Monday, Jul 15, 2024

صفحه نخست » ناپدید شدن یک کشتی ایرانی در دریای سرخ

15-3.jpgایران اینترنشنال - روزنامه اماراتی العین گزارش داد یک کشتی ایرانی که حامل متخصصان غیربومی و تجهیزات نظامی برای حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن بود، در دریای سرخ مفقود شده است. قرار بود این تجهیزات در تولید موشک برای حوثی‌ها به کار گرفته شوند.

از گم شدن این کشتی سه روز می‌گذرد و حوثی‌ها در حال انجام عملیات شناسایی و گشت‌زنی برای یافتن آن هستند.

در سال‌های گذشته، جمهوری اسلامی تجهیزات و دانش لازم را برای ساخت و توسعه موشک‌های دوربرد و پهپادها در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

این محموله‌ها اغلب در کشتی‌های تجاری پنهان می‌شوند. با این حال، نیروی دریایی آمریکا و دیگر نیروهای بین‌المللی مستقر در منطقه توانسته‌اند در مواردی این محموله‌ها را رهگیری و توقیف کنند.

منابع امنیتی در یمن در گفت‌وگو با العین فاش کردند حوثی‌ها ارتباط خود را با یک کشتی بزرگ که در حال قاچاق تجهیزات مورد نیاز این گروه بود، از دست داده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این کشتی از یکی از کشورهای شاخ آفریقا به سوی بنادر یمن در دریای سرخ در حال حرکت بود که ناپدید شد. این مسیر یک مسیر دریایی معمول برای حرکت کشتی‌ها به سوی یمن به شمار می‌رود.

العین به نقل از منابع امنیتی دولت یمن که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده، افزود این کشتی قرار بود روز جمعه ۲۲ تیر به یمن برسد، اما از روز شنبه ۲۳ تیر مفقود شده است.

حوثی‌ها که فاقد نیروی دریایی منسجم و قوی هستند، قایق‌های کوچک و پهپادهای خود را برای جست‌وجوی این کشتی بسیج کرده‌اند. این قایق‌های ماهی‌گیری اما تجهیزات و قابلیت‌های لازم برای انجام عملیاتی از این دست را ندارند.

بر اساس این گزارش، هیچ تماس اضطراری از سوی این کشتی ثبت نشده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۰ آبان ۱۴۰۲ بر ضرورت توقف صدور نفت و مواد غذایی به اسرائیل تاکید کرد و از دولت‌های اسلامی خواست با اسرائیل همکاری اقتصادی نکنند.

در پی اظهارات خامنه‌ای و شدت گرفتن مناقشه حماس و اسرائیل، حوثی‌ها حملات خود را به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن آغاز کردند و امنیت دریانوردی را در منطقه به خطر انداختند.

دامنه این حملات حتی به اقیانوس هند نیز کشیده شده است.

ایالات متحده در دسامبر ۲۰۲۳ یک ائتلاف نظامی چندملیتی را با عنوان «عملیات نگهبان رفاه» راه‎‌اندازی کرد تا از تجارت دریایی در برابر حملات حوثی‌ها محافظت کند. بیش از ۲۰ کشور، از جمله بریتانیا، بحرین، کانادا، هلند، استرالیا، نروژ و مجمع‌الجزایر سیشل به این ائتلاف پیوسته‌اند.

یکی از فرضیات پررنگ مطرح شده در خصوص ناپدید شدن کشتی ایرانی، هدف قرار گرفتن آن از سوی نیروهای این ائتلاف است.

حوثی‌ها همچنین نگران هستند که این کشتی از سوی نیروی دریایی آمریکا یا کشورهای اروپایی رهگیری و توقیف شده باشد.

در تحولی دیگر، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز ۲۴ تیر اعلام کرد نیروهای آمریکایی دو پهپاد و یک قایق انتحاری متعلق به حوثی‌ها را دریای سرخ هدف قرار دادند و منهدم کردند.

آمریکا و بریتانیا از دی‌ماه ۱۴۰۲ در پاسخ به عملیات حوثی‌ها، مواضع این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی را در نقاط مختلف یمن در چندین نوبت هدف قرار داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy