Wednesday, Aug 21, 2024

صفحه نخست » کابینه خامنه‌ای و نهادهای امنیتی (پزشکیان) رای اعتماد گرفتند

vojara.jpgکیهان لندن - پس از پایان نمایش‌های موافق و مخالف درباره هیئت وزرای پیشنهای مسعود پزشکیان از سوی نمایندگان مجلس، همه ۱۹ وزیر کابینه رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی را دریافت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه بعد از ظهر چهارشنبه ۳۱ امرداد ۱۴۰۳ به تمامی وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان رأی اعتماد دادند. طی روزهای گذشته بارها در جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی جنجال درست شده بود و حامیان پزشکیان موجی خبری درباره احتمال رأی عدم اعتماد به شماری از وزرای پیشنهادی راه انداخته بودند.

مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم که بطور زودهنگام و سه سال پس از تشکیل دولت سیزدهم و کشته شدن ابراهیم رئیسی در حادثه مشکوک هلی‌کوپتر تشکیل شده، دقایقی پیش از برگزاری مراسم رأی‌گیری در مجلس، طی سخنانی از نمایندگان خواست به همه وزرای پیشنهادی رأی دهند و تأکید کرد این وزرا با هماهنگی کامل با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و نظر مستقیم علی خامنه‌ای تعیین شده‌اند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

پزشکیان گفت شماری از وزرای پیشنهادی مانند عباس عراقچی، عزیز نصیرزاده، علیرضا کاظمی، اسماعیل خطیب و حسین سیمایی صراف را بدون هماهنگی «بالا» انتخاب نکرده است.

او همچنین نسبت به همسو بودن کابینه با مجلس اطمینان داد: «امکان ندارد کسی را آورده باشم که حتی تصور ذهنی جزیی وجود داشته باشد که بخواهم از طریق او با مجلس تقابل کنم.»

پزشکیان در ادامه گفت که «در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود اما وقتی دیدم توافق و تفاهمی نیست از آنها پایین آمدم. چون تفاهم برایم مهمتر است. کوتاه آمدم و باز هم برای وحدت کوتاه خواهم آمد.»

او بر توافق با سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی برای تعیین هیئت وزیران نیز تأکید کرد و گفت: «با سازمان‌های امنیتی، سپاه پاسداران و سازمان اطلاعات همه با هم توافق کردیم و این لیست کابینه را ارائه دادیم.»

محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون و کار و رفاه اجتماعی و رضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی طی روزهای گذشته با مخالفت‌هایی از سوی بخشی از نمایندگان روبرو شده بودند و رسانه‌های حکومتی از احتمال عدم رأی اعتماد به این افراد خبر می‌دادند. مسعود پزشکیان اما درباره آنها به نمایندگان اطمینان داد و گفت: «به من اعتماد کنید. اگر (این افراد) جهت‌گیری مقابل ولایت داشتند با آنها کنار نمی‌آمدم.»

پزشکیان درباره عباس صالحی وزیر پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که خود علی خامنه‌ای مستقیم به او دستور داده است که بیاید: «[صالحی را] دعوتش کردم، مدام می‌گفت نه. [به خامنه‌ای] گفتم صالحی نمی‌آید، ایشان تلفن را برداشت، گفت به او بگویید بیاید.»

او همچنین اطرافیان خود را نیز لو داد و تخریب کرد و گفت: «همین نوشته‌ها را می‌دهند دستم نمی‌توانم بخوانم چون آنچه در دلم هست و به آن معتقدم را می‌خواهم بگویم.»

رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی گفته «همه لیست را به خامنه‌ای دادم. همه با هماهنگی و تفاهم آمدند. کسانی را که ذره‌ای شک درباره‌شان بود، در لیست نیاوردم». وی افزود که فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی را خامنه‌ای گفته در فهرست وزرا حضور داشته باشد.

یکی از حاشیه‌های مجلس درباره صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه بود؛ مسعود پزشکیان پیش از رأی‌گیری صلاحیت وزرا به نمایندگان گفت که عراقچی اولین کسی از فهرست وزرا بود که خامنه‌ای قبولش کرد و «گفت خوب است».

او پس از آنکه همه آمارها از وزاریی را که از فیلتر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رد شده و با اراده خامنه‌ای تعیین شده‌اند، از تریبون صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، گفت: «من را وادار نکنید وارد جزییات شوم. رأی بدهید برویم دولت را تشکیل بدهیم.»

بیشترین رأی اعتماد از سوی نمایندگان را صالحی وزیر ارشاد اسلامی با ۲۷۱ رای دریافت کرد. صالحی‌ امیری وزیر میراث فرهنگی با ۱۶۸ رای کمترین رای اعتماد را گرفت.

آرای بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی نشان می‌دهد برخلاف تبلیغات اصلاح‌طلبان، نمایندگان مجلس دوازدهم با دولت مسعود پزشکیان همراه و همسو هستند.

اکنون با رأی اعتماد نمایندگان به همه وزرای پیشنهادی، هیئت دولت مسعود پزشکیان می‌تواند از فردا بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کند.

فهرست وزرای دولت چهاردهم و آرای نمایندگان مجلس اسلامی دوازدهم به آنها به شرح زیر است:

وزارت اطلاعات: سید اسماعیل خطیب/ ۲۶۱ رأی
وزارت اقتصاد: عبدالناصر همتی/ ۱۹۲ رأی
وزارت امور خارجه: عباس عراقچی/ ۲۴۴ رأی
وزارت بهداشت: محمدرضا ظفرقندی/ ۱۶۳ رأی
وزارت کار: احمد میدری/ ۱۹۱ رأی
وزارت جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری / ۲۵۳ رأی
وزارت دادگستری: امین حسین رحیمی/ ۲۶۸ رأی
وزارت دفاع: عزیز نصیرزاده/ ۲۸۱ رأی
وزارت راه: فرزانه صادق مالواجرد/ ۲۳۰ رأی
وزارت صمت: محمد اتابک/ ۲۳۱ رأی
وزارت علوم: حسین سیمایی صراف/ ۲۱۹ رأی
وزارت فرهنگ: سیدعباس صالحی/ ۲۷۱ رأی
وزارت کشور: اسکندر مومنی/ ۲۵۹ رأی
وزارت میراث فرهنگی: سیدرضا صالحی امیری/ ۱۶۸ رأی
وزارت نفت: محسن پاک‌نژاد/ ۲۲۱ رأی
وزارت نیرو: عباس علی‌آبادی/ ۲۵۵ رأی
وزارت ورزش: احمدی دنیامالی/ ۲۵۳ رأی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy