Wednesday, Jul 3, 2024

صفحه نخست » صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی

4-11.jpgایندیپندنت فارسی - درهیاهوی کارزارهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌‌جمهوری، شریفه محمدی، فعال کارگری، در دادگاه انقلاب رشت به اعدام محکوم شد.

بر مبنای اعلام منابع حقوق بشری، شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به ریاست احمد درویش‌گفتار با ادعای عضویت شریفه محمدی در یک تشکل کارگری، برای این فعال کارگری به اتهام «بغی» حکم اعدام صادر کرده است.

منابع نزدیک به خانواده محمدی پیش‌تر خبر داده‌ بودند که این فعال کارگری در دادگاه به «ارتباط با گروه کومله» متهم شده، در حالی‌ که به جز فعالیت صنفی مستقل، کار دیگری انجام نداده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۴ تیر در گزارشی از آخرین وضعیت شریفه محمدی به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال کارگری نوشت: «شریفه تا سال ۱۳۹۲ عضو انجمن تشکل‌های کارگری بود. این انجمن هیچ ارتباطی با گروه کومله ندارد که او را از بابت عضویت در این گروه به بغی متهم کرده‌اند.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ماموران اداره اطلاعات شریفه محمدی را در تاریخ چهاردهم آذر ۱۴۰۲ در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند. او نهم دی‌ماه از زندان لاکان رشت به زندان سنندج منتقل شد اما پس از مدتی به این زندان بازگردانده شد و حدود سه ماه هم در سلول انفرادی بود.


منابع نزدیک به خانواده پیش‌تر نیز به هرانا گفته بودند که شریفه محمدی پس از انتقال به زندان سنندج هدف ضرب‌وشتم قرار گرفته است.

مادر این زندانی سیاسی اوایل تیرماه با انتشار پیامی درباره وضعیت دخترش ابراز نگرانی کرد و از مسئولان جمهوری اسلامی خواست او را آزاد کنند. با این حال، نهادهای امنیتی همسر شریفه محمدی را نیز با هدف ممانعت از اطلاع‌رسانی درباره این زندانی سیاسی، بازداشت کردند. او پس از مدتی آزاد شد.

اتهام «بغی» و صدور حکم اعدام برای این فعال کارگری در بحبوحه برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی، واکنش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی و سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری را در پی داشت. گروهی از فعالان «کارزار دفاع از شریفه محمدی» را تشکیل دادند و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، هم در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «شریفه محمدی به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری به بغی متهم و به اعدام محکوم شده است. کجای دنیا تلاش برای سازمان‌دهی تشکل‌های کارگری جرم است؟»

شیرین عبادی «لغو فوری و بدون قید‌وشرط» حکم اعدام شریفه محمدی را خواستار شد و تاکید کرد: «تا وقتی که به جای اسم زندانیان سیاسی و عقیدتی، اسم امثال پزشکیان‌ و جلیلی‌ سرتیتر رسانه‌ها باشد، حکومت بی‌‌واهمه و هراس، احکام غیرانسانی صادر می‌کند.»

تشکل‌ها و فعالان کارگری هم در روزهای گذشته اتهام «بغی» علیه شریفه محمدی را محکوم کردند؛ سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی در بیانیه‌ای این اتهام را «کذب و شرم‌آور» خواند و اتهام سنگین علیه یک فعال کارگری مستقل را محکوم کرد.

کارزار دفاع از شریفه محمدی روز هشتم تیر در اطلاعیه‌ای، اتهام شریفه محمدی را «سناریو ساختگی وزارت اطلاعات» علیه این فعال کارگری خواند و تاکید کرد که «به‌رغم فشارهای جسمی و روانی شدید»، در پرونده شریفه محمدی «هیچ اقرار یا اعترافی» وجود ندارد و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی «بدون هیچ سند‌ و مدرکی» او را به عضویت در گروه مسلح کومله متهم کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy