Saturday, Aug 17, 2024

صفحه نخست » واکنش تند آلمان به سفر پناهندگان افغان به کشورشان: احمق که نیستیم!

17-1.jpgایندیپندنت فارسی - یواخیم استامپ، نماینده دولت آلمان در امور مهاجرتی، به افغان‌های مقیم این کشور هشدار داد که از سفرهای پنهانی به افغانستان پرهیز کنند، زیرا با این کار ممکن است پناهندگی آلمان را از دست بدهند.

او به روزنامه آلمانی بیلد گفت: «درهای آلمان باید به روی جهان باز بماند، اما احمق هم که نیستیم. افرادی که برای دریافت حمایت‌های دولت ما در اینجا درخواست داده‌اند اما پس از آن برای تعطیلات به کشورشان می‌روند، امنیتشان در روند پناهندگی را از دست خواهند داد و دیگر نمی‌توانند در آلمان بمانند.»

اندی گروت، سناتور استان هامبورگ، نیز به خبرگزاری دولتی آلمان (دی‌پی‌ای) گفت وقتی پناهندگان به کشوری سفر می‌کنند که پیش از این ادعا کرده بودند در آن کشور قربانی آزار و شکنجه بوده‌اند طبیعتا وضعیت حفاظت و پناهندگی خود را زیر سوال می‌برند.

این سخنان در واکنش به گزارش جدید آر‌تی‌ال، تلویزیون دولتی آلمان، بیان شده است که نشان می‌داد آژانس‌های مسافرتی شهر بندری هامبورگ برای بازگشت پناهندگان افغان به آلمان‌ بلیت تهیه می‌کنند.

گروت هشدار داد: «اگر اکنون به‌راحتی می‌توان به افغانستان سفر کرد، پس امکان بازگشت این افراد به کشورشان نیز وجود دارد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به گزارش خبرگزاری دولتی آلمان، اداره ملی مهاجرت و پناهندگان این کشور همچنین تاکید کرد که سفر به کشور مبدا برای پناهندگان، تنها در موارد شخصی و اضطراری مانند ابتلا به بیماری جدی یا مرگ اعضای نزدیک خانواده امکان‌پذیر است.

این اداره در ادامه توضیح داد که هر پرونده مشکوک را جداگانه بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا افراد دریافت‌کننده حمایت‌های پناهندگی از آلمان در طول دوران پناهندگی به کشورشان سفر کرده‌اند یا نه.

با این حال، این مقام می‌گوید که درباره تعداد پرونده‌های پناهندگی که به این دلیل باطل شده‌اند اطلاعات دقیقی در اختیار او نیست و آمار کلی چنین بررسی‌هایی منتشر نمی‌شوند. برخی از پناهندگان معمولا از مسیرهای غیرقانونی یا طی چند پرواز مختلف به کشورشان مخفیانه سفر می‌کنند تا در گذرنامه‌ها و اوراق پناهندگی‌شان اثری از مهر ورود به کشورشان باقی نماند.

تلویزیون دولتی آرتی‌ال آلمان اخیرا درباره سفرهای متعدد پناهندگان افغان به افغاستان گزارشی منتشر کرده بود. طبق اطلاعات این شبکه‌، آژانس‌های مسافرتی مستقر در اشتایندام در مرکز هامبورگ، بدون اطلاع مقام‌های آلمانی سفرهای این پناهندگان را ترتیب می‌دهند.

آرتی‌ال همچنین مدعی شد که پناهجویان افغان ویزای ورود به ایران را در برگه‌ای جداگانه دریافت می‌کنند و پس از ورود به خاک ایران هم به افغانستان می‌روند. در ادامه این گزارش هم آمده است که پناهندگان افغان پس از بازگشت به آلمان به امحای ویزایشان اقدام می‌کنند تا هیچ مدرکی مبنی بر سفر آنان به افغانستان باقی نماند.

پس از وقوع چند مورد حمله فیزیکی و مرگ‌آفرین به شهروندان آلمانی به‌دست پناهندگان افغان، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خبر «اخراج گسترده پناهجویان خاطی» را اعلام کرد. از آن پس دولت او در حال بررسی پرونده هزاران پناهنده در این کشور است و همین موضوع وضعیت مخاطره‌آمیز امنیتی و جانی پناهندگانی را که به‌اشتباه به کشورشان بازگردانده می‌شوند دوباره به بحث مهم اجتماعی در آلمان بدل کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy