Thursday, Aug 8, 2024

صفحه نخست » شاهکار حسن رنگرز در کشتی فرنگی المپیک

carbanner.jpgایندیپندنت فارسی - حسن رنگرز، سرمربی تیم کشتی فرنگی ایران، با کسب مدال یک مدال طلا، یک برنز و رساندن دو کشتی‌گیر دیگر به فینال در المپیک پاریس، عملکردی خیره‌کننده از خود به‌ جا گذاشت و بار دیگر ثابت کرد که توانایی‌های فنی‌ او تنها به دوران حضورش روی تشک کشتی محدود نیست.

این فرنگی‌کار سربه‌زیر نوشهری که در سال ۲۰۰۱ اولین طلای کشتی فرنگی ایران را پس از انقلاب اسلامی به دست آورد و در سال ۲۰۰۲ نیز تنها به دلیل یک غفلت، طلایش به برنز تبدیل شد، حالا قصد دارد درخشان‌ترین عملکرد تاریخ کشتی ایران در المپیک را به نام خود ثبت کند و حتی از سه طلای کشتی فرنگی ایران در المپیک لندن و دوران محمد بنا هم جلو بزند.

فنی‌ترین کشتی‌گیر فرنگی جهان در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ از نگاه فیلا، در قامت سرمربی تیم ملی فرنگی ایران تا اینجا شاهکار کرده است. اگر سعید اسماعیلی و علیرضا مهمدی هم امشب در فینال دو وزن ۶۷ و ۸۷ کیلوگرم به طلا برسند، با طلای محمدهادی ساروی و برنز امین میرزازاده که پیش از این به دست آمد، آن‌وقت بهترین نمایش تیم ملی فرنگی ایران در تاریخ بازی‌های المپیک به ثبت می‌رسد.

اوج تبحر حسن رنگرز هم چهارشنبه شب در مسابقه سعید اسماعیلی به نمایش درآمد که سرمربی ایران درخواست بازبینی صحنه کرد. آنچه باعث شد تصمیم اولیه داور تشک مبنی بر ضربه فنی اسماعیلی لغو شود و او به مسابقه بازگردد.

کشتی فرنگی ایران در دهه‌های اخیر و پیش از حضور محمد بنا، سرمربی پرافتخار تیم ملی، مدام زیر سایه افتخارآفرینی آزادکاران ایرانی قرار داشت و مدال‌های فرنگی‌کاران در المپیک، تنها به برنز محمد پذیرایی در بازی‌های سال ۱۹۶۰ رم و نقره رحیم علی‌آبادی در بازی‌های ۱۹۷۲ مونیخ محدود می‌شد.

کشتی‌گیران آزاد ایران در طول قرن بیستم، پنج بار قهرمان المپیک شدند و در مسابقات جهانی نیز بیش از ۴۰ مدال طلا گرفتند اما سهم کشتی فرنگی تنها یک مدال طلای فیروز علی‌زاده در مسابقات جهانی ۱۹۶۹ ماردل پلاتا بود؛ تا اینکه محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران شد و با هدایت او، حسن رنگرز مدال طلای مسابقات جهانی پاتراس یونان در سال ۲۰۰۱ و سپس برنز مسابقات جهانی مسکو در سال ۲۰۰۲ را کسب کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

با بازنشستگی رنگرز هم حمید سوریان جای او را در دسته ۵۵ کیلوگرم گرفت و با کسب مدال طلای المپیک ۲۰۰۲ لندن و شش طلا در مسابقات جهانی به پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران بدل شد.

محمد بنا با انقلابی که در کشتی فرنگی ایران به وجود آورد، به پدر این رشته ورزشی در ایران ملقب شد و فرنگی‌کاران ایرانی را به این باور رساند که می‌توانند آسان‌تر از قبل روی سکوهای جهانی و المپیک بایستند. در نتیجه، در المپیک ۲۰۰۲ لندن سه مدال طلای کشتی فرنگی موجب شد تا بهترین عملکرد کاروان ورزش ایران در تاریخ بازی‌های المپیک رقم بخورد و برای اولین‌بار، بیش از ۵۰ درصد مدال‌های این رشته به کشوری غیر از آمریکا و روسیه برسد.

با این حال از سال ۲۰۰۲ تاکنون دیگر چنین عملکردی تکرار نشد و تنها محمدرضا گرایی در المپیک توکیو توانست طلا بگیرد. اما اکنون حسن رنگرز موفق شده است پا جای پای استادش بگذارد و برای اولین‌بار در المپیک، کسب چهار مدال را برای تیم ملی فرنگی ایران قطعی کند.

تیم کشتی فرنگی ایران در المپیک پاریس تا این لحظه یک طلا با ساروی دارد و اگر سعید اسماعیلی و علیرضا مهمدی نیز امشب طلا بگیرند، با توجه به مدال برنز امین میرزازاده، تیم ملی کشتی فرنگی ایران از المپیک لندن هم یک قدم فراتر می‌گذارد؛ نتیجه‌ای که حسن رنگرز را به پرافتخارترین سرمربی تاریخ کشتی فرنگی ایران تبدیل می‌کند.

البته کسب یک یا دو مدال طلای دیگر در کشتی آزاد موجب خواهد شد تا زمان ماندگاری علیرضا دبیر در راس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی هم دست‌کم برای یک دوره چهار ساله دیگر تمدید شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy