Sunday, Jul 7, 2024

صفحه نخست » مرگ مشکوک مشاور اسد؛ تصادف یا ترور؟

syria.jpgدویچه وله - لونا الشبل، مشاور بشار اسد پس از تصادف رانندگی و انتقال به بیمارستان درگذشت. برخی گمانه‌زنی‌ها مرگ او را طرح حکومت بشار اسد می‌دانند. برادر الشبل پیشتر در جریان تحقیقات حمله به کنسولگری ایران در دمشق بازداشت شده است.

لونا الشبل، مشاور رسانه‌ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در پی تصادف و انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در دمشق، روز جمعه ۵ ژوئن (۱۵ تیر) جان باخت.

مرگ او تردیدها و گمانه زنی‌هایی را در مورد "فرضیه سوء قصد" ایجاد کرده است.

در حالی که اطلاعات معمایی و متناقضی در مورد تصادف او منتشر شده، گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که یک خودروی زرهی از پشت به او برخورد کرده و خودروی او را که متعلق به شوهرش بود به وسط جاده هل داده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه این رویداد پس از آن رخ می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی، برادر لونا، سرتیپ ملحم الشبل، را پس از واقعه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، برای انجام تحقیقات به اتهام "ارتباط با یک طرف متخاصم سوریه"، که ممکن است آمریکا و اسرائیل باشد، دستگیر کردند.

لونا الشبل که بود؟

لونا الشبل یک روزنامه‌نگار سوری متولد سال ۱۹۷۵ است. او از نوامبر ۲۰۲۰ سمت "مشاور ویژه ریاست جمهوری" سوریه را برعهده داشت.

الشبل دارای مدرک کارشناسی ارشد در روزنامه‌نگاری و رسانه است. او ابتدا در تلویزیون سوریه و سپس تا سال ۲۰۱۰ در شبکه الجزیره مشغول به کار شد.

در طول سال‌ها، الشبل در میان حلقه‌های درونی اطراف اسد بود و او را در جلسات و حتی سفرهای محدودش به خارج از کشور همراهی می‌کرد.

نام او بارها در رابطه با افتتاح یک رستوران روسی لوکس در دمشق در سال ۲۰۲۲ مطرح شد. گفته شده که او ارتباطات قوی با روسیه داشته است. از او همچنین به‌عنوان معمار رسانه‌ای اسد یاد می‌شود.

الشبل در طول سال‌های جنگ، در بیشتر جلسات رئیس‌جمهوری سوریه با هیئت‌ها، روسای جمهور و وزیرانی که در کاخ خود در دمشق یا در سفرهای نادر خود به خارج از کشور ملاقات می‌کرد، حضور داشت.

لونا الشبل همچنین در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy