Saturday, Aug 17, 2024

صفحه نخست » زد و خورد خونین در مجلس ترکیه

fight2.jpgدرگیری فیزیکی در پارلمان ترکیه طی گفتگو درباره سرنوشت یک نماینده زندانی؛ زن و مرد کتک‌کاری کردند

یورونیوز - در جریان مناظره داغ روز جمعه در پارلمان ترکیه درباره سرنوشت یک نماینده زندانی اپوزیسیون، درگیری شدیدی میان قانونگذاران طرفداران دولت اردوغان و گروههای اپوزیسیون روی داد که به زخمی شدن چند نمایندگان نیز منجر شد.

این نماینده زندانی، عضو حزب کارگران ترکیه (TİP) است و گفته می‌شود اکنون با اتهاماتی با انگیزه سیاسی در زندان است.

درگیری روز جمعه هنگامی آغاز شد که احمد شیک، نماینده‌ای دیگر از حزب کارگران ترکیه در تریبون پارلمان مشغول سخنرانی بود. در میان سخنرانی او، یکی از قانونگذاران حزب حاکم ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان به او نزدیک شد و حمله کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

سپس دیگر نمایندگان وارد عمل شدند و درگیری سخت و چندجانبه‌ای روی داد که حتی به ضرب و شتم یک نماینده زن منجر شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی دیگر از نمایندگان اپوزیسیون نیز زخمی شده است و در میانه این جدال سخت فیزیکی، قطرات خون روی پله‌های تریبون سخنرانی نمایندگان در پارلمان دیده می‌شد.

***

در واکنش به آنچه در صحن پارلمان روی داد اوزگور اوزل، رهبر «حزب جمهوری خواه خلق» بزرگترین حزب اپوزیسیون در ترکیه گفت: «بسیار شرم‌آور است. به جای اینکه کلمات در هوا به پرواز درآیند مشت‌ها پرواز می‌کنند و خون روی زمین است. آنها حتی زنان را می‌زنند.»

مبارزات حقوقی جان آتالای

این جلسه پارلمان با هدف رسیدگی به وضعیت شرف‌الدین جان آتالای برگزار شده بود. او که یک وکیل و عضو حزب کارگران ترکیه است، در جریان انتخابات پارلمانی سال گذشته این کشور درحالی برای نمایندگی پارلمان از استان ختای انتخاب شد که در زندان محبوس بود.

جان آتالای وکالت بسیاری از پرونده‌های اجتماعی از جمله در موضوعات مرتبط با آزادی بیان نویسندگان و خبرنگاران همچنین فجایعی مانند حادثه معدن ارمنک و آتش‌سوزی خوابگاه دانشجویان در ترکیه را برعهده داشت.

او همچنین از وکلای مخالف تخریب پارک گزی در استانبول و ساخت یک مرکز خرید در آن در سال ۲۰۱۳ بود که درنهایت به برگزاری یک تحصن بزرگ در میدان تقسیم استانبول و حتی تظاهرات علیه دولت اردوغان منجر شد. جان آتالای به همین دلیل نیز سرانجام دستگیر و در سال ۲۰۲۲ میلادی از سوی دادگاه به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

آتالای از زمان انتخاب شدن برای نمایندگی پارلمان ترکیه، بشدت برای تصدی کرسی خود مبارزه کرده است.

اتخاذ این پست برای او، مصونیت از پیگرد قانونی به همراه دارد و منجر به آزادی او از زندان مرمره می‌شود. جان آتالای حتی گفته است که پس از پایان دوره نمایندگی‌اش دوباره به زندان بازخواهد گشت.

او در همین راستا نیز موفق شده احکام موافقی را از دادگاه قانون اساسی ترکیه به دست آورد؛ اما این احکام از سوی دادگاه‌های بدوی نادیده گرفته شده و همین موضوع باعث ایجاد یک بحران قضایی در ترکیه و گسترش حس بی‌عدالتی در میان حامیان او شده است.

دادگاه قانون اساسی ترکیه در سومین حکم خود به نفع آتالای که در ۱ اوت صادر شد، گفت که تصمیم به سلب مقام پارلمانی او «باطل و بی‌اعتبار» است و به همین دلیل نیز احزاب مخالف در پارلمان ترکیه خواستار تشکیل یک جلسه ویژه برای بررسی این پرونده شدند.

محکومیت آتالای و هفت متهم دیگر در پرونده پارک گزی، انتقادات گسترده گروه‌های حقوق بشر و وکلای دادگستری را به دنبال داشت.

متهم اصلی این پرونده یعنی عثمان کاوالا نیز به حبس ابد بدون حق آزادی مشروط محکوم است. دادگاه حقوق بشر اروپا دوبار خواستار آزادی او شده و گفته است که بازداشت کاوالا خودسرانه و بر اساس انگیزه‌های سیاسی بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy