Monday, Aug 19, 2024

صفحه نخست » صدور مجوز مربیان با توبه‌نامه، عفو رهبری و حضور در مراسم حکومتی اربعین

sportbanner.jpgایران وایر - پیام یونسی‌پور

در آستانه هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، مجوز نشستن «یحیی گل‌محمدی» روی نیمکت تیم فوتبال «فولاد» خوزستان را به دست نیاورده است.

گل‌محمدی در میانه فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر، به دلیل آن‌چه «کمک به پرسپولیس برای موفقیت» عنوان کرد، از این تیم جدا و مدعی شد تا وقتی مربی آن است، اجازه نخواهند داد که این تیم به قهرمانی برسد.

او سپس در اردیبهشت ۱۴۰۳ با باشگاه «تراکتور» برای هدایت این تیم به توافق رسید اما مجوز حضورش روی نیمکت این تیم صادر نشد و تا پایان فصل، دستیار سابقش، «حمید مطهری»، از کنار زمین این تیم را هدایت کرد.

گل‌محمدی در هفته اول لیگ برتر فصل جاری موفق نشد روی نیمکت فولاد بنشیند. این در حالی است که رسانه‌های ایران دوم تیر ۱۴۰۳ رسما از سرمربی شدنش در این باشگاه خبر داده‌ بودند.

حالا تصاویری از او در حال سفر به کربلا برای شرکت در مراسم حکومتی اربعین منتشر شده است. در کنارش، تصویر «جواد نکونام» نیز به چشم می‌خورد؛ سرمربی «استقلال» که از فصل گذشته با مشمول شدن «عفو رهبری» و صدور مجوز نهادهای امنیتی به فوتبال بازگشت.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

برخی رسانه‌ها در ایران حضور یحیی گل‌محمدی در راهپیمایی حکومتی اربعین را آخرین تلاش این مربی برای به دست آوردن مجوز نشستن روی نیمکت فولاد دانسته‌اند.

همچنین منابع خبری «ایران‌وایر» می‌گویند جواد نکونام هرچند پیش از این نیز سابقه حضور در این مراسم حکومتی را داشته است اما باید طبق خواسته نهادهای حکومتی، برای تمدید مجوز فعالیتش به عنوان مربی استقلال، همچنان در مراسم اربعین شرکت کند.

از محرومیت گل‌محمدی چه می‌دانیم؟

نخستین بار، سیزدهم تیر ۱۴۰۳ خبرگزاری «تابناک» از قطعی بودن صادر نشدن مجوز مربی‌گری یحیی گل‌محمدی از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خبر داد.

پس از آن، روزنامه «اعتماد» روز ۲۲ مرداد با قاطعیت از ممنوع‌الفعالیت بودن گل‌محمدی در فوتبال ایران خبر داد. این روزنامه پیش‌تر نیز در گزارشی، از دستور برخی نهادها به باشگاه‌هایی مانند فولاد خوزستان و تراکتور برای مذاکره نکردن با یحیی گل‌محمدی خبر داده و نوشته بود که از زمان رفتن او از پرسپولیس، مشکلات مالی و برخی مشکلات این تیم در مسابقات حل شده‌اند.

اسفند ۱۴۰۲، «ایران‌وایر» نیز به نقل از منابع خود در فدراسیون فوتبال از ممنوع‌الفعالیت ماندن گل‌محمدی تا زمان امضا کردن «توبه‌نامه» و پذیرفتن شرایط عفو رهبری خبر داده بود.

اما سوال این‌جا است که باشگاه فولاد با وجود اطلاع از موضوع ممنوع‌الفعالیت بودن یحیی گل‌محمدی، چرا با او وارد مذاکره شد؟

منبع آگاه «ایران‌وایر» در فدراسیون فوتبال می‌گوید: «هیات مدیره فولاد به صورت شفاهی تاییدیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای قرارداد بستن با این مربی گرفته بود اما در نهایت مجوز مربی‌گری‌ او به دلیل امضا نکردن تعهدنامه و توبه‌نامه مورد نظر سپاه صادر نشد.»

پیش از این، در اردیبهشت ۱۴۰۳، وب‌سایت «طرفداری» از مذاکره «محمدرضا زنوزی» با امام جمعه تبریز و راضی کردن او برای بازگشت یحیی گل‌محمدی به فوتبال خبر داده بود. این رسانه اما مدعی شد که یحیی گل‌محمدی حاضر نشده است توبه‌نامه‌‌ای که پیش از این جواد نکونام برای رسیدن به نیمکت استقلال امضا کرده بود را امضا کند.

منبع آگاه به «ایران‌وایر» می‌گوید: «ما می‌دانستیم که سازمان اطلاعات سپاه به تمام باشگاه‌ها و فدراسیون اعلام کرده است که یحیی گل‌محمدی حتی با امضای این توبه‌نامه و تعهدنامه‌های مورد نظر، باز هم حق مربی‌گری در تیم‌های پرطرف‌دار فوتبال ایران مانند پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور و ملوان را نخواهد داشت. گفته بودند می‌تواند به گل‌گهر یا فولاد برود.»

او حالا نه تنها باید توبه‌نامه مورد نظر حکومت را امضا کند که می‌بایست همراه گروهی از ورزشکاران برگزیده و حتی جواد نکونام به کربلا برود.

چرا اربعین تبدیل به یک مراسم حکومتی شد؟

«رادیو فردا» مهر ۱۳۹۸ در گزارشی از چگونگی تبدیل شدن آیین مذهبی اربعین به پروپاگاندای حکومتی نوشت.

در این گزارش به مواردی همچون «دروغ‌های رسانه‌ای در آمار و اعداد حاضرین در پیاده‌روی اربعین»، «هزینه‌های تامین این مراسم از جیب مردم ایران» و «استفاده رسمی و رسمیت بخشیدن به نیروهای شبه‌نظامی حکومت در عراق» نام برده شد.

این گزارش اشاره کرده بود که اربعین تا یک دهه قبل از آن، مراسم مهمی در مذهب تشیع نبود و جمهوری اسلامی از آن صرفا برای تبلیغات حکومتی خود در داخل و خارج از کشور استفاده می‌کند.

«بی‌بی‌سی فارسی» نیز شهریور ۱۴۰۱ در روزهای آغازین اعتراضات سراسری در ایران با اشاره به برگزاری مراسم‌ جدید مذهبی در ایران، از رشد تصاعدی مراسم جدید مذهبی خبر داد.

در این گزارش قید شده بود که «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌های خود به کرات مدعی شده که پیاده‌روی، آغاز امامت «امام زمان» است.

مراسم اربعین در فرهنگ شیعه طی یک هزار سال گذشته چنان جایگاهی در حاشیه داشت که حتی در چنین روزی، نه تنها مراسمی خاص در هیات‌ها و تکیه‌های مذهبی برپا نمی‌شد که حتی تا سال ۱۳۹۵ نیز این روز تعطیل رسمی نبود. در این سال نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای به تعطیل رسمی شدن «اربعین حسینی» دادند.

درحال حاضر در اهمیت این مراسم برای حکومت، می‌توان به نخستین تصمیم و دستور «مسعود پزشکیان»، پس از انتصاب در سمتش اشاره کرد. سیزدهم مرداد ۱۴۰۳، رییس‌جمهوری جدید در نخستین دستور خود، چهارهزار میلیارد تومان به ستادهای برگزارکننده این مراسم اختصاص داد. ۲۵۰ میلیارد تومان از این بودجه، از حساب بازنشستگان و فرهنگیان برداشت شده بود.

یحیی گل‌محمدی چرا باید توبه‌نامه امضا کند؟

حضور چهره‌های ورزشی در این مراسم برای حکومت همان قدر اهمیت دارد که نشان دادن لشکر پیاده‌روهایی که بعضا از نیروهای شبهه‌نظامی جمهوری اسلامی در عراق تشکیل شده‌اند، مهم است؛ تصویری که حکومت سعی می‌کند از آن به عنوان ابزار و اهرمی برای نشان دادن مقبولیت خود در جامعه ایران استفاده کند.

تابناک تصویری از کاروان هماهنگ شده اعزامی ورزش ایران به مراسم اربعین را منتشر کرده است که میان آن‌ها تصویر یحیی گل‌محمدی به چشم نمی‌خورد. تصاویر او جداگانه با حضور جواد نکونام به دست رسانه‌ها رسیده‌اند.

گل‌محمدی از فعال‌ترین چهره‌های شناخته شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۳ بود و در تمام آن روزها کنار مردم ایستاد.

او عنصر مطلوب نظام جمهوری اسلامی نیست. این را حتی می‌توان به‌وضوح میان اسناد فاش شده پس از هک سرورهای قوه‌قضاییه توسط گروه هکری «عدالت علی» نیز دید. بررسی مشخصات یحیی گل‌محمدی در میان اسناد، شما را به دو پرونده که از سوی نهادهای امنیتی در یک روز برای او تشکیل شده بودند، می‌رساند؛ پرونده اول در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱، با اتهام «تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» در ساعت ۱۰ و دو دقیقه صبح تشکیل شده و در وضعیت «عادی» قرار گرفته بود. پرونده دوم در همان روز ۲۸ آبان ۱۴۰۱، باز هم با همان اتهام و شش دقیقه بعد تشکیل و در وضعیت «محرمانه» گذاشته شده بود.

هشتم آذر۱۴۰۱ به پرونده اول و یک روز بعد، در روز دوم آذر پرونده دوم رسیدگی شده بود.

این‌ دو نمونه‌‌هایی از پرونده‌‌هایی هستند که برای یحیی گل‌محمدی پس از صحبت‌هایش در کنفرانس‌های خبری و واکنش‌هایش در صفحه اینستاگرامی‌ او تشکیل شده بودند.

سرمربی پیشین پرسپولیس در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ پس از به قتل رسیدن «مهسا (ژینا) امینی»، با تراشیدن موهای سر خود در هم‌بستگی با مردم ایران در اعتراض به «حجاب اجباری» و صحبت پیرامون بی‌انگیزگی برای ادامه فوتبال و تعطیل کردن رقابت‌ها، مقابل جریانی ایستاد که سعی می‌کرد با فوتبال، وضعیت مردم ایران را عادی‌سازی کند.

آن‌چه قطعی به نظر می‌رسد، قرار گرفتن تمامیت قدرت فدراسیون فوتبال در دست سپاه و سازمان‌های اطلاعاتی است. فدراسیون و سازمان لیگ اجازه ثبت قرارداد مربیان و بازیکنان را بدون اجازه و تایید این نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ندارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy