Wednesday, Aug 14, 2024

صفحه نخست » ابراز نگرانی فرماندهان نظامی و مقامات امنیتی جمهوری اسلامی درباره «درز اطلاعات از نیروهای مسلح»

14-4.jpgکیهان لندن - عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی در یک کنفرانس خبری که ۲۳ امرداد برگزار شد گفت، «باور کنیم که در جنگ هستیم و نباید هر اطلاعاتی را به آسانی و بدون هزینه در اختیار دشمن قرار داد.»

موسوی با اشاره به ضرورت رعایت «اصول حفاظتی» گفت: «بسیاری از اخبار و مسائل، اسرار امنیتی هستند که دشمن ده‌ها میلیارد هزینه می‌کند تا به دست بیاورد و گاهی اوقات ما آن‍ها را به راحتی در رسانه منتشر می‌کنیم، باید باور کنیم که در جنگ هستیم و نباید این اطلاعات را به این آسانی و بدون هزینه در اختیار دشمن قرار داد.»

وی رعایت اصول حفاظتی را بسیار مهم دانست و تأکید کرد که «در مورد اصول حفاظتی ما باید فرهنگ‍سازی کنیم و دنبال اخبار امنیتی، نظامی و محرمانه نباشیم؛ به نظر من این مهم هیج منافاتی با کار خبری ندارد.»

هشدار موسوی به خبرنگاران در مورد درز اطلاعات نظامی حکومت در حالی صورت می‌گیرد که اطلاعات طبقه‌بندی شده امنیتی بیشتر از درون نیروهای مسلح لو می‌رود و نه خبرنگاران! چنانکه هتل و اتاق محل اقامت اسماعیل هنیه رهبر حماس در یکی از مناطق حفاظت شده سپاه پاسداران لو رفت. اطلاعاتی که بدیهی است در اختیار هیچ خبرنگاری نبوده و ارتباطی با فعالیت رسانه‌ها ندارد بلکه از داخل سپاه و حفاظت انصار و سپاه المهدی که مسئول حفاظت و تأمین امنیت مقامات ارشد هستند درز کرده است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران که یکی از بزرگترین شکست‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، چند مقام ارشد حکومت، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین رسانه‌های رسمی نسبت به نفوذ در دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی هشدار داده و خواستار پاکسازی عوامل نفوذی شده‌اند. حتا گزارش شد که تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط با ترور هنیه بازداشت شده‌اند.

نگرانی از عمیق‌تر شدن حفره‌های امنیتی در اظهارات مسئولان ارشد اطلاعاتی و امنیتی کاملاً دیده می‌شود. در همین ارتباط احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در جلسه با مسئولان و کارشناسان اطلاعاتی قوه قضائیه که ۲۳ امرداد برگزار شد گفت، «کار حفاظت و اطلاعات کار مهم و سخت است» و «درواقع با دستمال کثیف نمی‌توان چیزی را تمیز کرد.»

پورخاقان با اشاره به ضرورت «جلوگیری از انحراف» پرسنل گفت، «باید خود را به سلاح ایمان و تقوا تجهیز کنیم چرا که شیطان ما را نیز فریب می‌دهد... دائم باید خودمان را در معرض هجوم هوای نفس، غرور، انحراف فکری، انحراف مالی، انحراف جنسی ببنیم و از خداوند استمداد بجوییم که خدای ناکرده در این مسیر گرفتار نشویم.»

این مقام قضایی نیز با تأکید بر «حفظ اطلاعات، اسرار و اسناد در سازمان»، گفت: «حفظ اطلاعات، اخبار و اسناد در سازمان قضایی نیروهای مسلح با توجه به حساسیت و وظایفی که به عهده دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید مراقب بود که اطلاعاتی به بیرون درز نکند و از اسناد و اماکن مراقبت کرد که تهدیدی نسبت به آن وجود نداشته باشد.»

در همین جلسه مسلم محمدیاران مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز گفت: «تمام امکانات نرم‌افزاری مورد نیاز برای رصد مستمر همکاران در فضای مجازی را داریم.»

او افزود: «از امروز با قوت و قدرت برای جلوگیری از درز اسرار و اطلاعات سازمان در این حوزه ورود خواهیم کرد.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر متحمل ضربات امنیتی سنگین از سوی سرویس‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. لو رفتن محل استقرار رضی موسوی فرمانده لجستیک سپاه قدس در سوریه زمینه شکار او را برای اسرائیل فراهم کرد. فرودین‌ماه ۱۴۰۳ نیز جلسه فرماندهان سپاه قدس در ساختمان مجاور کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق لو رفت وهدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت.

هشدار نسبت به نفوذ در تشکیلات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در شرایطی که حکومت خود را برای «انتقام سخت» اسرائیل آماده می‌کند مهر تأیید دیگری بر ناکارآمدی و ضعف‌های اساسی حکومت از جمله در زمینه‌ی امنیتی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy