Monday, Aug 12, 2024

صفحه نخست » ساعت صفر حمله در آخرین گزارش‌ها

timezero.jpgایران در ۲۴ ساعت آینده به اسرائیل حمله می‌کند

یورونیوز - فاکس نیوز روز دوشنبه ۱۲ اوت (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) به نقل از چند منبع ناشناس خود از خاورمیانه گزارش داد که ایران و گروه‌های نیابتی آن احتمالا به تلافی ترور اسماعیل هنیه، در ۲۴ ساعت آینده به اسرائیل حمله کنند. اسماعیل هنیه رهبر حماس بود که در اواخر ماه ژوئیه در حمله‌ای منسوب به اسرائیل در تهران کشته شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران ممکن است به زودی انتقام کشته شدن اسماعیل هنیه را از اسرائیل بگیرد. این در حالی است که اسرائیل هم اکنون روزهای تعطیل «تیشا باو» را در انتظار عملی شدن این تهدید سپری می‌کند.

عملیات موسوم به طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) که از سوی حماس و سایر گروه‌های فلسطینی با یورش به خاک اسرائیل انجام شد نیز با تعطیلات رسمی جشن‌های «شمنی آتزرت» در تقویم عبری مصادف بود.

در این بین، منابع ناشناس خاورمیانه‌ای روز دوشنبه ۱۲ اوت به شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته‌اند که ایران و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه ممکن است ظرف ۲۴ ساعت آینده به اسرائیل حمله کنند.

تری یینگست، خبرنگار فاکس نیوز با استناد به این منابع گزارش دادد که «این مقامات [در خاورمیانه] معتقدند که به ساعت صفر حمله نزدیک شده‌ایم.»

در صورت به وقوع پیوستن این گمانه‌زنی، حمله ایران یا گروه‌های منطقه‌ای همسو با تهران، با ایام مهم «تیشا باو» در تقویم یهودیان همزمان خواهد شد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

تیشا باو به معنی روز نهم از ماه آو است که امسال در سال عبری ۵۷۸۴، از غروب آفتاب دوشنبه ۱۲ اوت آغاز می‌شود و در غروب سه‌شنبه ۱۳ اوت به پایان می‌رسد.

روز نهم ماه آو، روزه یادبود تخریب معبد اول و معبد دوم در اورشلیم باستان است که با فاصله حدود ۶۵۵ سال از یکدیگر، اما در یک روز مشابه تقویمی اتفاق افتادند. پیروان یهودیت این روز را روزه می‌گیرند.

نزدیک به دو هفته است که اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه ایران آماده می‌شود. بر اساس گزارش آکسیوس، در ارزیابی به روز شده در پی آخرین تحولات، اسرائیل اکنون معتقد است که حمله ایران و متحدان منطقه ای آن «قریب الوقوع» است.

ایران روز شنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد) با صدور یک بیانیه، به خلبانان هواپیماهای عبوری از منطقه‌ای که پایگاه هوایی نوژه همدان در آن واقع است اخطار داده که طی روزهای ۲۱ تا ۲۴ مرداد به دلیل «شلیک‌های برنامه‌ریزی شده» از پرواز بر فراز این ناحیه اجتناب کنند.

در ادامه عنوان شد که دلیل این اطلاعیه، تمرینات نظامی از سطح زمین تا ارتفاع ۱۰ هزار پایی از سطح دریا است که هر روز بین ساعت ۴.۳۰ تا ۱۴.۳۰ انجام خواهد شد.

پیشتر نیز اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در پیامی در روز یکشنبه ۴ اوت به همتایان خود در گروه هفت اطلاع داده بود که ایران می‌تواند در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به اسرائیل حمله کند ولی چنین چیزی به وقوع نپیوست.

«انتظار مرگ سخت‌تر از خود مرگ است»

ایران در دو هفته‌ای که از ترور اسماعیل هنیه در تهران سپری شده، جهان و بالاخص اسرائیل و متحدان آن را در تشویش و ترس و دلهره نگه داشته است. تهران می‌گوید انتقام و حمله قطعی است اما در طول دو هفته‌ اخیر اگرچه بر لزوم انتقام تاکید اما تا لحظه تنظیم این مطلب، آن را عملی نکرده است.

فایننشیال تایمز با اشاره به همین موضوع به نقل یکی از مقامات ارشد ایرانی می‌نویسد که این دقیقا همان چیزی است که رهبری ایران می‌خواهد. القای این که: «ممکن است اصلاً حمله ای صورت نگیرد، یا ممکن است یک حمله امشب انجام شود.» و اینکه «انتظار مرگ سخت‌تر از خود مرگ است.»

روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از همین مقام می نویسد: «ایران کارزار جنگ روانی را به راه انداخته و توان نظامی، امنیتی و لجستیکی اسرائیل را در لبه نگاه داشته و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را از هرگونه احساس آرامش محروم کرده است.»

چالش بزرگ تهران نیز این است که چگونه همزمان هسته و حوزه تندروی داخل و شبه‌نظامیان منطقه‌ای تحت حمایتش را راضی کند و در عین حال در دام جنگ مستقیم با اسرائیل و متحد قدرتمندش آمریکا که از رویارویی با آن اجتناب می‌کند، نیفتد، خصوصا با در نظرداشت این واقعیت که مشکلات اقتصادی به نارضایتی عمومی در ایران دامن زده است و یک جنگ تمام عیار بقای جمهوری اسلامی را به خطر می‌اندازد.

با این اوصاف، آیا ایران به بهای برقراری آتش‌بسی پایدار در غزه و یا نیافتادن در دام نتانیاهو که همانا رودرو کردن آن با ماشین جنگی آمریکاست، از حمله‌ای مجدد و مستقیم و موشکی به اسرائیل حذر خواهد کرد؟

تهران و نیابتی‌هایش مصمم هستند و نمی‌خواهند ترورهای اخیرا اسرائیل را بی‌پاسخ بگذارند. آیا تهران این بار نیز با ارسال سیگنال‌هایی آمریکا و دیگر کشورهای خاورمیانه را از «حمله قریب الوقوع» خود باخبر کرده است؟ آیا پیش‌بینی فاکس نیوز امشب به تحقق خواهد پیوست؟ ظاهرا جواب صریح و روشن را فعلا فقط تهران می‌داند و بس.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy