپندنت فارسی - واکنش اولیه بازارهای مالی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با افزایش قیمت دلار و سکه همراه شد.

در شرایطی که تحلیلگران، با امید شکست حامیان تحریم، بر این باور بودند که مشارکت بیش از ۵۰ درصدی اثرش را با کاهش قیمت ارز نشان خواهد داد، از ساعات میانی روز جمعه قیمت دلار رو به افزایش گذاشت تا نشان‌دهنده واکنش بازار به خلوت بودن شعب رای‌گیری باشد.

قیمت دلار، که از اواخر هفته قبل با توجه سردی فضای انتخابات و اخبار احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه از مرز ۶۰ هزار تومان عبور کرده بود، صبح روز شنبه در ادامه روند صعودی‌اش به ۶۱ هزار و ۴۵۰ تومان رسید تا در مقایسه با ۵۹ هزار و ۸۵۰ تومان روز سوم تیر، در یک هفته افزایشی ۱۵۰۰ تومانی را تجربه کند.

به نظر می‌رسد با توجه به دو قطبی ایجادشده در فضای انتخابات و تفاوت اندک آرای مسعود پزشکیان با آرای سعید جلیلی، تداوم نگرانی از پیروزی حامیان تقابل با غرب موجب افزایش قیمت ارز در روزهای پیش رو شود.

به باور تحلیلگران اقتصادی، جدا از تاثیر نتایج انتخابات، با در نظر گرفتن افزایش تقاضا در بازار ارز روند صعودی قیمت دلار تا پایان تابستان همچنان ادامه خواهد داشت و نتایج احتمالی انتخابات هم نمی‌تواند این رشد را متوقف کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این دیدگاه می‌تواند امید به بهبود بازارهای مالی در پی نتایج انتخابات را کمرنگ کند و دلیل رشد قیمت‌ها طی روزهای اخیر در بازار ارز باشد.

همچنین کاهش ارزپاشی بانک مرکزی عامل موثر دیگری است که باعث از دست رفتن کانال ۵۰ هزار تومانی برای دلار شده است.

روز شنبه علاوه بر دلار قیمت دیگر ارزها نیز شیب صعودی گرفته است. یورو از ۶۴ هزار و ۶۰ تومان در سوم تیرماه به ۶۵ هزار و‌ ۸۷۰ تومان رسید و قیمت پوند نیز عدد ۷۷ هزار و‌ ۷۳۰ تومان را ثبت کرد.

رشد قیمت دلار در کنار افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شیب صعودی قیمت سکه را نیز تداوم بخشیده است.

هرچند قیمت سکه امامی روز شنبه به نسبت روز پنج‌شنبه ۷ تیر کاهش ۲۵۰ هزار تومانی داشت، اما مطابق پیش‌بینی‌های هفته گذشته روند افزایش قیمت‌ آن ادامه‌ داشت و از ۴۰ میلیون تومان به ۴۲ میلیون و‌ ۲۵۰ هزار تومان رسید.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی را عامل اصلی رشد قیمت می‌داند و، با اشاره به افزایش ۷ دلاری قیمت‌های جهانی، معتقد است رشد دو و نیم میلیون تومانی قیمت سکه در هفته پیش رو با نوسانی دو درصدی مواجه خواهد بود.

به گفته بذرافشان: «شرایط بازار به وضعیت سیاسی و اقتصادی در ایران و جهان ازجمله بحران‌های تشدید جنگ اسرائیل و لبنان و وضعیت اقتصادی خاورمیانه بستگی دارد.»

با در نظر گرفتن تاثیر قیمت دلار بر قیمت سکه، احتمالا با تداوم روند صعودی قیمت دلار قیمت سکه در بازار ایران به شیب صعودی‌اش ادامه دهد و در صورت عبور احتمالی دلار از مرز ۶۵ هزار تومان قیمت سکه به محدوده ۴۵ میلیون‌ تومان وارد شود.

در بازار بورس نیز تحلیلگران، با توجه به دو مرحله‌ای شدن انتخابات، همچنان چشم‌انتظار نتایج نهایی انتخابات و مشخص شدن دولت بعدی نشسته‌اند.

از نظر کارشناسان بازار بورس افزایش ۳ درصدی شاخص و رسیدن به محدوده ۲ میلیون ۸۵ هزار واحدی طی هفته گذشته به معنای بهبود وضعیت بازار نیست.

بهنام علیخانی، کارشناس بازار سرمایه یادآور شده است: «بازار سهام در یک ماه اخیر شاهد خروج حداقل ۲ همتی پول سهامدار حقیقی از سهام و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت و یا سایر بازار‌های موازی بود.»

روند خروج پول حقیقی از بازار، که نشانه بی‌اعتمادی به آینده بازار است، با در نظر گرفتن نتایج دور اول انتخابات نمی‌تواند طی هفته پیش رو به شکل معناداری متوقف شود.

به گفته علیخانی، با توجه به کاهش دامنه نوسان به ۴ درصد، ارزش معاملات خرد نیز با کاهش شدید در محدوده ۱۰۰۰ میلیارد تومانی قرار گرفته که این موضوع باعث ایجاد کلافگی و سردرگمی سهامدار و نقد نشدن سهام شده است.

بازارهای مالی ایران که طی دو هفته گذشته در شرایط تعلیق ناشی از وضع سیاسی دولت به سر برده‌اند، باید یک هفته دیگر این روند را ادامه دهند تا با مشخص شدن دولت آینده جمهوری اسلامی دورنمای بازارها در سال ۱۴۰۳ شفاف‌تر شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy