Monday, Aug 19, 2024

صفحه نخست » ارتباط سفر پوتین به جمهوری آذربایجان با درگیری احتمالی جمهوری اسلامی - اسرائیل

azar.jpgولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیروز (یکشنبه ۱۸ اوت) برای یک سفر دو روزه وارد جمهوری آذربایجان شد

بی بی سی - بر اساس اطلاعاتی که کرملین منتشر کرده، در این سفر به بررسی گسترش همکاری‌های راهبردی و ائتلاف میان جمهوری آذربایجان و روسیه پرداخته خواهد شد.

ولادیمیر پوتین برای اولین بار از زمانی که دو سال پیش جنگ با اوکراین را آغاز کرد، به آذربایجان سفر کرده است.

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که اوکراین وارد خاک روسیه شده و درگیری‌ها در روسیه همچنان ادامه دارد. پس از اینکه ولادیمیر پوتین به خاطر الحاق اراضی اوکراین از سوی غرب منزوی شد، او به دنبال تقویت روابط با متحدان موجود و جذب متحدان جدید است.

او در روزهایی که ارتش‌ روسیه به خاک اوکراین وارد شد، سند همکاری‌های موسوم به "تعامل متفقین" را با جمهوری آذربایجان امضا کرد. اگرچه دولت جمهوری آذربایجان روابط خوبی با اوکراین و غرب حفظ کرده است، اما هرگز از پوتین روی برنگردانده است. این سفر رسمی همچنین فرصتی است برای رهبر روسیه تا به جهان نشان دهد که او تنها نیست و روسیه همچنان از پشتیبانی‌های قابل توجهی برخوردار است.

پوتین آخرین سفر رسمی خود را به کره شمالی و ویتنام انجام داده بود.

آیا سفر پوتین ارتباطی با ایران دارد؟

پیش از سفرِ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، سرگئ شویگو رئیس شورای امنیت این کشور به جمهوری آذربایجان سفر کرد و با الهام علی اف رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

او ابتدا به ایران رفته بود و سپس به باکو سفر کرد.

سرگی شویگو یک هفته پس از کشته شدن رهبر حماس در تهران به ایران سفر کرد و در راه بازگشت به کشورش در باکو جلسه‌ای برگزار کرد.

آقای شویگو اگرچه در این سفر درباره مسائلی مانند صلح و امنیت در قفقاز جنوبی گفتگو کرد، اما در میان کشورهای منطقه، تنها به جمهوری آذربایجان سفر کرد.

تحلیلگران می‌گویند سفر یک مقام بلندپایه روسیه به تهران و سپس باکو ممکن است به رویارویی احتمالی ایران و اسرائیل مرتبط باشد.

در آن زمان، فواد شهبازوف، تحلیلگر سیاسی، به بی‌بی‌سی آذربایجان گفته بود که روسیه نگران احتمال حمایت جمهوری آذربایجان از تل‌آویو در درگیری احتمالی بین ایران و اسرائیل است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy