Friday, Jul 12, 2024

صفحه نخست » یک تصمیم بی‌سابقه در فرانسه

rfi.jpg"همه زنان افغانستانی" می‌توانند از حق پناهندگی بهره‌مند شوند

رادیو بین المللی فرانسه - دادگاه ملی پناهندگی فرانسه روز پنجشنبه ١١ ژوئیه در تصمیمی نمادین و بی‌سابقه، اعلام کرد که همه زنان افغانستانی که از تسلیم شدن در برابر اقدامات تبعیض آمیز طالبان خودداری و از افغانستان فرار می‌کنند، می‌توانند به حق پناهندگی دست یابند.

بر اساس حکم دادگاه ملی پناهندگی فرانسه (CNDA)، زنان افغانستانی، یک "گروه اجتماعی" به حساب می‌آیند و از آنجا که ممکن است "به دلیل تعلق به این گروه"، مورد تبعیض قرار گیرند، باید به عنوان پناهنده از آنها حمایت شود. این نخستین بار است که چنین تصمیمی اتخاذ می‌شود.

رای دادگاه ملی پناهندگی فرانسه در راستای تسهیل حفاظت از زنان افغانستانی، دارای اهمیتی نمادین می‌باشد. این دادگاه در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد خاطرنشان می‌کند که طالبان از زمان بازگشت به قدرت در اوت ٢٠٢١، "حقوق و آزادی های اساسی زنان و دختران افغان را به ویژه با کنار گذاشتن آنها از دولت موقت و همچنین با زیر سوال بردن حق سلامت، آموزش و آزادی تردد، تضعیف کرده است."

این بیانیه همچنین با تکیه بر گزارش‌های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ادامه می‌دهد که "اقدامات جدی تبعیض‌آمیز" طالبان، از سوی کنوانسیون ژنو "آزار و اذیت" به حساب می‌آید.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در فرانسه، حق پناهندگی اساساً بر اساس کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان مشخص می‌شود. ماده ١ این کنوانسیون بین‌المللی که در دوره پس از جنگ جهانی دوم در سال ١٩‬٥١ در ژنو به تصویب رسید، مقرر می‌دارد که اصطلاح "پناهنده" به فردی اطلاق می‌شود که هراس موجه داشته باشد که به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص و یا عقاید سیاسی خود، مورد آزار و اذیت قرار گیرد.

"گروه اجتماعی"، مفهومی است که کمتر تعریف شده و تعیین آن بر عهده قضات است. دادگاه ملی پناهندگی فرانسه، پیش از این، وجود "گروه اجتماعی" را در مورد همجنس گرایان(در برخی کشورها مانند مالی، تونس یا مصر)، برای زنانی که می‌خواهند از ازدواج اجباری فرار کنند (مالی، موریتانی، گینه، بورکینافاسو) و همچنین در مورد زنانی که در کشورهایی مانند مصر یا کامرون در معرض خطر ختنه شدن هستند، به رسمیت شناخته بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy