Friday, Aug 16, 2024

صفحه نخست » خطر تکرار انفجار مهیب بیروت در بندر حیفا در اسرائیل

heyfa.jpgیورونیوز - «دووی سانی» یکی از ساکنان شهر حیفا در اسرائیل است که در نزدیکی مخازن بزرگ سوخت، زندگی می‌کند. سال‌ها است که بوی سوخت از این مخازن برای او و همسایگان آزاردهنده بود. با این حال، پس از آن که حزب‌الله اعلام کرد که این تاسیسات یکی از اهداف بالقوه آن‌ها در درگیری است، وضعیت نگران‌کننده‌تر شده است.

سانی ۶۶ ساله حتی نمی‌تواند تصورش را هم بکند که اگر یکی از راکت‌های حزب‌الله به یکی از کانتینرهای دایره‌ای بلند در حدود ۱۰۰ متری ساختمان او در حیفا اصابت کند، چه اتفاقی می‌افتد.

شهر بندری حیفا در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرز لبنان قرار دارد و او نیز مانند هر کس دیگری در مورد خطرات ناشی از وجود این منطقه صنعتی در مجاورت‌ منازل مسکونی نامطمئن است - و بنابراین از بدترین اتفاق می‌ترسد.

هم این تانکر‌های سوخت و هم آپارتمان دووی سانی در فیلم‌های پهپادی منتشر شده توسط حزب‌الله لبنان به نمایش در آمد. سانی تعمیرکار گیتار است و می‌گوید: «وقتی صدای آژیر راکت را می‌شنویم... وحشتناک است.»

سانی که در یک گروه موسیقی راک نوازنده گیتار باس هم هست، می‌گوید: «در زمان جنگ خلیج فارس، یک موشک کمی آن طرف‌تر از اینجا سقوط کرد. و همه خانه‌ها... واقعاً ترسناک است.»

او در محله «قریه حییم» حیفا زندگی می‌کند، اما این محله با یک منطقه صنعتی وسیع شامل یک پالایشگاه نفت، یک بندر تجاری، و یک انبار ذخیره نفت، از شهر جدا شده است.

در میان چندین مخزن عظیم سوخت که در این منطقه واقع است، یک مخزن خیلی به ساختمان آپارتمان او نزدیک است و از پشت حصارها خودنمایی می‌کند.

اسرائیل چه تمهیداتی به خرج داده است؟

هیلا لاوفر، یکی از ساکنان قریه حییم و عضو سابق شورای شهر حیفا از حزب سبز گفته است که تا تضمین‌های رسمی مبنی بر خالی شدن این مخازن و ایمن بودن آن‌ها را دریافت نکند، آرام نمی‌گیرد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

او با اشاره به ردیف مخازن نزدیک به بلوک‌های آپارتمانی، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ساکنان نمی‌دانند واقعاً چند مخزن پر و چند مخزن خالی است.» او می افزاید: «و آن‌ها حتی انرژی لازم برای بررسی این موضوع را هم ندارند، چرا که آنها واقعاً باور ندارند که ما اصلا بتوانیم نفت این مخازن را از اینجا منتقل کنیم.»

او تلاش‌های مردمی گذشته در حیفا برای دور کردن منطقه صنعتی از مناطق مسکونی را به یاد می آورد که عمدتاً ناموفق بوده است. او می‌گوید: «سال‌ها است که درباره وضعیتی که اکنون با آن روبرو هستیم هشدار می‌دهیم. وقتی روزی برسد که از شمال، از ایران، از همه جا به ما حمله شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

ارتش اسرائیل بدون اشاره به جزئیات، به خبرگزاری فرانسه گفت که دستور داده است تا در تمام مناطق صنعتی شمال کشور تغییراتی ایجاد شود.

آن‌ها در خصوص منطقه صنعتی حیفا با اشاره به اینکه «این بخشنامه شامل توقف کامل عملیات نمی شود،» اظهار داشتند: «برای احتیاط تصمیم گرفته‌ایم که حمل و نقل مواد را در چندین کارخانه شمالی نظارت، ارزیابی و محدود کنیم.»

در این بیانیه آمده است که فرماندهی جبهه داخلی، که مسئولیت حفاظت مدنی را بر عهده دارد، «تماس دائمی» با تمام امکانات، از جمله «معاینه های روزانه» برای حفظ «تصویر کامل ... از موجودی مواد خطرناک» را حفظ می‌کند.

تاشان، شرکت دولتی مسئول این سایت ذخیره‌سازی نفت، به درخواست‌های خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر پاسخ نداد.

شرکت خصوصی باسان، که مسئول پالایشگاه نفت در همان مجاور و نزدیکتر به مرکز شهر حیفا است، به خبرگزاری فرانسه گفت که دستورات ارتش را اعمال می کند.

خلاء اطلاعاتی و خطر یک بمب بزرگ

خلاء اطلاعاتی پیرامون ماهیت و مقادیر موادی که در منطقه صنعتی حیفا مورد استفاده قرار می‌گیرد، نگرانی‌هایی را پیش از جنگ ایجاد کرده بود.

رسانه مستقل «محلیه» از این فرهنگ «سرکوب» و «پنهان سازی» دولت اسرائیل انتقاد کرد و هشدار داد که ممکن است به حادثه ای مشابه انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ منجر شود.

انفجار مهیب کود نیترات آمونیوم که سال ها به طور تصادفی در بندر پایتخت لبنان ذخیره شده بود، بیش از ۲۲۰ نفر را کشت و منطقه وسیعی از شهر را ویران کرد.

راجا زاتری، یکی از اعضای شورای شهر حیفا، مبارزه مداوم با نهادهای خصوصی و دولتی برای انتقال ذخایر آمونیاک به صحرای نقف را به یاد می آورد.

او می گوید: «شهرداری حیفا اصرار داشت که این کارخانه‌ها، به ویژه در مناطق نزدیک به محله‌های مسکونی، ذخایر خود را کاهش دهند.»

با این حال، زاتری، مانند سانی و لاوفر، اعتراف می کند که به طور کامل از جزئیات آنچه در منطقه صنعتی رخ می دهد مطلع نیست.

او می‌گوید: «من دقیقاً نمی‌دانم چه موادی در آنجا نگهداری می‌شود، اما می‌دانیم که مواد خطرناکی هستند و همینجوری هم آلودگی ایجاد می‌کنند. و در صورت وقوع جنگ، می‌تواند به یک بمب بزرگ تبدیل شود.»

«همینجا می‌مانیم»

لاوفر گفت که این واقعیت که منطقه صنعتی حیفا در کنار یکی از بزرگترین بنادر در شرق مدیترانه قرار دارد نیز ترس از فاجعه زیست محیطی را برانگیخته است.

سانی با وجود بوی مداوم و ترس از انفجارمی‌گوید که قصد دارد بماند زیرا «این خانه ماست.» یکی از پشیمانی‌های اصلی او لغو اجراهای موسیقی‌اش به دلیل ادامه جنگ است.

او می گوید: «دیگر نه خبر موسیقی است و نه راک اند رول.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy