Sunday, Aug 4, 2024

صفحه نخست » سرکنسول جدید افغانستان در مشهد یک «آدم‌ربای معروف» است

4-4.jpgکیهان لندن - روزنامه «جمهوری اسلامی» چاپ تهران روز شنبه ۱۳ امرداد گزارش داد: «مولوی فیض‌الرحمن عطایی سرکنسول جدید افغانستان درمشهد، یکی از سه آدم‌ربای معروفی است که چند ماه پیش باماشین پلاک دیپلماتیک و بدون اطلاع سرکنسول وقت، قصد ربودن قاری‌عیسی محمدی [یک چهره سرشناس ضد طالبان] در فرودگاه بین‌المللی مشهد و انتقال فوری وی به افغانستان را به قصد کشتن وی داشتند.»

***

صدای آمریکا - رسانه‌های ایران از انتصاب «یک آدم‌ربا» به عنوان کنسول افغانستان در مشهد خبر دادند، موضوعی که رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شمال ‌شرق در واکنش به آن گفته است «هنوز مسیر قانونی معرفی سرکنسول جدید افغانستان در مشهد طی نشده و فردی که مسئولیت کنسولگری را به عهده گرفته، سرپرست موقت است.»

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت مولوی «فیض‌الرحمن عطایی» سرپرست کنسولگری افغانستان در مشهد از مولوی‌های طالبان است که «جانشین یک به اصطلاح دیپلمات دیگر تحمیلی طالبان» در کنسولگری مشهد به نام «دکتر سلیم» است.

به نوشته این روزنامه «دکتر سلیم» همان دیپلماتی است که یک عکاس ایرانی را پنهانی و با نیرنگ به داخل کنسولگری افغانستان در مشهد کشانده و «تا حد مرگ شکنجه کرد» و بدون هیچ پیگردی از ایران به افغانستان عودت داده شد.

بنابر اعلام روزنامه جمهوری اسلامی سرکنسول جدید افغانستان در مشهد «یکی از همان سه آدم‌ربای» معروفی است که چند ماه پیش با ماشین پلاک دیپلماتیک و بدون اطلاع سرکنسول وقت، قصد ربودن «قاری‌عیسی محمدی»، یک چهره سرشناس اپوزیسیون ضد طالبان در فرودگاه بین‌المللی مشهد و انتقال فوری او به افغانستان را به قصد کشتن او داشتند.

نویسنده گزارش پرسیده که چرا در آخرین روز کاری دولت سیزدهم این امتیاز عجیب تقدیم طالبان شد؟ در این گزارش قدم بعدی طالبان در جمهوری اسلامی ایران، تسخیر کنسولگری افغانستان در شهر زاهدان عنوان شده است.

از نگاه روزنامه جمهوری اسلامی زاهدان «خط قرمز امور امنیتی ایران» است و در طرف دیگر «امیرخان متقی» چهره مقتدر و پرنفوذ طالبان، فارغ‌التحصیل مدرسه‌ای از آنجاست.

روزنامه جمهوری اسلامی پیش‌تر نیز در ۱۲ خرداد ماه در گزارشی به ابعاد مختلف رفتار «تروریستی» دیپلمات‌های طالبان در ایران پرداخته و نوشته بود: «سکوت دستگاه دیپلماسی ایران» در قبال «جسارت‌های گروه طالبان» تامل برانگیز است «چرا عده‌ای در ایران به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا معاشقه سیاسی با طالبان و تضییع منافع ملی ایران را دنبال می‌کنند؟»

از زمان روی‌کار آمدن دوباره گروه طالبان در افغانستان، جمهوری اسلامی با وجود اینکه حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته اما ارتباطات گسترده‌ای با این گروه برقرار کرده است.

پیش از این سفارت افغانستان در تهران نیز با موافقت وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی در اختیار گروه طالبان قرار گرفت.

مناقشه ایران و افغانستان بر سر حق‌آبه هیرمند که منجر به بحران‌های زیست‌محیطی در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان شده، یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر تنش‌هایی را بین دو حکومت در پی داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy