Thursday, Aug 22, 2024

صفحه نخست » دستور نظامی غیرمنتظره نتانیاهو پس از گفتگوی تلفنی با بایدن

netbi.jpg- ورود تانک‌های اسرائیلی به عمق غزه ساعاتی پس از تماس تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو درباره آتش‌بس

- یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت جو بایدن قصد داشته نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا او از تصمیم اسرائیل مبنی بر نگه داشتن نیروها در امتداد کریدور زمینی بین مصر و غزه عقب بنشیند

- دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه گزارش‌ها مبنی بر موافقت این کشور با خروج نیروهایش از مرز مصر و غزه یا به اصطلاح «کریدور فیلادلفی» را تکذیب کرد

یورونیوز - در حالی که کشورهای میانجی در تلاش برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس میان اسرائیل و نیروهای شبه‌نظامی حماس هستند، گزارش‌ها از ورود ستون تانک‌های اسرائیلی به مناطقی از مرکز و جنوب نوار غزه حکایت دارند.

تشدید تنش‌ها ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را برای تن دادن به یک توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها تحت فشار قرار داده است.

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۲۱ اوت (۳۱ مرداد) در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بر نیاز فوری به رسیدن به یک توافق آتش‌بس در غزه تاکید کرده و مذاکرات آتی قاهره در این خصوص را حیاتی خوانده است.

گفتگو میان رهبران آمریکا و اسرائیل در پی سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده به خاورمیانه انجام شد که روز سه‌شنبه بدون دستیابی به توافقی بین اسرائیل و حماس در خصوص آتش‌بس پایان یافت.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

در بیانیه کاخ سفید درباره این تماس آمده است: «رئیس‌جمهور با بنیامین نتانیاهو در خصوص فوریت انعقاد توافق برای آتش‌بس، آزادی گروگان‌ها و رفع موانع باقی‌مانده در مذاکرات قاهره صحبت کرد».

دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا همچنین در بیانیه خود اضافه کرده است که سران دو کشور درباره تلاش‌های ایالات متحده برای حمایت از اسرائیل «در برابر همه تهدیدهای ایران شامل گروه‌های تروریستی نیابتی آن نظیر حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها و همینطور استقرار تجهیزات دفاعی ارتش آمریکا» گفتگو کرده‌اند.

حماس در مذاکرات آتش‌بس به دنبال خروج کامل اسرائیل از غزه، از جمله از کریدور فیلادلفی است.

اسرائیل در اواخر ماه مه با تصرف این کریدور اعلام کرد ده‌ها تونل زیرزمینی آن را، که برای قاچاق اسلحه به گروه‌های شبه‌نظامی غزه استفاده می‌شد، تخریب کرده است.

مذاکره‌کنندگانی که ماه‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ ۱۰ ماهه غزه تلاش کرده‌اند قصد دارند در روزهای آینده در قاهره با یکدیگر دیدار کنند.

در حالی که دستیابی به یک توافق آتش‌بس در غزه اولویت اصلی دولت جو بایدن محسوب می‌شود، یک مقام ارشد آمریکایی گفته است چنین توافقی نزدیک به نهایی شدن ولی «به نحو ناراحت‌کننده‌ای دست‌نیافتنی» به نظر می‌رسد.

۲۲ کشته در تازه‌ترین حملات اسرائیل

ارتش اسرائیل گفته است که نیروهایش طی ۲۴ ساعت گذشته عملیات خود را در دیرالبلح در مرکز غزه و خان یونس در جنوب تشدید کرده، ده‌ها ساختمان نظامی را منهدم ساخته و دستکم ۵۰ شبه‌نظامی وابسته به حماس را کشته‌اند.

در همین حال خبرگزاری رسمی فلسطین، وفا، اعلام کرد که در ساعات آغازین روز پنجشنبه دست‌کم ۱۱ نفر در حمله اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در بیت‌لاهیه در شمال غزه کشته شدند.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، شش نفر دیگر از جمله یک خبرنگار محلی در خانه‌ای در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه و پنج نفر نیز در حملاتی جداگانه در جنوب جان خود را از دست داده‌اند.

در پی کشته شدن دو رهبر ارشد حزب‌الله و حماس در لبنان و ایران در اواخر ماه گذشته میلادی تنش‌ها در منطقه بالا گرفته است.

ایران اسرائیل را مسئول ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در ۳۱ ژوئیه در تهران دانسته و متعهد شده آن را تلافی کند.

همزمان ایالات متحده دستور استقرار یک زیردریایی مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده در خاورمیانه را صادر کرده و به ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن هم فرمان داده تا برای تقویت قوه دفاعی اسرائیل به سرعت در منطقه مستقر شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy